“پرخاش در تنگنا ” نه، مبارزه در تنگنا

“پرخاش در تنگنا ”   نه،  مبارزه در تنگنا

رامین بهاری

مقاله­ی “پرخاش در تنگنا – تاملی بر مضمون و آداب بحث در میان فعالان سیاسی چپ”  در رادیو زمانه از محمدرضا نیکفر، خشونت کلامی و تلاش برای بدفهمی با فکر سیاسی رایج چپ را همخوان می­داند و در پاسخی که به مخاطبان  مقاله­اش داده است مدعی می­شود :

“اصولا در ایران کسی وارد بحث با شما نمی شود الا برای قانع کردن شما و ثابت کردن اینکه شما کاملا دراشتباهید. و نظر ایشان وحی منزل است” سپس نیکفر نتیجه می­گیرد که “با اندیشیدن دموکراتیک فاصله بسیار داریم .” در صورتی که ما در ایران با بحث­های چالشی و تعیین کننده و در عین حال سخت و طاقت­فرسایی مواجه­ایم و خشونتی که اصل بحث را منتفی کند آن­چنان “رایج” نیست .

آقای نیکفر ،  مقالات شما مرتب خوانده و بررسی می­شود. این شما هستید که برای پاسخگویی در دسترس مخاطبان نیستید. گروهی از مترجمین و منتقدین در اینجا در کانال­های تلگرامی و فیسبوک و مطبوعات، عمیق­ترین مباحث ضروری جامعه ایران را کاوشگری می­کنند و بعضا پاسخگو هم هستند. در آن سوی مرز نیز بطور مثال دوستانتان به فراخوان عمومی ۲۲۰ سوسیالیست چپ واکنش­هایی نشان دادند و نقد درخشان “صدای سوم در برابر ضدامپریالیسیم ناسیونالیستی چپ” از شهاب برهان در اخبار روز منتشر شد.  از جانب تقی روزبه ، روبن مارکایان ، امیر خوش سرور، سعید سهرابی پاسخ­هایی داده شده است.

این نمونه نشان دهنده سطح دیالوگی متین و سنجیده است. اتفاقا همین نوشته شما گنگ و بدون مصداق است که البته با گوشه­ی چشمی به موضوع مورد بحث فراخون از وارد شدن مستقیم  به مسئله پرهیز کرده و با کلی گویی از   c  ,  b  , a  فرضی مثال آوردید که چه شود؟ اگر بگویم شاید نخواستید چهره فیلسوفانه نیکفر خدشه­دار شود، خشونت کلامی بکار برده­ام؟  تحول خواهان در واکنش به فاصله شدید و عریان طبقاتی جامعه ایران مثل سیر و سرکه می­جوشند و نظراتشان را در حل معضلات پیچیده کنونی عرضه می­کنند، چرا متوقع اید که بحث­های تئوریک در ارتباط با مبارزه حاد جامعه­ی سراسر بحران ساختاری،  رنگ خشونت نگیرد!

