کانال بی.بی.سی از بی طرفی تا مصادره دوباره انقلاب ( آسو سهامی )

asomazrh@yahoo.co.uk

در طی روزهای سالروز قیام مردم ایران بر ضد رژیم سلطنتی و انقلاب ۵۷ به هر کانال و رادیوی فارسی زبانی که سر می زنید به نوعی بحث بر سر چگونگی وقایع سالهای ۵۷ است و هر کانالی با توجه به وابستگی خود به گروهی خاص سعی در تفسیر و تحلیل روزهای خروشان مردم ایران دارد. در این میان شبکه های تلویزیونی وابسطه به رژیم جمهوری اسلامی و با وارونه نشان دادن واقعیت ها، تمامی سعی شان بر اینست که به مردم بخصوص نسل جوان و نوجوان ایران بقبولانند که انقلابی که سال ۱۳۵۷ منجر به سقوط رژیم سلطنتی شد نه حاصل جانفشانی طبقه محروم جامعه یعنی کارگران و زحمتکشان بود بلکه رهبری شخص خمینی و حزب الهی های دوربرش بود که باعث سقوط رژیم سلطنتی شد.

با توجه به سیاست رژیم جمهوری اسلامی و کانالهای وابسطه اش که از طریق پولهای باد آورده  نفت تغذیه می شوند این نوع وارونه نشان دادن واقعیتها دور از انتظار نیست و بحث ما نیز بر سر وجود و یا برنامه این کانالها نیست.

در این میان کانالی تازه تاسیس که با تبلیغاتی گسترده و در آستانه بهمن ماه و روزهای انقلاب ۵۷ کار خود را شروع کرد و از همان ابتدا نیز بیطرفی خود را اعلام کرد قابل توجه است. کانال تلویزیونی "بی بی سی" فارسی زبان که مدت بسیار کمی از شروع به کارش می گذرد از همان ابتدا با بخش برنامه های متنوع سعی در جلب بیننده داشت. این شبکه ماهواره ای که زبان حال بورژوازی بریتانیاست علارغم هیاهوی خود بر اعلام موضع بی طرفی، نه تنها بی طرفی خود را حفظ نکرده است بلکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بلندگوی تبلیغاتی رژیم بدل گشته است.

کانال "بی. بی. سی" در برنامه های مختلف خود از جمله اخبار و تفاسیر خبری و غیره به صورت غیر مستقیم همان سیاستهای سرمایه داری جمهوری اسلامی را تبلیغ می کند. البته باز هم می توان گفت که با توجه به سیاست این شبکه انجام این کار نیز دور از انتظار نیست. کانال "بی. بی. سی" از زمانی که رادیویی بیش نبود در دوران قیام با تمام قوا سعی در بزرگ نمایی خمینی داشت و پس از آن نیز همگام با جمهوری اسلامی سعی در مصادره انقلاب ۵۷ نمود و  طی این مدت نیز با پخش برنامه های گوناگونی که مختص به انقلاب ۵۷ بود با تمام قوا و با بزرگ نمایی دوباره دور و نقش خمینی تمامی زحمات و جانفشانی های مردم ایران و بخصوص طبقه کارگر را بی ارزش نشان داد و حتی اسمی از آنان به میان نیاورد و در این میان نیز هیچ گونه اشاره ای به جنایتهای رژیم در سالهای مصادره انقلاب و پس از آن نکرد.

مردم ایران بخصوص  کسانی که خود در جریان انقلاب ۵۷ حضور داشتند خوب می دانند که قیام ۵۷ حاصل حضور میلیونی مردم ستمدیده ای بود که از ظلم و ستم شاهنشاهی و نظامش، از بیکاری و گرانی و تورم به جان آمده بود و زمانی که خمینی و دارو دسته اش در "نوفل لوشاتو"  در کمال آسایش و راحتی نشسته بودن، مردم ایران سینه خود را در برابر گلوله سربازان شاه سپر کردند و به امید دنیایی برابر و بدور از هرگونه ستمی جان خود را فدا کردند و باز هم این کارگران صنعت نفت بودند که با بستن شیرهای نفت و شکستن کمر اقتصاد رژیم سلطنتی در سقوط این رژیم نقش اساسی ایفا کردند.

