دستاوردهای مثبت تجمعات سراسری معلمان!

دستاوردهای مثبت تجمعات سراسری معلمان!

در٢٠ اردیبهشت صدها نفر از معلمان با برپایی  تجمعات سراسر در سقز، زیویه (سقز)، مریوان، قروه، دیواندره و سنندج بفراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان دست به تجمع اعتراضی زدند.  

فراخوان  شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان  به برگزاری تجمع سراسری در روز ۲۰ اریبهشت با استقبال گرم و اعتراضی هزاران نفر از معلمان در سطح سراسری مورد استقبال قرار گرفت.  در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه و در مشهد، بجنورد، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، خرم آباد، الیگودرز، بوشهر، تبریز، نورآباد ممسنی، سقز، زیویه (سقز)، مریوان، قروه، دیواندره، اراک، قزوین، ساری، شهرضا، سنندج، خمینی شهر و تعدادی از شهرهای دیگر در مقابل ساختمان آموزش و پرورش دست به تجمع زدند. معلمان پلاکاردهای متعددی حاوی خواست ها و اعتراضشان در دست داشتند، شعار دادند و بر خواست های عادلانه خود تاکید کردند.

در چند سال گذشته تجمع های اعتراضی معلمان و همگام شدن آنها با اعتراضات سراسری ادامه داشته است. معلمان در کردستان بشکل پیگیری  خواستهای سراسری و رادیکال معلمان را به پرچم   اعتراض و مبارزه برای دستیابی به حقوق های مکفی و بالابردن استاندارد و امکانات مناسب در محیط مدارس و آمورزش و پرورش تبدیل کرده اند.

اعتراضات سراسری معلمان در شهرهای کردستان در ٢٠ اردیبهشت ماه در شرایطی برگزارشد که در تعداد زیادی از شهرهای کردستان در بانه، مریوان، جوانرود، پیرانشهر، سردشت و سقز اعتصابات عمومی و مبارزات رادیکال علیه حکومت اسلامی علیه بیکاری و فقر، علیه سفره های خالی هزاران کارگر و جوان بیکار در جریان است. مردمی معترض با خواستهایی شفاف علیه بیکاری و فقر در خیابانها حضور دارند. این دو بخش از اعتراض علیه حکومت اسلامی در ادامه اعتراضات دی ماه ٩۶ و ادامه مبارزه ای توده ای و سراسری برای بزیز کشیدن رژیم هار اسلامی است.

تجمعات سراسری معلمان با خواستهای عمیقا انسانی افق ادامه مبارزه دی ماه را باردیگر و اینبار با تاکید بیشتر علیه فقر و آزادی تشکل به جامعه دیکته کرد. معلمان برای؛  افزایش حقوق و دستمزد تا بالای خط فقر یعنی پنج میلیون تومان برای  معلمان بازنشسته و شاغل یعنی پنج میلیون تومان، بیمه درمانی تکمیلی، علیه خصوصی سازی مدارس و پایین بودن استاندارهای تحصیلی و مجهز شدن به تکنولوژی نوین آموزشی، تشکلیابی مستقل و برداشتن موانع برای تشکل های صنفی، معلمان اعلام کردند؛  به فضای امنیتی حاکم بر فعالان صنفی فوراً پایان دهید و معلمان زندانی محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و مختار اسدی را آزاد کنید و معلمان تبعیدی و اخراجی را به مدرسه بازگردانید!، به تبعیض نسبت به معلمان حق التدریسی، آزاد و مربیان پیش دبستانی پایان دهید و امنیت شغلی آنان را تضمین نمایید. اینها بخش هایی مهم از خواست معلمان در سطح سراسری بودند. خواستهایی رادیکال از تامین معیشت تا سطح پنچ میلیون تومان تا آزادی تشکلیابی و آزادی معلمان زندانی!

در مریوان و همگام شدن بخش های زیادی از مردم شهر با تجمع معلمان در این شهر و حمایت مردم از خواستهای آنها و محکوم کردن سرکوب نیروهای مزدور و حمله به تجمع اعتراضی در تهران، جلوه ای شکوهمند از مبارزات مشترک معلمان و مردم را به تجربیات تاکنونی اعتراضی در سطح سراسری افزود.

