اشتباه یا منفعت , نگاهى و نقدى به برخورد ابراهیم علیزاده به ‶برخى احزاب کردى″

اشتباه یا منفعت

نگاهى و نقدى به برخورد ابراهیم علیزاده به ‶برخى احزاب کردى″

 

ابراهیم علیزاده، دبیر اول سازمان کردستان حزب کمونیست ایران-کومەله  اخیرا در یک مصاحبه‌ اختصاصی با فرات نیوز به پرسشهایی  پاسخ داده است که من در اینجا نگاهى میکنم به جواب ایشان به سوال   نظر کومەله در مورد تهدیدها و دخالت‌های آمریکا در ایران چیست؟″

ابراهیم علیزاده میگوید:

آمریکا و کشورهای غربی بسیار به رژیم ایران نیاز دارند و همچنین حاضر به تغییر رژیم نیستند. در حالی که هنوز برای آنها مشخص نیست چه دولتی جای آنرا می‌گیرد. خلق ما باید بدانند که علاقه و طرفداری که در میان برخی احزاب کُرد برای آمریکا وجود دارد کاملا یک جانبه است و تابحال آمریکا به طور جدی قصد تغییر رژیم را نداشته است. آنها همیشه خواستار مذاکره با ایران بوده‌اند. گروههایی که خواستار دخالت آمریکا در ایران هستند در اشتباه به سر می‌برند. زیرا آنها به اراده‌ی مردم باور ندارند و بر این باورند که مبارزات مردم به جایی نمی‌رسد. برای همین مدام به مردم القا می‌کنند که در صورت دخالت آمریکا یک پیروزی آسان و بی‌خطر بدست می‌آید. اما این واقعیت ندارد. آمریکا از طریق ایران بسیاری از خواستهای خود در منطقه را به اجرا در‌آورده است، آمریکا فقط خواهان کنترل سرکشیها، زیاده‌خواهی‌ها و عنادهای رژیم ایران است. ما مخالف حمله‌ی خارجی هستیم چون تنها تغییری می‌تواند در خدمت مردم باشد که از داخل و توسط مردم روی دهد″.

 

١ –  ‶علاقه و طرفدارى که در میان برخى احزاب کرد در مورد آمریکا وجود دارد″ نه بخاطر توهم آنها مبنى بر اینکه ‶آمریکا به طور جدى قصد تغییر رژیم را″ دارد.  نه.  آنها میدانند که آمریکا قصد تغییر رژیم را ندارد. آنها هم به اندازه ابراهیم علیزاده از سیاستهاى آمریکا در منطقه مطلع هستند. آنچه که آنها را ‶علاقه مند″ به آمریکا و ‶طرفدار″ دخالت آمریکا در ایران میکند منافع مستقیم انها است و نه توهم شان به اینکه آمریکا به طور جدى قصد تغییر رژیم را دارد یا نه . انها خواهان تغییرات از بالا و بدون دخالت مردم هستند. چون دخالت مردم و سرنگونى رژیم از طریق انقلاب مردم احزاب و جریاناتى مثلا این ‶علاقمندان به و طرفداران آمریکا″ را بقدرت نخواهد رساند. اگر مردم جمهورى اسلامى را سرنگون کنند اداره جامعه را نیز خود بدست خواهند گرفت و از چنین احزاب و سیاستمدارانى دعوت نخواهند کرد تا بیایند و برایشان حکمرانى کنند و مردم را به خانه هایشان بفرستند.  این جریانات این را بروشنى میدانند و امید و علاقه آنها به دخالت آمریکا به همین دلیل است.

٢ – ‶اشتباه″ گروه هایى که خواستار دخالت آمریکا در ایران هستند، نه از این روست که ‶آنها به اراده مردم باور ندارند″ و یا ‶بر این باورند که مبارزات مردم به جایى نمیرسد.″  نه.  برعکس ‶ملاحظه کارى″هاى ابراهیم علیزاده، این گروه ها به قدرت مردم ‶باور″ دارند.  ولى نکته اینجاست که آنها از قدرت مردم میترسند و نمیخواهند این قدرت به میدان بیاید.  آنها بر این باورند که با ادامه یافتن و قدرتمند شدن مبارزات مردم، خود آنها هستند که ‶به جایى نمیرسند‶.  و خلاصه اینکه اگر آنها (احزاب طرفدار دخالت آمریکا)، ‶مدام به مردم القا میکنند که در صورت دخالت آمریکا یک پیروزى آسان و بى خطر بدست مى آید″ نه بخاطر باور یا عدم باور آنها به اینکه مبارزات مردم به جایى میرسد یا نه، بلکه بخاطر منافع مستقیم آنها در اینگونه دخالت ها است.  دخالت آمریکا براى رژیم چنج، شانس آنها را براى دست یافتن به نان و نوایى بیشتر میکند ولى سرنگونى جمهورى اسلامى با قدرت مردم متحد و متشکل، شانس این احزاب و سیاستمداران نان بنرخ روز خور را کور میکند.

آن احزاب احتیاجى به نصیحت هاى ابراهیم علیزاده ندارند.  و ابراهیم علیزاده هم بهتر است، بجاى اینکه خود را مشغول نصیحت کردن و گوشزد کردن ‶اشتباهات″ آنها بکند، بفکر تقویت هبستگى خود و سازمان تحت رهبرى خود با احزاب و جریاناتى باشد که بر قدرتمند شدن انقلاب مردم، به سرنگونى جمهورى اسلامى از طریق انقلاب مردم و افتادن قدرت و اداره جامعه بدست شهروندان پاى فشرده اند و پاى میفشارند.

جلیل جلیلى

لندن

١١ آگوست ٢٠١٨