دیروز دیواندرە ، امروز مریوان ، فردا کجا ؟

دیروز دیواندرە ، امروز مریوان ، فردا کجا ؟

ساعت ٩ و نیم شب سەشنبە ۴اریبهشت ١٣٩٧ (به وقت ایران) یک مزدور قدیمی و شناختە شدە در شهر مریوان به اسم “کاوە کهنە پوشی ” فرزند “شیخ برا کهنە پوشی” سرهنگ سپاە با همکاری دامادش “نوزاد حسینی ” در محلە “سردوشیها” شخصی به اسم ” لطیف نیک پی” اهل روستای “نی” از توابع مریوان را بخاطر بدهکاری ٢ میلیون تومان کە قادر به پرداخت آن نبود به قتل می رسانند. مردم معترض با شنیدن خبر و مشاهدە جسد” لطیف نیک پی ” و در انتقام از جنایت صورت گرفتە علیە مزدوران قاتل و جنایت آنجام گرفتە به خیابان سرازیر شدە و محل سکونت آنان را به آتش می کشند. با پخش خبر تعرض مردم داغدار و عصبانی به منزل دو مزدور یادشدە ، بلافاصلە نیروهای سرکوبگر یگان ویژه به محل رویداد اعزام و به ضرب و شتم مردم ناراضی پرداختە و اقدام به حمایت از قاتلین می نمایند. ماشین های آتش نشانی نیز خانە مجلل این مزدوران را از حریق خاموش میکنند. بنا به آخرین اطلاعات جسد ” لطیف نیک پی” به بیمارستان مریوان منتقل شدە است . فضای شهر کماکان ملتهب و مردم از جنایت صورت گرفتە به شدت عصبانی و منزجر هستند.
قابل ذکر است کە “کاوە کهنه پوشی” سرهنگ سپاە پاسداران از اولین مزدوران محلی مریوان ، از عناصر شرور و جنایتکاری است کە در جریان اعدام ٩ مبارز شهر مریوان به دست خلخالی جنایتکار در تابستان ١٣۵٨ در شناسایی ، دستگیری و اعدام آنان نقش داشتە است. این مزدور سالها است در سپاە و دیگر ارگانهای حکومتی رژیم ، در ضدیت با مردم مبارز شهر مریوان ، نبرد با پیشمرگان احزاب مختلف ، اذیت و آزار مبارزین شهر و مردم ناراضی و حق طلب، نقش برجستەای در سرکوبگری و جنایات از خود نشان دادە است.
جنایت صورت گرفتە توسط یکی از فرماندهان سپاە پاسداران در مریوان در حالی صورت می گیرد کە چند روز قبل در شهر دیواندرە نیز یکی از مزدوران سپاە به اسم “رسول فکرت” اقدام به قتل عام خانوادە “دیوارگر” ، پدر و مادر و دوخواهر و کودک خرد سال ، چهار تن از فعالین صفوف حزب کمونیست ایران و کومەلە نمود و بە شکل فجیعی آنان را به قتل رساند و نفر پنچم را به شدت مجروح نمود. قاتل این جنایات در درگیری با همکارانش در اطراف شاهیندژ به قتل رسید.
دو جنایت صورت گرفتە توسط فرماندهان و مزدوران سپاە پاسدارن از سوی بیانگر فرمان تیر علیە هر فردی در کردستان توسط مقامات بلند پایە رژیم به سپاە و از سوی دیگر نشان دهندە قدرت بلامنازع و بی رقیب سپاس و سرکوبگران اطلاعات در کردستان است . جنایات دیواندرە و مریوان در کمتر از یک هفتە به روشنی نشان می دهد کە منطقە کردستان کماکان منطقەای امنیتی برای رژیم اسلامی است کە با مشت آهنین و سرکوب بیرحمانه حاکمیت مستبدانه خود را در این منطقە حفظ کردە و به پیش می برند. جمهوری اسلامی از روز اول به قدرت رسیدن در این منطقە سنگ را بستە و سگ های هار را رها کردە است.اکنون کە در گوشە و کنار ایران هر روز شاهد اعتراضات و نارضایتی اقشار محروم و تهی دست هستیم ، در شرایطی کە اعتصاب کسبە و بازاریان، چندین روز است در تعدادی از شهرهای کردستان با پهن کردن سفرە خالی کە بیانگر وضعیت معیشتی مردم است، ادامە دارد ، رژیم با بازگذاشتن دست مزدوران سپاە در جنایت صورت گرفتە ، اشکارا و بی پردە فرمان آتش صادر نمودە و قصد زهر چشم گرفتن از مردم معترض و ناراضی را دارد.
راه مقابلە با جنایات مزدوران و سرکوبگران جمهوری اسلامی در کردستان و کل ایران، تشدید اعتراضات و مبارزات جاری و روزانه ، پیوند دادن این مبارزت به هم و سرتاسری نمودن آنان ، طرح خواست ها و مطالبات شفاف و روشن معیشتی و مبارزاتی، محدود نماندن این مبارزات به قشر و صنف معین ، وجود رهبری جسور ، دوراندیش ، متحدکنندە و قاطع در طرح و حمایت از خواست مردم و حمایت بیدریغ تودەهای ناراضی از آنان و کوشش برای پیوند برقرار نمودن این مبارزات با اعتراضات کارگری و تودەای در گوشە و کنار ایران ، حمایت از آنان و جلب حمایت آنان از مبارزات خود و سرآنجام فریب نخوردن وعدە و وعیدهای مسئولین و عوامل حکومتی از جملە ” نمایندگان” مجلس است. خواست محاکمە و مجازات جنایتکاران و قاتلان مردم باید و میتواند یکی از مطالبات فوری و روزانه اعتراضات جاری از جملە مجازات فوری جنایتکاران قتل ” لطیف نیک پی” در مریوان باشد.
تا جمهوری اسلامی بر مسند قدرت باشد، روزانه شاهد اخبار ناگوار از جملە قتل ، زندان ، شکنجە و محرومیت مردم زحمتکش و حق طلب از حق طبیعی حیات و زندگی در گوشە و کنار ایران هستیم . سیستم حکومت مذهبی حاکم بر ایران ، سیستمی تولید و بازتولید قتل و جنایت است . لازم و ضروری است کە به همت اتحاد ، همبستگی ، مبارزە اگاهانه و سازمانیافتە تودەهای ستمدیدە و معترض جلو جرم و جنایت مزدوران سپاە در کردستان گرفتە شود ، تا فاجعە دیروز دیواندرە و امروز مریوان ، فردا در شهر یا روستای دیگر، اینبار خونبارتر و وحشیانەتر تکرار نشود.
٣ شنبە / ۴/ اردیبهشت ١٣٩٧