کردستان ایران ، دور دیگری از اعتصابات!

کردستان ایران ، دور دیگری از اعتصابات!

در هفته ای که گذشت کردستان شاهد دوره ای دیگر از اعتصابات کسبه و بازاریان خود شد . جرقه این اعتراضات از شهر جوانرود زده شد و روزبه روز گسترش یافت و به شهرهای دیگر کردستان نیز کشیده شد . در روزهای نخست کاسبکاران شهرهای مریوان، بانە،اورامانات، سقز، سردشت، پیرانشهر و منطقە ترگور و مرگور در اورومیه یکی پس از دیگری به کانون اصلی این اعتراضات تبدیل شدند. کاسبکاران اعتصاب کننده خیابانهای شهرهای خود را برای پیش بردن امر اعتصاب انتخاب کرده اند. آنها به سوی فرمانداری شهرها سرازیر میشوند وبا سردادن شعارهائی خواستها و مطالبات خود را مطرح می کنند. کاسبکاران و بازاریان یکصدا علیه بستن مرزها، به کشتن کولبران، به افزایش تعرفه های گمرکی اعتراض دارند. اینبار کاسبکاران و بازاریان جدی تر از هر زمانی به خیابان آمده اند ، آنها در یک حرکت نمادین با پهن کردن سفره خالی در خیابانهای شهر خود به وضعیت وخیم معیشت و کسب و کار خود در این قسمت از جغرافیای کردستان اعتراض دارند. خبرها یکی پس از دیگری دیوار سانسور حکومت جهل و خرافه را در هم میکوبند و از گسترش این اعتصابات در شهرهای دیگر کردستان خبر میدهند.
در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین اعتصاب بازاریان و کسبه در شهرهای دیگر کردستان در ابعادی گستردهتر از روزهای قبل ادامه یافت و علاوه بر شهرهای جوانرود، بانه، مریوان و سقز، بازاریان شهرهای سردشت، مهاباد، بوکان و پیرانشهر نیز به اعتصابیون پیوستند. در مریوان اعتصاب بازاریان و کسبه به تمام نقاط اصلی و حساس شهر همچون چهار راه اصلی، خیابان جمهوری، چهار راه شبرنگ و کلیه پاساژهای سطح شهر و بازار سرپوشیده گسترش یافت. نیروهای گارد ضدشورش به تجمع مردم در میدان بیسارانی حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پیرانشهر نیز نیروهای سرکوبگر رژیم به اعتصابیون حمله ور شدند و سفرههای خالی پهن شده در خیابان را جمعآوری و پاره کردند. در ادامه این اعتصابات روز پنجشبه ۳۰ فروردین ماه نیز شمار زیادی از بازاریان و کسبه در شهرهای مختلف کردستان به اعتصاب و اعتراضات خود نسبت به بستن مرزها ادامه دادند. اعتصاب کنندگان در این روز نیز همصدا با هم خواستار بازگشایی مرزها شدند.
در روز چهارشنبه خبر اعتصاب مردم زحمتکش شهرهای کردستان مرزهای کردستان را در می نوردد و به گوش مقامات سرکوبگر رژیم در تهران میرسد. علی خامنه ای به تکاپو می افتد و در اولین اقدام خود سعید جلیلی نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی را به شهر بانه می فرستد. سعید جلیلی در ماموریت خود در شب چهارشنبه در میان مردم سخرانی میکند که سخنان وعدههایش با بی اعتنایی مردم روبرو میشود .
در این میان و در ادامه این اعتصابات هفت تن از بازاریان و کسبه ها از طرف نیروهای سرکوبگر اطلاعاتی و امنیتی رژیم دستگیر و روانه زندان میگردند. در روز سهشنبه ٢٨ فروردین ٩٧ سه تن از بازاریان به نامهای رضا اسدی، محسن علیزاده و رزگار رفاهی در شهر بانه به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی بازاریان دستگیر شدند.در همین حال مأموران سرکوبگر امنیتی دو تن دیگر به نامهای قادر محمدنژاد و جمیل عثمانی را در شهر بانه و شخص دیگری به نام امیر زاهد را در شهر مریوان دستگیر کردند.همزمان با این موج سرکوب در وحشت از گسترش هر چه بیشتر اعتراضات، ابوبکر محمدی در جوانرود نیز توسط اطلاعات به اتهام تحریک بازاریان به اعتصاب و تجمع دستگیر میشود .
شکی نیست برای به پیروزی رساندن آن به نیروی بیشتری نیاز است . لازم است در چنین اعتراضات و اعتصاباتی ، همبستگی مبارزاتی تمام مردم کردستان برای بار دیگر عزم و اراده خود را در خیابان به نمایش بگذارد. شرط اصلی به پیروزی رساندن چنین حرکتی اتحاد و یکپارچگی و روحیه رزمندگی تمام مردم کردستان را می طلبد.
مردم در بخشهای دیگر و در شهرهای دیگر کردستان و ایران لازم است به یاری این زحمتکشان، که درد مشترک، حقوق مشترک و آرزوهای مشترکی دارند، بشتابند. ما به عنوان مبارزین کمونیست و مدافع واقعی مردم ستمدیده در حزب سوسیالیست انقلابی ایران به منظور ایجاد هماهنگی بین نیروهای فعال و دخیل برای به پیروزی رساندن این اعتصابات از طرف مردم شهرهای کردستان و در دفاع از مطالباتشان مربوط به بیکاری ، کولبری و امنیت، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم و با جان و دل در خدمت آنها خواهیم بود و همچون همیشه در کنارشان هستیم .
منبع: شماره ۴۵ نشریه سوسیالیسم امروز
١ اردیبهشت ١٣٩٧
٢١ آوریل ٢٠١٨
www.simroz.org