کومه له نماد کمونیسم اجتماعی در کردستان است

کومه له نماد کمونیسم اجتماعی در کردستان است

بسیاری از پدیده های اجتماعی هستند که قضاوت در مورد آن را باید به عهده جامعه و ناظران بیطرف گذاشت. نمیشود در خانه پشت میز کامپیوتر نشست و در خلوت خود در خصوص جریانات و سازمان هایی که ریشه در جامعه دارند، مغرضانه حکم صادر کرد.

برای نمونه اگر از هر زن و مرد، پیر و جوانی در کرستان سوال کنید که کمونیست های کردستان چه کسانی هستند حتما و بلافاصله به شما خواهند گفت: کمونیست های کردستان کومه له ای ها هستند.

این جواب، جوابی خلع الساعه نیست بلکه از تاریخ، عملکرد، برنامه، استراتژی، جانفشانی و نقشی نشات میگرد که کومه له به عنوان ستون پر قدرت حزب کمونیست ایران از ابتدای موجودیت خود بر آن پافشاری کرده است که همانا کمونیسم و آرمان رهایی طبقه کارگر است.

کومه له اساسا با پیگیری استراتژی سوسیالیستی و گام برداشتن در راستای پاسخگویی به نیاز زندگی و مبارزه طبقه کارگر، مبارزه علیه تبعیض جنسیتی و موقعیت فرودست زنان و تبدیل شدن به سنگر دفاع از دمکراسی انقلابی و ظاهر شدن به عنوان مدافع پیگیر رفع ستم ملی در صحنه سیاسی کردستان توانسته کمونیسم را به جریان اجتماعی تبدیل کند. بنابراین قضاوت در خصوص کومه له و نقش آن به مثابه سازمانی کمونیست نباید بر اساس ارزیابی این و یا آن فعال حزبی و یا منتقد کوته بین خورده بورژوا باشد، بلکه باید بر اساس استراتژی سیاسی و پراتیک اجتماعی کومه له انجام گیرد.

به جرات میتوان گفت بدون کومه له، آرمان های سوسیالیستی در کردستان نمیتوانست این چنین رشد کند و جای خود را در میان توده های زحمتکش کرستان پیدا کند. کمونیسم کومه له بارها و بارها در کوران مبارزه طبقاتی و انقلابی محک خورده و هربار هم سربلند بیرون آمده است.

امروز بنا به شرایط بحرانی که در جامعه ایران در جریان است و درس هایی که از خیزش دی ماه سال گذشته باید گرفت، حزب کمونیست ایران در ادامه تلاش های تاکنونی اش در بعد سراسری و کومه له در راستای همین سیاست در کردستان تلاش های جدیدی را برای شکل دادن به اتحاد عمل ها و همکاری های پایدار با احزاب چپ و کمونیست آغاز کرده اند. این نزدیکی ها به سادگی بدست نیامده است. جدا از اینکه این نزدیکی ها از یک نیاز سیاسی مبرم در جامعه ایران نشات میگیرد، حاصل سالها تلاش پیگیر، کنفرانس و سمینارهای پی در پی و تلاش بی وقفه رفقای کمونیست پیگیر در میان این سازمان ها است. نمونه جدید این نوع همکاری ها نشست هیئتی از مرکزیت کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران ـ حکمتیست، با هئیتی از جانب کمیته مرکزی کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران بود که بحث محوری آن بر سر ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک نیروهای چپ و سوسیالیست فعال در کردستان بود و دو طرف در این مورد هم توافق کرده اند که به منظور پاسخ دادن به چنین نیازی با همدیگر از نزدیک همکاری داشته باشند.

تا همینجا میشود نتیجه گرفت که رهبری این دو سازمان به درست ضعف های موجود در جنبش کمونیستی را دریافته اند و صادقانه برای جبران آن تلاش میکنند و همینطور در پی عبور از سکتاریسمی هستند که به نوعی دامن همه احزاب چپ را گرفته است. اما در گوشه و کنار و در حاشیه این عمل مهم و وظیفه شناسانه، اشخاصی (به دور از خط رسمی و سیاست رسمی حزبشان) نامسئولانه، آگاهانه یا نا آگاهانه سنگ اندازی میکنند یا در فکر حل مسائل حقیر شخصی در قالب سیاسی هستند. بعد از سالها تجربه، روشن است که اینگونه موضع گیری های حقیر و نامسئولانه جایی در بین طبقه کارگر و جنبش کمونیستی نخواهد داشت و به هر اندازه اشخاص وارد این نوع بحث ها بشوند به همان اندازه منزوی تر خواهند شد.

بر همه روشن است که آنچه مبنای اصلی تعیین سیاست کومه له و حزب کمونیست ایران است نه موضع گیری های سطحی و پا در هوای این و یا آن شخص معین، بلکه پاسخگویی به نیازهای واقعی مبارزه انقلابی جامعه است. کومه له و حزب کمونیست ایران سیاست هایش را از برخورد اشخاص نتیجه نمیگیرد که با برخورد اشخاص هم موضعش را تغییر دهد. حزب کمونیست ایران بخشی از سند استراتژی خود را به سازماندهی یک قطب چپ در جامعه اختصاص داده است و همین به خوبی نشان از احساس مسئولیت این حزب در خصوص جامعه دارد.

لازم به یادآوری است که در صحنه سیاسی جامعه ایران کمونیست ها بی رقیب نیستند، از احزاب اپوزیسون بورژوایی پرو غرب گرفته تا جریانات مرتجع اسلامی همه در این فکر هستند که مهر خودشان را به تحولات جاری بزنند. جهت جلوگیری از تکرار شکست انقلاب ۵۷ و پیروزی انقلاب آتی به نفع طبقه کارگر و جنبش کمونیستی، نیروهای چپ و کمونیست باید همکاری و اتحاد عمل ها را به عنوان بخشی از استراتژی کمونیستی خود بدور از سکت های حزبی گسترش دهند.