حمایت ناسیونالیسم ترک از جنایات اردوغان در عفرین / گفتگوى نشریه سهند با محسن ابراهیمی

حمایت ناسیونالیسم ترک از جنایات اردوغان در عفرین

یک سئوال نشریه سهند

 از  محسن ابراهیمی، دبیر کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری

سهند: حمله وحشیانه رژیم ناسیونال- فاشیست ترکیه به عفرین مورد انزجار انسانهای شریف در جهان است. ناسیونال – فاشیستهای ترک در اذربایجان از این جنایت دفاع میکند. برای مثال در سانه های ناسیونالیستی اعلام میکنند: “دولت ترکیه تروریستهای کرد در عفرین را سرکوب میکند و قصد نابودی آنها را دارد” و اظهار خوشحالی میکنند. نظر شما در این رابطه چیست؟

محسن ابراهیمی: دولت ترکیه یک جنایت تمام عیار علیه مردم عفرین در شمال سوریه را آغاز کرده است. این یک تروریسم دولتی آشکار توسط دومین ارتش ناتو علیه مردمی است که در شمال سوریه ویران شده در قالب کانتونهای مختلف زندگی میکنند.

فراموش نکنیم که اردوغان متحد و حامی داعش در سوریه بود و در جریان هجوم داعش به کوبانی تمام تلاشش را کرد تا شهر کوبانی بدست این آدمکشان قسی القلب اسلامی سقوط کند تا اردوغان بتواند با اتکاء به باندهای اسلامی در معادلات قدرت و لاشخوری سیاسی در منطقه اهرمهای قویتری داشته باشد.

کوبانی نه تنها سقوط نکرد بلکه با مقاومت شجاعانه و شورانگیز مردم مسلح و یگانهای مدافع زنان پوزه این جانیان و حامیشان اردوغان به خاک مالیده شد.

 در مقاله ای تحت عنوان “سلطان ناکام ترکیه و جنایت در عفرین”  http://wpiranfa.com/?p=10141) (در باره علل سیاسی  داخلی  و منطقه ای حمله دولت ترکیه به عفرین مفصل بحث کرده ام. اینجا روی نکاتی در پاسخ به سئوال مشخصتان تاکید میکنم.

ناسیونالیسم در هر شکل و قالب آن با هردرجه ای از آزادی، سعادت و خوشبختی بشر مغایرت دارد. اظهار خوشحالی ناسیونالیسم ترک از لشکرکشی خونین علیه زنان و مردان و کودکان در شمال سوریه یک نمونه روشن از این حقیقت است.

ناسیونالیستهای قوم پرست همیشه روی شکافهای منطقه ای و پادویی سیاسی حکومتهای ارتجاعی منطقه حساب کرده اند و میکنند. میدانند بازارشان فقط زمانی میتواند گرم شود که بتوانند میان بخشهای مختلف مردم کینه و نفرت بوجود بیاورند و این وسط به عنوان نماینده این یا آن قوم و ملت کشتار راه بیاندازند و برای انجام این کارهای ضد انسانی امیدشان این است که در متن بحرانهای منطقه با پول و سلاح دولتهای ارتجاعی افکار پلید و بیمارگونه شان را متحقق کنند.

مشخصا فرقه های ناسیونالیست ترک در آذربایجان روی دولتهای مختلف ترکیه و جمهوری آذربایجان حساب میکنند. در حال حاضر روسای فاسد این دولتها یعنی الهام علی اوف در آذربایجان و اردوغان در ترکیه نقطه امیدشان است.

خصومت فرقه های مختلف ناسیونالیستهای ترک در آذربایجان با مردم کرد زبان و مقاومت عفرین هم در جهت خصومت حکومتهای ناسیونالیست ترکیه علیه مردم کرد زبان است. امروز دولت اسلامی اردوغان سرکار است. او هست که با شمشیر ناسیونالیسم علیه مردم کرد زبان در شمال سوریه لشکر کشی کرده است و و دسته های ناسیونالیست ترک در آذربایجان هم با اعلام کینه علیه مردم عفرین دارند به اردوغان دم تکان میدهند. چاکرمنشی این دسته ها در قبال دولت اردوغان سرمایه گذاری برای آینده است. برای موقعی است که به پول و اسلحه این جنایتکار احتیاج خواهند داشت.

اما سه مانع مهم در مقابل تحقق اهداف شنیع ناسیونالیستهای ترک وجود دارد.

اولا، خود اردوغان که داعیه بازگشت به دوران سلاطین عثمانی را در سر میپروراند، عملا سرش به سنگ خورده است. از یکطرف در بحران عمیق سیاسی در داخل ترکیه گیر کرده است و از طرف دیگر در باتلاق سوریه غرق است. او به زور سرکوب و کودتا و انواع حقه بازیهای سیاسی توانسته است تا الان دوام بیاورد. ترکیه به میدان کشمشکش دائمی میان اکثریت عظیم مردم با دولت ارتجاعی اسلامی تبدیل شده است.

ثانیا، نه تنها فضای فرهنگ سیاسی در جامعه ایران از جمله آذربایجان بسیار انسانی و پیشرو است و نقطه مقابل تصویر عقب مانده و قومی ناسیونالیستها است، بلکه عملا حکومت اسلامی توسط جنبشهای مترقی، پیشرو، برابری طلبانه و انسانی به چالش کشیده شده است. به این اعتبار دنیا برای تحرک قوم پرستانه ناسیونالیسم ترک بسیار تنگ است.

و بالاخره، ما به عنوان کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری در مقابل تحرک ارتجاعی و شنیع باندهای قوم پرست در آذربایجان با تمام قدرت خواهیم ایستاد. ما که مدافعین صریح حقوق شهروندی برای همه افراد جامعه هستیم، همراه میلیونها کارگر، زن و مرد و نسل جوانی که عمیقا با افکار مالیخولیایی قوم پرستان بیگانه هستند نخواهیم گذاشت دسته های ارتجاعی قوم پرست در مقابل جنبش عظیم مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی، برای رهایی از فقر و خفقان و نابرابری و هرگونه تبعیض مزاحمت بوجود بیاورند.

ما میتوانیم بر روی ویرانه های جمهوری اسلامی جامعه ای برپا کنیم که در آن حق انسانها برای زندگی انسانی به پول و ثروت و قومیت و ملیت و مذهب و جنیست و هیچ چیز دیگری گره نخورد. جامعه ایران بسرعت دارد به این سمت میرود. ناسیونالیستها و قوم پرستان باید فکری به حال خود بکنند!

۱۲ اسفند ۱۳۹۶- سوم مارس ۲۰۱۸

منتشر شده در سهند شماره ۱۲، نشریه کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران