معضل لاینحل بیکاری در کردستان

معضل لاینحل بیکاری در کردستان

در شرایط حاد اقتصادی وگرانی وفقر و فلاکت بی حد و حساب، تامین مایحتاج روزانه بخور و نمیر یک خانوار ۴ نفره در میان مردم گارگر و زحمتکشان کردستان تقریبا اگر نگویم غیرممکن است قطعا خیلی دشوار و سخت است. مشکل بیکاری هم به آن اضافه شده و این یعنی فشار مضاعف. کسب و کار رواجی ندارد، مرزهای غربی کشور بسته است و آن هزاران نفری که با کار شاق و طافت فرسا و بارهای که بردوش میکشیدند یا بوسیله قاطر و اسب حمل میکردند تا از این طریق بتوانند امرار معاسی بکنند ( که اصطلاحا کولبر نامید میشوند و اگر جان سالم بدر میبردند) بسته شد واین چندین هزار نفر را هم به خیل بیکاران اضافه کرده است.

رئیس مجمع نمایمدگان استان کردستان میگوید: “آمار بیکاری دراین استان بالاتر از نرخ میانگین در ایران است. استان کردستان از نظر ایجاد اشتغال دچا ر عقب ماندگی است و ضرورت دارد که دولت دوازدهم به موضوع حمایت از تولید و اشتغال در منطقه توجه جدید داشت باشد.”

 شعارها و وعده وعیدهای پوچ و تو خالی روحانی و کل سران و مسئولین حکومت اسلامی که در سال، ۰ ۹۵ هزارشغل ایحاد میشود، اعتراف میکند که شعار توسعه در کشور سرداه میشود اما عملا هیچ کاری صورت نمیگیرد.

از طرف دیگر علی ربیعی وزیر کار آمار بیکاری در ایران را ۳/۴ میلیون اعلام کرد و ایشان هم اعتراف میکند که اقتصاد ایران کشش سالانه ۱/۴ ملیون شغل  را ندارد.

این آمار بیکاری را چطوری حساب مکنند بماند. کسی که در طول هفته یک ساعت کار میکند با این آمار جزو شاغلین بحساب میاد. قطعا آمار بیکاری، چند برار آمار ارائه داده شده از طرف جناب وزیر کار است چرا که حکومت بنا به مصلحت خودهیچ موقع در هیچ زمینه ای آمار دقیق ارائه نمیکند.

نهاوندیان معاون اقتصادی روحانی اعلام کرد یک ونیم میلیارد دلار بودجه به اشتغال روستائیان تخصیص یافت البته ایشان اختصاص این بودجه را برای لرستان اعلام میکند. اختصا ص یک و نیم میلیارد دلار در این شرایط چندهزار شغل ایجاد میکند؟؟

همه ما میدانیم که نیمی از افراد آماده به کار چه در کل ایران و چه  درکردستان زنان هستند و این نیمی از جامعه مخصوصا در کردستان نزدیک به ۹۵ درصد آنان بیکارند و این ۵ درصد مربوط به شهرهای کردستان است. زنان در روستاها مطلقا بیکارهستند و این را جزو بیکاران به حساب نمی آورند.

بنابر این آمار بیکاری جناب وزیرهمینجا چند میلیون دیگر بالا میرود؛ چون زنان بیکار در حکومت اسلامی مشمول آماربیکاران نمیشوند مخصوصا زنان روستاها.

این هم  آمار دیگر از آمار مرکزی ایران. نرخ بیکاری در ایران

نزدیک به یک چهارم از نیروی کار ایران فاقد اشتغال و بیکار است. حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند. مرکز آمار ایران میزان بیکاری جوانان را ۲۱٫۸ درصد اعلام کرده که تقریبا دو برابر نرخ متوسط بیکاری در ایران است. نرخ بیکاری در استان‌های مختلف ایران متفاوت است. اما اغلب نرخ بیکاری در استان‌های مرزنشین از دیگر نقاط ایران بالاتر است.

وزیر کار ۳/۴ میلیون آمار بیکاری میدهد و این آمار میگوید ۸/۲۱ نرخ بیکاری در میان جوانان، همین آمار میگوید بیکاری در میان جوانان دوبرابر نرخ متوسط در جامعه است. با احتساب همین آمار بیشتر از ۱۰ در صد بیکار در ایران وجود دارد.

همچنانکه کارگران و مردم بارها در شعرهایشان اعلام کرده اند ” یک فساد کم بشه مشکل ما حل میشه” روزی نیست که دست مسئولین حکومت از دزدی و فساد چند میلیاردی رو نشود و این دزدان بخاطر رو شدن دزدیهایشان هر روز پاچه همدیگر را میگیرند.

 جیب های گشاد سران ریزو درشت حکومت دزدان و آقا زاده هایشان پرشدنی نیست. تکلیف این کپک زده های دزد و غارتگر را مردم خشمگین و متنفر با جارو کردنشان روشن خواهند کرد.

ایسکرا ۹۴۶