انجمن صنفی معلمان مریوان در اطلاعیه ای در محکومیت رفتار سرکوبگرانه نیروهای انتظامی اعلام کرد؛ «بیستم اردیبهشت ماه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان، هماهنگ با سایر شهرهای ایران معلمان تهران دراعتراض به عدم پاسخگویی دولت و نهادهای مسئول به خواسته هایشان در مقابل سازمان برنامه و بودجه، با مدنی ترین شیوه تجمع اعتراضی برگزار کردند. متاسفانه این تجمع با برخورد خشونت آمیز پلیس مواجه شده و ضمن ضرب و شتم همکاران تعدادی از آن ها هم بازداشت شده و تا این لحظه هم شماری از آن ها کماکان در بازداشت به سر می برند.  بی شک برخورد خشن و سرکوبگرانه پلیس  نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند بلکه سلب اعتماد بیشتر معلمان را به دولت و نهادهای حاکمیت موجب می شود

انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) ضمن محکومیت شدید برخوردهای خشن و امنیتی با معلمان و اصرار بر خواسته های برحق خود، خواهان آزادی هرچه سریع تر معلمان بازداشتی است و اعلام می دارد که درصورت تداوم بازداشت این عزیزان از تمام ظرفیت های اعتراضی خود در حمایت از همکاران شان استفاده خواهد کرد»

در ادامه برخورد رادیکال معلمان در مریوان علیه رفتارهای سرکوبگرانه نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها،  جمعی از اولیای دانش آموزان مریوان در پشتیبانی از اعتراضات و خواستهای معلمان در بیانیه ای اعلام میکنند؛« روز پنجشنبە ۹۷/۲/۲۰ انجمن صنفی معلمان مریوان با همراهی جمع کثیری از معلمان این شهرستان در اعتراض به وضعیت معیشتی و خصوصی سازی آموزش در یک حرکت هماهنگ سراسری دست به تجمع اعتراضی در مقابل آموزش و پرورش شهر مریوان زدند. همانگونه که اطلاع دارید روند پولی سازی و کالایی سازی آموزش که در راستای سیاستهای نئولیبرالیسم و تعرض هر چه بیشتر به خدمات عمومی و حقوق بنیادین جامعه قرار دارد، بیشترین فشار را بر گرده قشر زحمتکش و طبقه کارگر وارد خواهد آورد. این سیاستها که در خدمت پاسخگویی به نیاز بازار آزاد است؛ نتیجه ای جز افزایش کودکان کار، بازماندن فرزندان طبقه کارگر و محروم جامعه از تحصیل، بروز هر چه بیشتر نابرابری و تبعیض در سطح مدارس و جامعه، فزونی یافتن خطر گرفتار آمدن دانش آموزان به آسیب های اجتماعی مختلف و نهایتا تاریک شدن آینده بخش زیادی از کودکان و نوجوانان را به همراه نخواهد داشت. بعلاوه شرایط معیشتی نامناسب معلمان و پاسخ ندادن به خواسته هایشان، مستقیما بر کیفیت آموزش و رشد و تعلیم دانش آموزان تاثیر منفی خواهد داشت. لذا ما به عنوان جمعی از اولیای دانش آموزان شهرستان مریوان ضمن اعلام حمایت از اینگونه حرکتهای اعتراضی، مطالبات معلمان را خواست اکثریت جامعه دانسته و از آن پشتیبانی میکنیم».

سه اقدام مثبت، حمایت و پیوستن مردم به تجمع معلمان در بیستم اردیبهشت، بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان در محکومیت حمله به تجمع معلمان تهران، و بیانیه جمعی از اولیای دانش آموزان مریوان در پشتیبانی از اعتراضات معلمان و خواستهای سراسری آنها دستاوردهایی قابل اتکا برای همه گیر کردن و توده ای شدن خواستهایی است که معلمان در تجمعات سراسری اعلام کرده اند.

دستاوردهای مثبت تجمعات سراسری معلمان، اعتصابات و نارضایتی های توده ای مردم در یک ماه گذشته بویژه از ٢۵ فروردین ماه ٩٧و مارشهای اعتراضی با پهن کردن سفره های خالی به اعتراض به فقر و بیکاری هزاران کارگر و جوانان بیکار  نمونه های با ارزش مبارزه توده ای مردم در شهرهای کردستان هستند. فعالین اجتماعی، معلمان و کارگران با بکارگیری این تجارب میتوانند بر روند اتحاد و همبستگی مردم معترض و همه گیر کردن خواستهای آنها این تجارب را بکار گیرند. شرایط سیاسی ـ اعتراضی کنونی بیشترین اعتماد و متکی بودن به عمل مشترک را بیشتر از هر دوره ای تقویت و عملی کرده است.

٢۵ اردیبهشت ١٣٩٧

١۵ ماه می ٢٠١٨

ایسکرا ۹۳۶