رابطه احزاب سیاسی با کمون ها چیست؟

رابطه احزاب سیاسی با کمون ها چیست؟
کمون تشکل سیاسی آحاد جامعه است. هر فرد و نهاد و حزب سیاسی متعلق به کمون است. کمون در برگیرنده افراد و نهادها و احزاب است. دیر یا زود احزاب سیاسی عضو کمون های هر شهر خواهند شد تا بتوانند از طریق اعضایشان در کمون ها پلاتفرم و برنامه و نقشه عمل ارائه دهند. آنچه که قید کردنش لازمه این است که احزاب نمی توانند بدون تایید و همکاری و مشارکت کمون ها حاکمیت سیاسی یا اقتصادی و اجتماعی خود را اعمال کنند. احزاب سیاسی فقط با قانع کردن کمون حق حکومت دارند و مدت اعمال حکمشان هم محدود به تصمیم کمون هر شهر است. کمون اما فقط ظرف تشکل و شورای در بر گیرنده همه فعالیتهای یک جامعه معین نیست. کمون ها داری بالاترین پرنسیپهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند که اعضای فردی و سازمانی کمون ملزم به رعایت و اطاعت از آنها هستند. پرنسیپ سیاسی یعنی اینکه کمون ها تضمین کننده بالاترین مشارکت جمعی و فردی در یک جامعه هستند. هم اکثریت را و هم اقلیت را نمایندگی میکنند. نماینده آزادی بی قید و شرط بیانند. نماینده انسانیتند و لذا هر نوع تبعیضی چه زبانی چه قومی چه جنسی چه اجتماعی را لغو و بر برابری حقوقی و اجتماعی همه شهروندان متکی هستند. لذا بعنوان مثال در حالیکه سازمان اسلامی ایکس از طریق اعضایش صدایش را بگوش جامعه سیاسی شهر مربوطه میرساند در عین حال حق ندارد پرنسیپ های سیاسی کمون را زیر پا بگذارد و فرضن حجاب سر کردن دختر بچه ها را عملی سازد فقط حق دارد آن را در کمون مطرح سازد و برایش در جامعه تبلیغ کند اما تا کمون اجازه ندهد نمی تواند اجرا سازد. پرنسیب اجتماعی یعنی اینکه پنجاه درصد اداره جامعه متعلق به زنان است. کمون زنان را در اداره و حکومت و پست و مقام و مسئولیتها بطور مساوی با مردها سهیم میکند. لذا اگر حزب ایکس مخالف این پرنسیب بود معنیش این نیست دیگر به کمون تعلق ندارد و مجرم است و از کمون اخراج میشود. تنها معنیش این است که حق اجرا و عمل بخشیدن به خواستش را ندارد چون با پرنسیپهای بنیادی کمون مغایر است. پرنسیپ فرهنگی یعنی اینکه کمون ها آخرین دستاوردهای علمی و اخلاقی و حقوقی بشر را مبنای آموزش جامعه قرار میدهد. بعنوان مثال فرهنگ بشر قرن بیست و یک اعدام و شکنجه و ترور را مردود میداند و این فرهنگ حاکم بر کمون ها خواهد بود. حال اگر من که نه فقط عضو بلکه فرضن کمیسر دادگستری کمون سنندج هستم بخواهم شخص استاندار پیشین کردستان را به دلیل شراکت در جنایات جمهوری اسلامی در کردستان زیر شکنجه بفرستم قانون اساسی کمون این اجازه را نمی دهد. من حداکثر میتوانم او را به زندان طویل المدت (نه حتا مادام العمر) محکوم کنم. پرنسیپهای کمون اجازه مجازاتهای ضد انسانی نخواهد داد.
اینها فقط چند نمونه از هزاران حالت ممکن است که کمون ها با آن روبرو خواهند شد و اصول و بنیانهای اساسی کمون ها که با معیار انسانی و علمی و برابری طلبانه و حق جویانه نوشته خواهد شد تعیین کننده احکام عملی خواهند بود و نه خواست فردی و یا جمعی و یا حتا شورای مرکزی منطقه ای یا کشوری. خوب اگر احزاب و سازمانها و نهادهای سیاسی و اجتماعی نمی توانند پرنسیپها و اصول بنیادی کمون را زیر پا بگذارند پس لزوم و فلسفه حضورشان در کمون چیست و چگونه میتوانند به اهدافشان چنانچه مغایر با اصول کمون باشد برسند؟ جریانات سیاسی حق دارند در کمون توجه دولت جامعه را به خواست و برنامه و اهداف خود جلب کرده برای آن تبلیغ کنند و امر خود را به امر اکثریت کمون تبدیل کنند. وقتی قراری که با پرانسیبهای مدرن کمون در تناقض بود توسط اکثریت اعضای کمون رای آورد آنگاه می شود آن را به یک هیئت متخصصین سپرد که در موردش تحقق و مشاوره نمایند. بعنوان مثال فرض کنیم در یک کمون رای اکثریت به جدایی مدارس پسرانه و دخترانه است آنگه هیئتی که توسط کمیسر عدالت رهبری میشود رای و قرار مربوطه را به تحقیق میبرد و همه جانبه آن را بررسی میکند. از جمله با کمون چندین شهر دور و نزدیک مشاوره انجام میدهد و فرضن به این نتیجه میرسد که علی رغم مغایرت رای با اصول کمون اما قابل اجرا است. آنگاه میشود یک مدرسه را جدا سازی جنسیتی کرد. این کار با تمایل خود دانش آموزان و پدر و مادرهای دانش آموزان اجرایی میشود. و سپس یک گروه تحقیق از نزدیک تاثیرات منفی و مثبت جدایی جنسیتی دانش آموزان را بررسی کند و مرتبن به کمون گزارش دهد. در هر مقطعی از زمان که تاثیرات منفی بر تاثیرات مثبت غلبه کرد آن را لغو و چنانچه وجه مثبت غلبه داشت آنگاه مدرسه دوم و بعدی را اضافه کنند.
به این ترتیب طرح و برنامه احزاب سیاسی مختلف را میشود ابتدا محدود و زیر نظارت متخصصین به اجرا گذاشت و در صورت موفق بودن آن را گسترش داد. دولت کمون به تمام احزاب سیاسی فرصت به مشارکت گذاشتن برنامه هایشان را میدهد و در عین حال احزاب غیر مردمی و عقب گرا را پس میزند. دولت کمون اجازه قبضه قدرت سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی را به هیچ حزبی نداده و برای هر برنامه ای مدت زمان معین تعیین میکند. کمون سیستم آموزش و پرورش و نظام قضایی و دستگاه امنیتی – نظامی هر شهر را مستقل از کنترل احزاب سیاسی قرار داده و آنها را در اختیار افراد متخصص بر مبنای پرنسیبهای اساسی کمون قرار میدهد. دستگاه نظارت و بازرسی از مهمترین نهادهای کمون خواهد بود که بکمک میدیای زنده همه کس را درمحل کارشان تحت سئوال و پاسخگویی قرار خواهند داد.
رابطه کمون با نهادهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه رابطه ای پویا و علمی و علنی خواهد بود و نه رابطه ای کلیشه ای و مکانیکی و ایدئولوژیکی و خصمانه.