ناسیونالیست در دو لیست

ناسیونالیست در دو لیست

یکی از دوستان برایم تعریف کرد که‌ آقای حسن رحمان پناه‌ مطلبی به‌ نام ( ناسیونالیسم کرد، در دادگاه‌ شوونیسم ایرانی!) نوشته‌ و در سایت (آزادی بیان) منتشر نموده‌اند. به‌ سایت مذکور رفته‌ و به‌ مطالعه‌ آن پرداختم. عنوان (ناسیونالیسم کرد، در دادگاه‌ شوونیسم ایرانی!) برایم تعجب آور و جای سئوال میباشد. بهتر است به‌ قسمتی از نوشته‌ بنگریم که‌ چنین است:

 

{ناسیونالیسم کرد، در دادگاه‌ شوونیسم ایرانی!

تلویزیون ماهواره‌ای “ایران انترناسیونال” طی چند روز گذشته‌، دیداری با آقایان حسن شرفی از رهبری حزب دمکرات کردستان ایران و عبدالله‌ مهتدی دبیر کل”حزب کومه‌له‌ کردستان ایران” آنجام داد.

ظاهر این دیدار، روشن شدن پاره‌ای حقایق در باره‌ نبرد مسلحانه‌ در کردستان با دو شخص نامبره‌ بود، اما هر ناظری در آغاز سوال اول تا پایان برنامه‌، به‌ روشنی متوجه‌ می شود که‌ این “مصاحبه‌” نیست، بلکه‌ محاکمه‌ است. محاکمه‌ دو کهنه‌کار سیاسی با سابقه‌ ۵۰ سال فعالیت حزبی و علنی، توسط ۳ جوان به‌ ظاهر روزنامه‌نگار که‌ پیراهن دفاع از “دمکراسی و نوگرایی” بر تن داشتند. اما در اصل در تقابل با یکی از اشکال مبارزه‌ و دفاع مشروع مردم کردستان از خود، یعنی مقاومت مسلحانه‌ تصمیم به‌ محاکمه‌ این دو داشتند.

بعد از پخش این مصاحبه‌ (محاکمه‌) در شبکه‌های اجتماعی، کمپین های زیادی علیه‌ این دو شخص و بی ربطی آنان به‌ نمایندگی خواست و مطالبات مردم کردستان راه‌ افتاد. قبح مسئله‌ در جای بود که‌ ” شرفی و مهتدی” در زندان و زیر شکنجه‌، این دیدار را آنجام ندادند، بلکه‌ اگاهانه‌ و با کمال میل، با لباس مد روز، کراوات و پیراهن اتو کشیده‌، با آمادگی و به‌ نمایندگی از سوی احزاب خود که‌ به‌ ناحق، گاه‌ و گداری “نمایندگی” مطالبات مردم کردستان را به‌ آن می چسپاندند. در این سطح از ضعف و خودباختگی ظاهر شدند. آنچه‌ آنجام گرفت، محاکمه‌ دو رهبر جریان لیبرال- ناسیونالیست کرد، توسط ۳ جوان شوونیست ایرانی بود.

آقای رحمان پناه‌ در ادامه‌ چنین مینویسند:

مشکل دیگر این آقایان و احزاب مطبوعشان در تن دادن به‌ محاکمه‌ توسط ۳ جوان ناسیونالیست ایرانی از خوار شمردن خود و جریاناتشان در باره‌گاه‌ پان ایرانیست ها، همکار و همسویی با لیبرال ها، سلطنت طلبان و جریان کارتنی “کنگره‌ خلق های ایران” است}.

 

قسمت فوق بازنویسی شده‌، در صورتی که‌ اشتباهی کرده‌ باشم، معذرت میخواهم.

 

مطابق نوشته‌ فوق، مجریان تلویزیون “ایران انترناسیونال” آقایان شرفی و مهتدی را (محاکمه‌ نموده‌اند) نه‌ اینکه‌ با آنها (مصاحبه‌ کرده‌ باشند) در اینجا باید گفت: آقای رحمان پناه‌ به‌ چه‌ کشف عجیبی دست یافته‌اند!

