خروج آمریکا از برجام , سناریوها و فرصتها

خروج آمریکا از برجام

سناریوها و فرصتها

بالاخره بعد از یکدوره طولانی از ناروشنی ها ترامپ تصمیم جریان خود را اعلام کرد. و آنهم خروج از برجام است.

علیرغم در خواست مکرر از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس و نمایندگان پارلمان اروپا ، آمریکا راه خود را با این تصمیم به طور جدی گرفت. هم به آنها و هم به چین و شوروی و در کل به هیچکدام اهمیت نداد.

ترامپ در این سخنرانی مهم خود ، چند نکته بسیار مهم را تاکید کرد ، از برجام بیرون میرود، تحریم ها ادامه می‌یابند و تحریم های دیگر هم در دستور است.

رئیس جمهور آمریکا، در این سخنرانی به اروپاییها گوشزد کرد که آنها و یا اشخاص دیگر باید مطمئن باشند که ایران نباید آمریکا را به بازی بگیرد.

اروپا میداند که اهمیت و معنای این خط و انگشت نشان داد یعنی چه، چرا که حجم معاملات اروپا با آمریکا در مقایسه با معاملات اروپا با ایران غیر قابل مقایسه است. و اروپا آگاه است که نباید ریسک کند.

جایگاه اروپا را کنار چین و شوروی هم بگذاریم وزن و اهمیت آمریکا را تا آنجا که به برجام برمیگردد، ندارد. کما اینکه چین و روسیه در میدان جنگ قدرت بر سر کره شمالی ، نه تنها عقب نشستند بلکه مدیریت عقب نشاندن و تسلیم کره شمالی را به خاطر آمریکا به عهده گرفتند. و آبدارچی شدند.

روحانی در واکنش به اعلام موضع ترامپ ، نه تنها به شدت محتاط بود، در حالیکه هفت نفر از وزرای اش را به خط در کنار خود داشت، بلکه با ترس حرف میزد.

این وحشت را در سخنان او و بقیه عظما های پشت پرده ایران میتوان آنجا مشاهده کرد که او به مصدق ، و محیط زیست آویزان شد.!!

و به دروغ گویی چنگ انداخت و به مردم ایران وعده داد که نگران نباشند چون که اقتصاد به حول و قوه الهی خوب پیش میرود.!؟ الله بیچاره باید برای آنها اقتصادیاد بگیرد. آنهم اقتصاد دوره تحریم.

و اما ترامپ به رژیم ایران گوشزد کرد که راه مذاکره باز است برای بحث بر سر خواسته های آمریکا.

او یاد آور شد که در همین لحظه وزیرامور خارجه اش را راهی کره شمالی کرده است تا مذاکره کند.

در این اشاره او عمدا کره شمالی را نشان آیت لله ها داد تا آنها متوجه شوند که که از کره نیرومند تر و مهمتر برای چین و شوروی نیستند پس عاقلانه تسلیم شوند و اما و اگر ها را کنار بگذارند.

سناریوهای محتمل

به احتمال بسیار دو سناریو اساسی در مقابل بیت رهبری و جریان سرمایه داران حاکم در ایران هست.

یا این که به استحاله تام و تمام رضایت میدهند و تمام شرط و شروط واشنگتن را در بست میپذیرند .

و یا نه پای مخالفت و موشک پرانی و تحریک حزب الله این جا و آنجا میروند و بقول فرماندهان کله حوزه ای نظام در فرصت مناسب واکنش نشان میدهند.

در حالت اول یعنی تسهیل شرایط بر آمد توده ای که ریشه در بحرانهای چند گانه اقتصادی، سیاسی، محیط زیستی، اجتماعی، منطقه ای و غیره رژیم دارد . چیزی که بسیار ممکن است که اوضاع را هم از کنترل هیئت آمریکا و هم بیت رهبری خارج کند.

در حالت دوم هم که احتمال جنگ هست.، جنگی که رژیم ایران با توجه به وضعیت به شدت بحرانی اش ، در آن به سرعت فرو میریزد.

و اما نکته جالب توجه این که در سخنان ترامپ آشکار است که مسئله آمریکا و جریان ترامپ، رفع مزاحمتهای ایران در مقابل منافع آمریکا است.

حقوق بشر، سرکوب ، فقر در این سخنرانی جز یک مورد در پیام ترامپ گم بود.

بی شک فشار های جدید ، برای ایران کمر شکن خواهد بود، این شرایط حاکمیت را در مقابل مردم شکننده تر میکند.

آبا مردم و صف انقلاب قادر خواهند بود که از این فرصت تقریبا بی نظیر استفاده کنند ، فرصتی که به خاطر فشار تحریم ها و بحران های چند گانه رژیم را بیشتر از هر وقت دیگر آسیب پذیر کرده تا پس گردنی آخر را به او بزنند، و قبل از آنکه آمریکا چلبی های خود را به مردم تحمیل کند و یا جنگ احتمالی را کلید بزند و شیراز ه جامعه را برای منافع خود به قهقرا ببرد و و موج های جدید مهاجرت براه اندازند

حکومت مردمی خود را مستقر کنند؟