 شهاب برهان در فرازی از نقد بعدی خود به ایرادهای وارد شده به مقاله اول چنین پاسخ گفته است: “جبهه­ی مخالف تهاجم جنگی به ایران می­تواند پاسیفیست­های ایران و دنیا، فرصت­طلبان و منفعت­طلبان، میهن­پرستان، طرفداران خود رژیم اسلامی، بخش­هایی از جناح های امپریالیستی …. تا کمونیست های انقلابی را شامل  شود که نقطه اشتراکی بجز مخالفت با یک جنگ معین ندارند. در چنین جنبشی هر جریانی به دنبال آرمان­ها و یا منافع خود است. کمونیست­های ایران مخالفت با جنگ را نباید از مبارزه­شان با رژیم جمهوری اسلامی و مبارزه­شان با سرمایه­داری و امپریالیسم منفک کرده به بیراهه­ی پاسیفیسم یا میهن­پرستی و یا دفاع از موجودیت جمهوری اسلامی زیر لوای دفاع از میهن بیافتند. به عبارت دیگر،  صدای سوم برای کمونیست­های ایران در جنبش ضد جنگ، صدای مخالفت با   جنگ نیست بلکه تصریح و تشدید مبارزه سیاسی و طبقاتی با هر دو طرف جنگ در متن مبارزه ضد جنگ است. کمونیست­ها برخلاف بسیاری پاسیفیست­ها نمی­توانند به گفتن « نه به جنگ» بسنده کنند. صدای سوم واکنشی است به دو گرایش که یکی خواهان تهاجم نظامی آمریکا برای سرنگونی جمهوری اسلامی است و دیگری که در مخالفت با تهاجم نظامی به ایران، در کنار جمهوری اسلامی قرار می­گیرد. شعار «نه به جنگ امپریالیستی! نه به جمهوری اسلامی!» یک موضع سوم در برابر دو موضع یاد شده در قبال جنگ است”.”صدای سوم کمونیست­ها در وهله­ی اول باید بیان ” نه این و نه آن” باشد. اما صدای سوم اگر محدود به ” نه به این و نه به آن” در دوئل جنگی باشد، هنوز صدای سوم نیست، صدای انفعال و تماشاگری بی­طرفانه است. صدای سوم پاسخ ِ این پرسش است: اگر نه این و نه آن، پس چه؟ شعار «نه به این و نه به آن» به معنای بی­طرفی نیست به معنای طرفداری از جنبش­های مترقی مردم ایران در برابر هم امپریالیسم و هم جمهوری اسلامی است. طرفداری از هرکدام از این عفریت­ها یا  بی­طرفی یا فرعی کردن تاکتیکی یکی از آن­ها با هر توجیهی، به زیان حرکت مردم ایران برای رهائی و به دست گرفتن سرنوشت خودش تمام خواهد شد و به نیروهای مترقی و پیشرو در ایران ضربه خواهد زد. هر کدام از این دو طرف پیروز بشوند، تلفات و تاوان بلافصل و نقداش را جنبش­های آزادی­خواهانه و برابری­طلبانه مردم ایران خواهد داد و بازنده اولیه و نهائی­اش مردم ایران – و صد البته جنبش­های مترقی مردمان منطقه – خواهند بود”.

اصغر ایزدی در کامنتی همدلانه با نیکفر می­نویسد: “چپ شرمگین است و از ترس اینکه دوباره فاجعه نیافریند دست به حمله می­زند تا از خود دفاع کرده باشد. چپ ایران سیاسی نیست ایدئولوژیک است، به جای طرح مساله سیاسی به  ارمان­های سیاسی می­پردازد.” در حالی که پیوند ارگانیک آرمان سیاسی و عمل برای شکوفایی آن،  امر مهم مبارزاتی ماست . تا زمانی که معیار، فقط پایبندی در تغییر جامعه به دنیای انسان مدار سوسیالیستی و تدارک برای آن دیده شود،  آرمان و سیاست­ ورزی به هم  آسیبی نمی­زنند و این همان ضرورت رها شدن از تنگنایی است که نیکفر آن را باورهای چپ می­داند. اگر مسائلی چون دولت، طبقات، استثمار ، امپریالیسم، انقلاب و مبارزه طبقاتی، گره­های کوری شده­اند که راهکار چپ را زمین­گیر کرده­اند و نیکفر از آن­ها به عنوان بسته خلق کرد و بسته طبقه کارگر و . . . نام می­برد، اما می­دانیم که این مفاهیم خود از ثمره مبارزات نستوه و تجربیات دویست ساله زحمتکشان و کارگران و جدل­های نظری نمایندگان اندیشمند پرولتاریا برآمده آن­گاه جمع­بندی و تئوریزه شده­اند که البته باید باز تعریف و تدوین دوباره و به­روز و کاربردی شوند.

دستیایی به قدرت سیاسی برای امکان­گیری و راهگشایی جهت ساختن جامعه مشارکتی و تعاون و همکاری دلخواه اکثریت مردم که از نعمات نیروی کار خود محروم­اند، دل­مشغولی همیشگی چپ بوده و هست.

مضمون سوسیالیسم مارکسی استراتژی چپ عدالت­خواه و دموکرات است، هر تاکتیک و آدابی که چپ را از مسیر فهم مبارزه طبقاتی و درک ناتوانی تشکل کارگری در لغو کار مزدی بعنوان ریشه بندگی شهروند امروز، بازدارد، در واقع مبارزین چپ را از  نقش خطیر و سرنوشت سازی که به عهده دارند پیشاپیش باز خواهد داشت.