آیا در یک جامعه سرمایه داری زنان دمکرات تر از مردان هستند؟

آیا در یک جامعه سرمایه داری زنان دمکرات تر از مردان هستند؟
انتخابات پارلمانی سوئد نزدیک است. در سپتامبر امسال (۲۰۱۸) این انتخابات انجام می گیرد. احزاب شرکت کننده در این انتخابات تبلیغات انتخاباتی خود را شروع کرده اند و سوژه های انتخاباتی مهم خود را مطرح می کنند که منعکس کننده خواسته های دوره ای انتخاباتی آنها است. طبق سنت انتخاباتی هر حزبی بر اساس نظر سنجی های مختلف شعارهای انتخاباتی خود را طبق این مطالبات انتخاب می کنند.
در سوئد موسسه های نظرسنجی مختلفی درصد آرایی که هر حزب می تواند در انتخابات آینده به دست آورد را اعلام و به نظر مردم می رساند. البته این موسسه های نظر سنجی اغلب به بلوک های قرمز(سوسیال دمکرات، حزب چپ و حزب محیط زیست) و آبی (محافظه کاران، لیبرال، حزب مرکز و حزب دمکرات مسیحی ها) گرایش فکری دارند و به همین دلیل درصد آرایی که این احزاب در انتخابات آتی به دست خواهند آورد را به صورت متفاوتی انتشار می دهند.
درتازه ترین نظر سنجی یکی از این موسسه ها به نام نووس (Novus).که در سوم ژوئن منتشر شد، مهم ترین خواسته ها یا سوژه های انتخاباتی را در بیست سوال مورد نظرسنجی قرار داد. پنج مورد از مهم ترین خواسته های انتخاباتی به ترتیب اولویت: ۱٫درمان و مراقبت۲٫ مهاجرت و پناهندگی ۳٫ مدرسه و تحصیل ۴٫ محیط زیست ۵٫ هم پیوستگی اجتماعی بین مهاجرین و سوئدی ها بود.
در این نظرسنجی علاوه بر اینکه کدام حزب بهترین سیاست را در این موارد ایفا خواهد کرد، جنسیت شرکت کننده گان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
مهمترین خواست زنان در انتخابات آتی بهبود شرایط درمان و مراقبت است. در حالی که مردان بیشتر به موضوع مهاجرت و پناهندگی پرداخته اند. همچنین زنان علاوه بر بهبود شرایط درمان و مراقبت به وضعیت مدرسه، تحصیل و محیط زیست و نیز مردان به هم پوستگی اجتماعی بیشتر توجه کرده اند.
طبق این نظر سنجی مطالبات مردم از حزب سوسیال دمکرات بیشتربه مسئله درمان معطوف بود و یا به بیان دیگر انتظارات شرکت کننده گان از حزب سوسیال دمکراسی در این مورد بالاتر از دیگر احزاب بود. اما حزب دست راستی دمکرات های سوئد که در ده سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و از حزب خارج از مجموعه احزاب انتخاباتی به سومین حزب بزرگ سوئد تبدیل گشته است بیشترین طرفداران خود را از مردان در مسائل مهاجرت و پناهندگی به دست آورده است. چنان که در بالا اشاره شد این دومین خواست مهم طبق این نظرسنجی می باشد. همچنین مردان بهترین سیاست گذاری در سوژه مربوط به هم پیوستگی اجتماعی را از حزب محافظه کار که این حزب هم حزب دست راستی می باشد انتظار دارند.
آیا این نظر سنجی گویای این واقعیت است که زنان به مسائل مهم پناهندگی و مهاجرین به عنوان یک امر بدیهی و لازم نگاه می کنند که احتیاج به هیچ سیاست ویژه ای ندارد ولی درمان و مراقبت که امر بسیار مهمی برای کودکان، سالمندان و تمامی آحاد مردم را شامل می شود در اولویت اول قرار می دهند. همچنین می دانیم که در بیشتر احزاب به غیر از حزب دست راستی دمکراتهای سوئد، زنان به صورت وسیعی عضو هستند اما این درصد در حزب دست راستی دمکرات های سوئد فقط بیست تا بیست و پنج درصد اعضا شامل می شود. به بیانی دیگر این مردان هستند که سیاست های ناسیونالیستی و محافظه کارانه حزب دست راستی دمکرات های سوئد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهند.
در دو سوال مهم اول یعنی درمان و مهاجرت که سرنوشت انتخابات آینده را رقم خواهند زد زنان در امر مراقبت و درمان دو برابر بیشتر از مردان اهمیت می دهند و این در حالی است که مردان امر مهاجرت و پناهندگی را بیش از دو برابر زنان مورد توجه قرار می دهند. خلاصه این که به نظر می رسد زنان مطالبات عمومی به دور از رنگ پوست و ملیت برای آحاد مردم را مورد مطالبه قرار می دهند که این مطالبات برای ارتقاء سطح رفاه و آموزش عمومی به کار گرفته می شوند. در صورتی که مردان در خواسته های محافظه کارانه و تنگ نظرانه ناسیونالیستی سیر می کنند و تحمل بیگانگان در جامعه خودی نمی پذیرند. این یک تصویری از یک جامعه مردسالارانه سرمایه داری است.
منبع: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=6968043
سامان حقیقت جو