زنده باد “هشتم مارس” روز جهانی زن!

اسماعیل مولودی

 esmail-m@hotmail.com
جامعه طبقاتی از هر ترفندی برای کنترل برانسانها درجامعه استفاده کرده و میکند تا بتواند به غیر انسانی ترین شیوه سود دهی و بهره گیری سرمایه اش را بدست آورد. کلا جامعه طبقاتی بنیادش بر ایجاد اختلاف از انواع مختلف (اختلاف جنسی، زبانی، ملی، نژادی، مذهبی و طبقاتی) و بوجود آوردن فضای رقابت وتنازع استوار کرده است.

سطح توقع و خواست انسانهارا آنقدر پایین نگهمیدارند که آدمها را در انتخاب بد بجای بدتر قانع کنند. جالب این است این مسئله را تاسطح برخورد روز مره آدمها بهمدیگر ارتقاداده اند و اسمش را در دنیای خود راسیونالیسم گذاشته اند. سرمایه داری مثل نوع پیشرفته جامعه طبقاتی از تجربیات اسلاف خود و نیز از راههای جدید برای کنترل جامعه دریغ نکرده و نخواهد کرد. ایجاد اختلاف در ابتدایی ترین سطح (یعنی خانواده) بوجود آورده اند تا انسانها علیرغم میل خود تحت فشار اختلاف جنسی با هم در رقابت باشند. به خانواده نگاه کنید آدمهایی که زمانی با عشق و علاقه برای آینده نقشه میکشند، وقتی ازدواج میکنند فرهنگ جامعه طبقاتی و مرد سالار آنهارا به رقیبهای جدی هم تبدیل میکند. مرد بخود حق میدهد که بر حق برابر همسرش پا بگذارد و یادش میرود که روز اول زندگیشان همه و همه حرف از دوستی و عشق بهمدیگر بود، اما دیری نمیگذرد که فر هنگ مرد سالار چهره زیبای عشقشان را خدشه دار میکند و بعنوان اختلاف جنسی وحق مرد در تصمصیم گیری ها بصورت یک طرفه آنهارا در میدان رقابت با هم دیگر میاندازد. فرهنگ جامعه طبقاتی و مرد سالار حتی آسایش و آرامش کانون رندگی انسانهارا آلوده کرده  و همین را در ابعاد مختلف اجتماعی به نرم اداره و کنترل جامعه تبدیل کرده است. در صد و یک سال پیش زنان و مردان آزادیخواه در یک تعرض وسیع و اجتماعی برای برابری زن و مرد تلاش کردند.  تاریخا هشت مارس پیام آور حقوق برابر انسانها صرفنظر از جنسیت، تعلقات ملى یا مذهبى است که به یمن مبارزات زنان و مردان آزادیخواه برپا شد. تاریخا هشتم مارس با جنبش کارگرى، حرکتهاى مردم آزادیخواه علیه بیحقوقى و نابرابرى در جهان شناخته شده است. بنابراین بجاست در صدو یکمین سال این روز فرخنده "هشتم مارس" با پرچم آزادى و برابرى و ایجاد یک دنیاى بهتر بمیدان آییم.
 امسال شاهدیم که جنبش زنان برای رهایی و برابری ، جنبش برابرى طلبى، مبارزات و اعتراضات کارگری و دانشجویی در ایران در یک دور جدید و رو به گسترش است. برابرى زن و مرد گذشته از اینکه آرزوى همگى آزادیخواهان است سالهاست در سراسر ایران به پرچم و پلاتفرم حرکتهاى اعتراضى علیه سی سال حاکمیت سیاه حکومت مذهبی سرمایه در ایران تبدیل شده است. دور اخیر جنبش دانشجویی و مبارزات گسترده مردم آزاده در ایران برای آزادی دانشجویان زندانی، مبارزات معلمان و روشنفکران پتانسیل قوی به مبارزه برابری طلبانه داده است. به یمن این جنبش عظیم اجتماعى، به یمن شرکت زنان در سطح وسیع در جامعه، به یمن شرکت وسیع مردم به جان آمده، جمهورى اسلامى به عقب رانده شده.
برابری انسانها صرف نظر از جنسیت نشان رشد جامعه بشری است و در هر جامعه بهر اندازه حقوق زنان و مردان در کلیه شئونات اجتماعی برابر باشد به همان اندازه آن جامعه آزاد و دمکراتیک است. یعنی برابری زن و مرد معیار رشد جامعه است. به زبانی دیگر برابری زن و مرد یک مسئله جدی در رشد حیات جامعه است. بهمین خاطر هشتم مارس یاد آور بشر مدرن برای دست یابی به برابری انسانها صرف نظر از جنسیت آنهاست که این حرکت تاریخا به نقطه عطفی در تاریخ بشر مدرن تبدیل شد.
در ایران هشت مارس هر سال بستر اعتراضات توده اى مردم علیه حاکمیت سیاه و ضد زن اسلام سیاسى، سنگسار، و تحت تعقیب قراردادن هر اندیشه آزادیخواهانه است. ما شاهد دورانى هستیم که توهمات مردم به نیروی خود رو به زوال است و تشکل یابی دارد به مسئله جدی در جامعه تبدیل میشود.  باید این روند را حفظ کرد تقویت کرد و به جلو هدایت نمود. همچنین در نتیجه و دستاورد این مبارزه ى رو در رو و عمومی جنبش زنان توانسته گامهای جدی بر دارد و تشکلهای رادیکالی را سازمان دهد که خود در هدایت مبارزات زنان نقش دارند. این جنبش توانسته علیه سنگسار، دفاع از حقوق برابر زن و مرد، حقوق کودکان، علیه مردسالارى و ناموس پرستى، علیه زن ستیزى اسلام همه اینها را در دستور مبارزه و اعتراض مردم بجان آمده از حکومت جمهورى اسلامى بگذارد. سطح توقع مبارزه مردم را ارتقا یافته و خواستهاى مبارزاتى خودرا به پرچم مبارزه سراسرى تبدیل کرده اند. برای این پیشروی ها ما بهای گزافى پرداخت کرده ایم. بنابراین باید روند این حرکتها و جنبشها به تعیین تکلیف نهایی با دشمنان برابری و آزادیخواهی تبدیل شود.
حجاب سمبل آپارتاید جنسی در ایران و کشورهای اسلامی است. مبارزه زنان آزادیخواه در ایران از بدو سرکار آمدن جمهوری اسلامی در روز هشت مارس ۱۹۸۰ بود. در این روز زنان برابری طلب نه محکم خودرا به حجاب اجباری اعلام کردند. با این سابقه قوی اگر بخواهیم میتوانیم مبارزه خود علیه این سمبل تحقیر زن را به یک حرکت سراسری در دنیا تبدیل کنیم. خواست برابری زن و مرد را در کلیه شئونات اجتماعی را بر سرلوحه مبارزات خود در روز هشت مارس حک کنیم. زنده باد روز برابری زن و مرد "هشتم مارس"
11 اسفند ۱۳۸۷