کنفرانسی برای تزئین ویترین دولت سوئد

کنفرانسی برای تزئین ویترین دولت سوئد

این هفته مدیا در سوئد خبر دادند که معصومه ابتکار جانشین رئیس جمهوری ایران برای شرکت در کنفرانسی در مورد حقوق زنان که به ابتکار وزیر امور خارجه سوئد تشکیل شده است به سوئد آمده است.
طبق خبری که در سایت دولت سوئد منتشر شده، میزبانان این کنفرانس عبارتند از وزیر امور خارجه ، الیزابت لوون مسئول محیط زیست و همچنین آنا لیندوزیر تجارت.ترکیب میزبانان کنفرانس اهداف این کنفرانس را به روشنی نشان میدهد!
تاریخچه فعالیت های معصومه ابتکار برای بسیاری روشن است. زنی که از همان اوائل انقلاب در برپا کردن یک سیستم مذهبی ارتجاعی فعالانه شرکت نموده است.
این که چرا دولت سوئد در شرایط کنونی معصومه ابتکار را برای شرکت در چنین کنفرانسی دعوت مینماید را باید در اوضاع کنونی جمهوری اسلامی و منافع دولت سوئد و پارلمان اروپا جستجو کرد.
دولت فمنیستی سوسیال دمکرات کنونی سوئد ازهمان روی سرکار آمدن یعنی چهارسال پیش آگاهانه و با برنامه روابط جدید اقتصادی و سیاسی را با ایران در برنامه ی خود قرار داد. دیدارهای ظریف و دیگر سران جمهوری اسلامی بالاخره به سفر هیئت بلند پایه ای از سوئد که در راس آن نخست وزیر سوئد و وزیر صنایع و صادرات و تعدادی از سرمایه داران سوئد حضور داشتند در بهار۲۰۱۷منجر شد. نتیجه این دیدار تاحدی توانست راه رابرای معامله های اقتصادی بازکند.

سفرنخست وزیر و هیئت همراهش به ایران، هم از طرف اپوزیسیون چپ و رادیکال ایران در خارج و هم از طرف جامعه سوئد به نقد کشیده شد و مورد اعتراض تعدادی از احزاب پارلمانی سوئد قرار گرفت.اعتراض به تصاویر وزرای زن محجبه سوئدی در تهران هنگام کرنش در مقابل سران جمهوری اسلامی آنچنان بالا گرفت که سه نفر از وزرای زن در جواب بعنوان تمسخر در تویتی کلاه بسر کردند که بعدا مجبوربه عذر خواهی شدند.
شکی در این نیست که دولت سوئد از آنچه که در ایران میگذرد در جزئیات خبر دارد. اما گسترش منافع اقتصادی و بازار ایران با کارگر بی حقوق و بی تشکل و سرکوب شده، میتواند شرایط بسیار مناسبی را برای سوئد بوجود آورد. کشور سوئد دارای صنایع بسیار قوی مانند از جمله پوشاک، وسایل الکترونیکی، برنامه های کامپیوتری، صدور اسلحه و هواپیماهای نظامی میباشد که برای همه اینها به بازار کار ایران احتیاج دارد.
سرمایه داری سوئد در طول تاریخ حیات خود برای منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به هیچگونه عقب نشینی نشده است. دفاع از برابری طلبی و آزادیخواهی و همبستگی با جنبش های رادیکال در سوئد نتوانسته است برای گسترش روابط با دیکتاتوری های مختلف مانعی بوجود بیاورد.
برای نمونه در جریان اعتراضات دی ماه در ایران وزیر امور خارجه سوئد در جواب خبرنگاری در رابطه با این اعتراضات گفت که ما در این مورد هیچ نظری نداریم و این به امور داخلی هر کشوری رابط دارد. این در حالیست که در پارلمان سوئد هر از چندی مسئله اعدامها و نقض حقوق پایه ای مردم ایران از طرف نمایندگان مجلس بعنوان سئوال در مقابل وزیر امور خارجه خانم مارگارت والستروم قرار میگیرد.
دعوت معصومه ابتکار در واقع همین سیاست را نمایندگی میکند. هدف کنفرانس
Forum on Gender Equality
یافتن راه حلها، ابتکارات جدید و همکاری بین الملی باشد. ( نقل به معنی ازوب سایت دولت سوئد)
نفس شرکت جمهوری اسلامی و معصومه ابتکار بعنوان نماینده ی دولت ایران بخودی خود این کنفرانس را زیر سئوال میبرد. لازم نیست در مورد موقعیت زنان در ایران در نظام حکومت ایران تحقیق کرد تا متوجه شد که چگونه جمهوری اسلامی با برقراری یک سیستم آپاریاید جنسی زندگی مردم در ایران و بویژه زنان را به قهقرا برده است و علیرغم اعتراض و تعرض هر روزه زنان به قوانین اسلامی سران رژیم خواب برقراری یک جامعه سرپا اسلامی را در سر می پروراند.
حضور معصومه ابتکار فقط برای دادن چراغ سبز به جمهوری اسلامی نیست. جامعه سوئد هم اکنون درگیر افزایش فشار اسلامیست ها برای اعمال نفوذ و تغییر قوانین به نفع قوانین شریعت می باشد. گسترش ایده های اسلامی، رواج مدارس مذهبی و چند همسری، حجاب کودکان، فشار بر جوانان بویژه دختران، افزایش ناموسپرستی، طرح دادگاههای شریعه برای رتق و فتق امور خانوادگی مسلمانان بعنوان خطری جدی ارزش های مدرن را در جامعه سوئد زیر سئوال برده است. مسئله ای که چالشی جدی بوجود آورده و مقابله های جدیدی را دامن زده است.
بخشی از این پیشروی را باید مدیون تئوری نسبیت فرهنگی و پست مدرنیسم این دوران دانست که در اروپا و در سیاست جای ویژه ای یافته است و بخش مهمتر را باید منافع اقتصادی و رابطه با کشورهای اسلام زده دید . سفره ای پر از نعمت برای سرمایه در این کشورها باز است که دست یافتن به آن مسابقه را برای بازکردن دست سیاه ترین حکومت ها را در زندگی مردم مجاز میکند.
در خاتمه اینگونه کنفرانسها نه ربطی به زندگی مردم نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دیگری ندارد. قرار نیست این کنفرانسها تغییری در زندگی مردم بطور واقعی داشته باشد. چنین نشست هایی فقط برای تزئین ویترین دولتهاست.
مصوبات آن بزودی در بایگانی دولتها قرار خواهد گرفت . معصومه ابتکار جزو دارو دسته جنایتکارو تروریستی است که در ایران دستشان به خون آزادیخواهان آغشته است و میلیونها انسان را در ایران به فقر و تنگدستی کشانده اند.کافیست که باردیگر مردم معترض و زنان تحت ستم با شعار سرنگونی به خیابانها بیایند. آنوقت باید دید که چگونه بی خاصیتی چنین نشستهایی ثابت میشود.
***