سال ١٣٩۶ سال پیشروی های مردم علیه حکومت اسلامی

آغاز سال نو ١٣٩٧ و روزهای نوروزی را به مردم شهر و روستاهای کردستان صمیمانه تبریک میگوییم!
در شرایطی ما سال نو را آغاز میکنیم، که کارگران و مردم در ایران در سال ٩۶ مبارزات وسیع و گسترده ای را علیه حکومت اسلامی تجربه کرده اند.
اگر سال ٩۶ اسمی داشته باشد، این سال، سال مبارزه علیه فقر و علیه حجاب اجباری و سرنگونی رژیم اسلامی سرمایه است. به این معنی سال ٩۶، سال گسترش اعتراضات کارگری در اشکال اعتصاب، راهپیمایی، تظاهرات و میتینگ بود. در این سال رو در رویی دولت دوازدهم روحانی و نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی با کارگران، علنی و خیابانی شد. در سال ٩۶ مرگ بر خامنه ای و دیکتاتور به معنی سرنگونی جمهوری اسلامی به کف خیابانها آمد. کارگران و مردم اعلام کردند حاضر نیستند این اندازه از معیشت تحت شرایط فقر و دستمزدهای پایین تر از ۴ برابری خط فقر را قبول کنند.
در سطح سراسری دو اقدام مشترک کارگران برای افزایش دستمزدها بود. ۵ تشکل مستقل کارگران طی اطلاعیه ای اعلام کردند؛ «اعتراضات و اعتصابات محلی و سراسری برای دست یابی به دستمزدی مطابق با استانداردهای زندگی امروز بشر حق مسلم ما کارگران است و ما امضا کنندگان این بیانیه بدینوسیله با تاکید بر تداوم و تشدید مبارزاتمان علیه تصویب حداقل مزد چندین برابر زیر خط فقر، از عموم کارگران در سراسر کشور، بویژه کارگران صنایع کلیدی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی و فولاد و معادن نیز میخواهیم تا به نحو مقتضی و از طریق تجمع در محل کار و یا اعتصاب و اعتراض خیابانی بطور متحدانه ای خواهان افزایش حداقل مزد بر مبنای سبد هزینه که امروزه ۵ میلیون تومان است، بشوند. و ٧٠ کانون و انجمن صنفی در سطح کشوری و سراسری اعلام کردند؛ «ما به دستمزد پایین تر از خط فقر برای کارگران نه میگوییم»
در سال ٩۶ شهرهای کردستان کانون اعتراضات توده ای علیه حکومت اسلامی بود. مردم شهر سنندج در اعتراضات دی ماه با صدها هزار نفر از کارگران و مردم معترض علیه گرانی، بیکاری، فقر و فساد حاکمان اسلامی سرمایه، همگام شدند.
مردم کردستان با مبارزات وسیع در دفاع از کولبران و کارگران بیکار، برای جاده امن و حق دوچرخه سواری زنان، در دفاع از رفراندوم در کردستان عراق و در حمایت از مردم عفرین در مبارزه ای دائمی فعال بوده اند.
اگر امروز بخواهیم سیمای عمیقا انسانی مردم کردستان را به تصویر بکشیم، باید به کارناوال حمایتهای انسانی هزاران نفر از مردم شهر و روستاهای کردستان از کودک تا سالمندان به مردم زلزله زده سرپل ذهاب و کرمانشاه، اشاره کرد.
در حمایت از زلزله زدگان مردم شهر و روستاهای کردستان وقتی لاابالیگری و بی توجهی حکومت اسلامی را دیدند، صمیمانه و با شتاب بالایی با بسیج میدیای اجتماعی، کانون و انجمن های اجتماعی و فعالین حقوق کودکان، کارگران، زنان و فعالین اجتماعی در حمایت از زلزله زدگان بسیج شدند. تاثیرات اجتماعی و انسانی حمایت از زلزله زدگان در سرپا نگهداشتن مردم زلزله زده، در تقویت روحیه آنها و همبستگی انسانی با آنها بی نظیر بود. کاروانهای کمک های مالی و جنسی حضور صمیمانه صدها نفر از مردم آزادیخواه و انساندوست در میان زلزله زدگان، حضور فعال و پُر شور آفعالین حقوق کودک و کارگران جلوه هایی از برخوردهای انسانی و تصویری است از آینده سیاسی ــ اجتماعی جامعه ای که اداره جامعه در دستان توانا و انسانی خودشان رقم خورده است.
در یکسال گذشته کولبران و افزایش هزاران نفری بیکاری در شهرهای کردستان، کارگران و زحمتکشان در شهر و روستاهای کردستان را وارد چالش جدید اعتراضی و معیشتی کرده است. در همین رابطه مساله کولبران، امنیت جانی و معیشتی آنها، به مساله مردم تبدیل شده است. در سال ٩۶ ده ها نفر از کولبران توسط نیروهای مزدور حکومت اسلامی با شلیک مستقیم نیروهای نظامی جان باخته اند، ده ها نفر از آنها مجروح و معلول شده اند. زندگی مشقتبار کولبران در بخش های زیادی از رسانه های جهانی منعکس شد، و در شهرهای کردستان چند مورد اعتصاب و اعتراضات خیابانی در حمایت از کولبران برگزار و خشم و نارضایتی مردم علیه بیکاری و زندگی پُر از مخاطره جانی و مالی آنها، ابراز شد.
سال ٩۶ سال آزمون ناکامی و اشکار شدن حاکمیت پُر از فساد و دزدی و دیپلماسی خونین احزاب ناسیونالیستی حاکم در اقلیم کردستان عراق بود. در این سال مردم شهرهای کردستان با حق رای همگانی رای به جدایی و استقلال کردستان عراق دادند، فستیوالهای جدایی و جشن برگزار کردند. اما رژیم های سرکوبگر جمهوری اسلامی و دولت مرکزی و دولت ترکیه علیه این رفراندوم با همکاری اتحادیه میهنی و بخشهایی از حزب دمکرات کردستان عراق و حزب گوران، به شهر کرکوک حمله و عملا فستیوال شادی مردم و رای جدایی را با حمله خونین سرکوب و بشکست کشاندند. همکاری های احزاب حاکم ناسیونالیست در اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی و سپاه قدس، حشدالشعبی و دولت مرکزی عراق در کارنامه سیاه و جنایتکارانه آنها ثبت شد. سال ٩۶ سال افشای سیاستهای ضد مردمی و ضد کارگر و زحمتکش احزاب ناسیونالیستی در اقلیم کردستان عراق، بود. مردم شهرهای کردستان در حمایت از رفراندوم و مردم کردستان عراق، اقدام به برگزاری جشن و شادی کردند که با هجوم و دستگیری نیروهای نظامی حکومت اسلامی مواجه شد.
و پایان سال ٩۶ با حمله خونین دولت فاشیستی ــ اسلامی ترکیه به عفرین در خاطره مردم خاورمیانه، ثبت شد. مردم شهرهای سنندج، کرمانشاه، مریوان، بوکان و بانه در حمایت از مردم عفرین با شعار ضد دولت ترکیه و اردوغان دست به اعتراضات خیابانی زند.
سال ٩۶ و در گرما گرم اعتراضات دی ماه با ابتکار ویدا موحد و پرت کردن حجاب اجباری در میدان انقلاب تهران، و سپس تکثیر ابتکار انقلابی ویدا موحد در ده ها شهر در ایران، جنبش نوین دختران خیابان انقلاب عروج کرد.