اگر مجریان آن تلویزیون چنان عمل نمیکردند، جای تعجب بود! تعجب آورتر از کشف آقای رحمان پناه‌ انیست: آقایان مهتدی و شرفی و ….. بعد از ده‌ها سال هنوز این رسانه‌ها نشناخته‌اید و نمیدانند به‌ چه‌ منظوری در برنامه‌ آنها شرکت مینمایند؟!

 

ایشان به‌ دو مسئله‌ دیگر هم اشاره‌ نموده‌اند:

 

۱ – لباس مد روز، کراوات و پیراهن اتو کشیده‌

لباس افرادی که‌ برای مصاحبه‌ای‌ در برابر (دوربین تلویزیون) ظاهر میشوند، لباس (مد) معرفی میگردد و قسمتی از نوشته‌ هم به‌ آن اختصاص مییابد، جای تاسف نیست؟

 

ایده‌ء لباس سنجی

 

رادیو صدای زنان، رادیویی بود که‌ به‌ فارسی در ستهکولم برنامه‌ پخش میگرد، تبلیغ (برابری انسان) سرلوحه‌ کار این رادیو بود. روز (۱۳/۴/۲۰۰۳) این رادیو پیرامون (تحولات عراق در دوران رهبری صدام حسین و دولت امریکا در زمان بوش) مصاحبه‌ای با فردی به‌ نام (نادر ثانی) پخش نمودند، آقای ثانی در آن مصاحبه‌ گفتند:

( جلال طالبانی با کت و شلوار در تلویزیونها ظاهر میشوند).

مجری رادیو در برابر این اظهارات توهین آمیز (نادر ثانی) بیتفات رد شد و تذکری به‌ ایشان ندادند که:‌ (لباس افراد در جامعه‌ متعلق به‌ خود فرد است و شما چرا در آن دخالت مینمائید؟) ناچار نویسنده‌ این چند سطر با رادیو تماس گرفته‌ و مستقیم روی آنتن رادیو گفته‌های (توهین آمیز نادر ثانی) و سکوت مجری رادیو را مطرح نمودم. آقای ثانی در جواب گفتند: من چنین منظوری نداشتم و معذرت میخواهم.

سپس در مطلبی زیر عنوان { از (نادر اول) تا (نادر ثانی) } به‌ افکار زشت و پلید ایشان پرداخته‌ و آنرا در چند سایت کردی منتشر نمودم.

توضیح: آقای نادر ثانی در دوران حکومت پهلوی و در سالهای ( ۱۹۷۰) به‌ سوئد آمده‌ و به‌ لحاظ سیاسی خود را به‌ (سازمان چریکهای فیدائی خلق ایران) نسبت میدهند. منبع گفته‌های خودشان در همین رادیو صدای زنان.

***

۲ – ( ناسیونالیسم کرد، در دادگاه‌ شوونیسم ایرانی!)

در رابطه‌ با عنوان (ناسیونالیسم کرد، در دادگاه‌ شوونیسم ایرانی!) توضیح کوتاهی‌ لازم میباشد.

 

در سال( ۱۳۶۲) حزبی به‌ نام (حزب کمونیست ایران) تشکیل گردید، به‌ دلیل اینکه‌ دوست و همشهری آقای رحمان پناه‌ هستم تا اندازه‌ای از فعالیتهای سیاسی ایشان اطلاع دارم، ایشان از بدو تشکیل حزب کمونیست ایران یکی از اعضای فعال آن حزب بوده‌ و هستند. در اسناد (رسمی) حزب کمونیست ایران آمده‌:

( ایران کشوری کثیرالملله‌ میباشد! )

در ایران برای نمونه‌: ملتهای (ترک، فارس، عرب، کورد …) زندگی مینمایند. در کشوری که‌ چند ملت وجود دارد، جمله‌ء {شوونیست (ایرانی) – شئونیست (ایرانی)} معنا و مهفوم واقعی و حقیقی ندارد!

