بورژوازی از مرده کارل مارکس هم سود کسب میکند!

بورژوازی از مرده کارل مارکس هم سود کسب میکند!

در این هفته احزاب چپ و کمونیست، سازمانها انگلیسی و غیر انگلیسی، دوست داران مارکس و جمع های محلی زیادی در لندن به مناسبت تولد ۲۰۰ سالگی مارکس به محل دفن و مجسمه ای که در قبرستان هایگیت لندن ازش ساخته اند میروند و یادش را گرامی میدارند. به جز این چند روز مشخص در سال هزاران توریست از چین گرفته تا هند و امریکا و اروپا و حتی ایران از این قبرستان بخصوص از محل دفن و مجسمه مارکس بازدید میکنند.

این قبرستان بزرگ و قدیمی اسم اصلی ش هایگیت اما به قبرستان مارکس معروف است که محافظت شده و برای بازدید از آن باید بلیط تهیه کرد.

مارکس میدانست زمانی آثارش فروش بالایی دارند اما خودش تا پایان عمر در فقر زندگی کرد. او مثل یک انقلابی حرفه ای به جای استفاده از هوش و استعداد و پشتکارش برای کسب درآمد و بورژوا شدن، وقتش را صرف خدمت به جامعه بشری، بخصوص طبقه کارگر و تغییر دنیا کرد. اگر فریدریش انگلس رفیق و همرزمش نبود ممکن بود نتواند یا کمتر برای فکر کردن و نوشتن آثار مهمی که مثل الماس و گنج برای کارگران ارزش دارد، وقت بگذارد.

کمونیسم مارکس به حدی دنیا را لرزاند که بورژوازی از آثارش و حتی از جسدش کسب سود میکند. در حال حاضر قبر مارکس در محله ای قرار دارد که جزو گرانترین محلات جهان بشمار می رود و بازدید کنندگان حتی برای پارک کردن ماشین شان در اطراف قبرستان باید هزینه کنند و برای وارد شدن هم بلیط تهیه کنند.

تصاویر متعدد کوچک و بزرگ مارکس با جملات کوتاهش در مراسم های روز جهانی کارگر در اروپا،

ترجمه آثارش به چندین زبان،

تدریس تزهایش در دانشگاهها،

اسم بردنش در روزنامه های مختلف اروپایی،

بن بست بورژازی،

فشار طبقه محروم جامعه بر نئولیبرالیسم تا دندان مسلح

و دست و پنجه نرم کردن بورژازی در منجلابی که نتیجه سیاست های نئولیبرالیستی و بازار و تجارت آزاد است همه و همه ضرورت و نیاز پیاده کردن ایده های مارکس با انقلابیگیری لنینی را نمایان کرده است.

نجات میلیاردها کارگر روی کره زمین از دست چند صد یا چند هزار نفر سرمایه دار فقط با علم مارکسیسم و انقلابیگری لنین میسر است. مارکس راه حل محو تبعیض و ستم بر زنان را صد و پنجاه سال پیش ارایه داد و گفت”میزان آزادی زن، معیار میزان آزادی جامعه است”. مذهب را افیون توده ها معرفی کرد و کار مزدی و ارزش اضافه را برای اولین بار در سطح آکادمیک روی میز کار تئوریسن ها و فعالان کمونیست و رهبران کارگری گذاشت. بی دلیل نیست که به او لقب تاثیر گذارترین فرد دو قرن گذشته یا تأثیرگذارترین اندیشمند تمام اعصار داده اند.

خوشبختانه تحلیل های طبقاتی ش بار دیگر در آستانه به پراتیک در امدن هستند. با وجود تمام کم و کاستی و عدم سازماندهی و مجامع عمومی و …. اما بعد از یک قرن دوباره این تحلیلها روی میز طبقه کارگر و فعالینش قرار گرفته است. نمونه هایش را در خیابانهای اروپا و امریکا و در ابعاد کوچکتر در هپکو، هفت تپه، فولاد اهواز، شرکت واحد و …..میبینیم.

دنیا بیش از هر زمانی دیگری به مارکس و ایده هایش نیازمند است.

زنده باد مارکسیسم

زنده باد لنینیسم

به جز مارکس محل دفن و مجسمه افراد مشهور دیگری از جمله منصور حکمت، متفکر و بنیانگذار مارکسیسم انقلابی و کمونیسم کارگری در ایران، در این قبرستان قرار دارد.

بختیار پیرخضری

۴ مه ۲۰۱۸