مردم شهرهای کردستان!
ما در شرایطی سال ٩٧ را شروع میکنیم، که جامعه ایران در التهاب سیاسی و اعتراضی بالایی قرار دارد. مردم در سطح میلیونی حکم به رفتن حکومت هار اسلامی را با شعار مرگ بر دیکتاتور، داده اند. مردم عملا با اعتراضات خیابانی علیه فقر و گرانی و بیکاری و فساد حاکمان در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده اند. سال ٩٧ با شور اعتراضی و مبارزاتی مردم و اعتصابات ادامه دار کارگران و پرت کردن ححاب اجباری شروع شده است. سال ٩٧ سال تعیین کننده ای است.
همزمان در سطح سراسری و در کردستان ده ها نفر از دختران و پسران انقلابی ما در زندانها هستند. ده ها نفر از کارگران و معلمان به اتهامات نخ نمای “امنیتی” دستگیر شده اند. سال ٩٧ میتواند سال تلاش آگاهانه برای آزادی عزیزان دستگیر شده و زندانیان باشد.
در سال ٩۶ ده ها نفر در اثر زلزله، چند کوک زلزله زده، ده ها نفر از کولبران و کارگران در اثر شلیک نیروهای انتظامی و نا امنی کار جان عزیزشان را از دست داده اند، با خانواده این عزیزان جانباخته مجددا همدردی میکنیم.

٢٩ اسفند ١٣٩۶
٢٠ مارس ٢٠١٨

ایسکرا ۹۲۸