کلمه‌های (ناسیونالیست – آنارشیست – شئونیست – کمونیست …) هر کدام حامل ایده خاصی میباشند، ایده‌ زاده‌ تفکر انسان میباشد و آنها را چنین صرف میکنند: (شئونیست کرد – شئونیست عرب – شئونیست فارس و … ) و دیگر ایده‌ها هم به‌ همان روال صرف میشوند.

خاک نمیتواند ایجاد ایده‌ کند {شئونیست (ایرانی)} نادرست میباشد.

 

ناسیونالیست در دو لیست

 

کاک حه‌سه‌ن، آقایان مهتدی و شرفی را (ناسیونالیست کرد) معرفی کرده‌اند. با توجه‌ به‌ اینکه‌ آنها وابسته‌ به‌ دو جریان سیاسی (کردی) هستند، معرفیشان بدان صورت واقعی و درست میباشد!

 

اما چرا مجریان آن تلویزن را {ناسیونالیست ( ایرانی )} معرفی مینمایند.

آنها که‌ در یک کانال تلویزیونی (فارسی) به‌ نام (ایران انترناسیونال) فعالیت میکنند. با توجه‌ به‌ توضیحات فوق در رابطه‌ با کمله‌های کمونیست – ناسیونالیست و … که‌ ایده‌ هستند، میبایست مجریان آن کانال تلویزیونی را هم با نام ملیتشان {ناسیونالیست ( فارس )} معرفی میکرد. پرهیزکردن از جمله‌ء {(ملت فارس) – (ناسیونالیست فارس) و … فارس} میان روشنفکران فارس هم رایج است، برای نمونه:

علیرضا نوریزاده‌.

(اسماعیل نوریعلا) دبیرکل حزب سکولار دموکرات ایرانیان.

(خسرو بیت اللهی) دبیرکل حزب مشروطه‌ ایران (لیبرال دموکرات).

 

کفاره‌ کفر

 

در رابطه‌ با کلمه‌ و اسم (فارس) خاطره‌ای دارم، بهترین زمان برای بازگوی آن همین نوشته‌ است:

 

در شهر ستوکهولم ساختمانی وجود دارد به‌ نام (ABF)، بیشتر جلسات سیاسی و هنری در آن مکان برگزار میگردد. سمیناری به‌ زبان کردی در یکی از سالونهای (ABF) توسط چند زن کرد برگزار گردید، یکی از برگزارکنندگان خانم (صدیقه‌ محمدی) بودند. ایشان در بحث خودشان چند دفعه‌ از کلمه‌ (کرد و کردها) استفاده‌ نمودند و یکبار هم گفتند: (فارسها). سپس یک استراحت کوتاه‌ اعلام گشت تا رفع خستگی گردد. پس از استراحت و در زمان مقرر، هم مجریان سمینار و هم ما که‌ به‌ عنوان شنونده‌ در آن شرکت نموده‌ بودیم در سالن حاضر و در جایگاه‌ خود قرار گرفتیم.

قبل از اینکه‌ ادامه‌ بحثها توسط مجریان شروع گردد، خانم صدیقه‌ محمدی گفتند:

از اینکه‌ در بحثم از کلمه‌ء ( فارسها) استفاده‌ نمودم، معذرت میخواهم.

 

حالا بعد از چندین سال به‌ این مسئله‌ که‌ چرا ایشان معذرتخواهی کردند، فکر میکنم و به‌ خود میگویم: روزانه‌ در بحث و مناظره‌های سیاسی و فرهنگی از اسامی ( بلوچ، کرد، ترک، عرب “تازی” و…) استفاده‌ میشود و کسی هم عذرخواهی نمیکند و کفاره‌ کفر را نمیپردازد .

***

تصاویر فوق از فیسبوک آقای رحمان پناه‌ گرفته‌ شده‌ است.

 

۱۳/۸/۲۰۱۸

سه‌عی سه‌قزی

Sai.saqzi@gmail.com