مردم مبارز ایران خوب به یاد دارند که زمانی که دستگاه های تبلیغاتی بورژوازی بخصوص رادیو "بی. بی. سی" و غیره، با تمام توان برای خمینی و دارو و دسته اش تبلیغات می کردند، فعالین چپ در سیاه چالهای ساواک شکنجه می شدند و صدای ناله هایشان را کسی نشنید. زمانی که رادیویی "بی. بی. سی" هر شب فرمانها و سخنرانی های خمینی را نه یک بار بلکه صد بار در سراسر ایران جار می زد و خبر مشاهده عکس امام را در ماه! به خورد مردم می داد، این فعالین چپ و کمونیست های مبارز بودند که در زیر زمین های نمور و دور از چشم ساواک با ابتدایی ترین دستگاه های چاپ، تراکت ها و نوشته های خود را منتشر می کردند و با به خطر انداختن جان خود آن به دست مردم می رساندند. و چه بسیار کمونیستهایی که به هنگام پخش اعلامیه مورد اصابت گلوله مامورین سلطنتی قرار می گرفتند و یا دستگیر و زیر شکنجه های ساواک جان عزیز خود را فدا می کردند.

در سالهای پس از پیروزی قیام ۵۷ و مصادره انقلاب از سوی خمینی، زمانی که دسته دسته از جوانان انقلابی در اکثر نقاط ایران از جمله ترکمن صحرا از سوی افراد حزب الهی  قتل و عام می شدند و خمینی فرمان جهاد و حمله به کردستان را صادر کرد و مردم کردستان به دستور خلخالی به دست مامورین رژیم جمهوری اسلامی تیرباران می شدند، زمانی که از خلخالی سئوال شد که شماری از کسانی که اعدام شده اند وابسطه به هیچ گروه خاصی نبوده اند در جواب گفت که اشکالی ندارد کسانی که بی گناه اعدام شده اند به بهشت خواهند رفت. آن رسانه ها که الان دم از بی طرفی می زنند در برابر تمامی این جنایات سکوت کردند و یا اگر سخن کوتاهی که به میان آوردند برای خالی نبودن عریضه بود.

مردم ایران بخصوص کارگران به این امر نیک واقفند که انقلاب سال ۵۷ نه تنها اسلامی نبود بلکه یک انقلاب تمام رادیکال بود و تمامی گروه ها در آن شرکت داشتند که متاسفانه با کمک قدرت های بزرگ از سوی خمینی و دار و دسته اش مصادره شد. کانال "بی. بی .سی" بهتر از هر کسی می داند که پس از مصادره انقلاب نیز مبارزات مردم برای بدست آوردن حقوق خود حتی برای یک روز هم متوقف نشد و هنوز هم جریان دارد. زمانی که از رفراندم و رای مردم در فروردین ۵۸ سخن می رانند باید به "بی. بی. سی" و همفکرانش یادآوری کرد که مردم کردستان و حتی بسیاری از شهرهای دیگر ایران در آن شرکت نکردند و این رفراندوم را تحریم کردند .

در این سالهای اخیر که جمهوری اسلامی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی دچار بحران عمیقی شده است و بیشتر از هر زمان دیگری با اعتراضات گسترده ای در داخل و خارج از کشور روبرو شده است و بیشتر از قبل در جامعه جهانی منزوی شده است. کانال "بی بی سی" با تفاسیر خود و طرح سوالات مختلفی در برنامه "نوبت شما" با کشاندن ذهن مخاطبان خود به مسائل حاشیه ای و با بزرگ نمایی قدرت جمهوری اسلامی، سعی در به انحراف کشاندن مردم از مبارزات خود دارد و می خواهد سناریوی مصادره انق
لاب را یکبار دیگر را در ذهن مخاطبان خود بگنجاند.

در طول مدت کمی که از عمر شبکه تلویزیونی بی بی سی می گذرد، ده ها نفر در زندانهای رژیم اعدام شدند، ده ها تن از فعالین جنبشهای اجتماعی بخصوص جنبش کارگری از سوی جمهوری اسلامی دستگیر و روانه زندان  شده و به احکام طولانی مدت محکوم گشتند.  صدها و هزاران کارگر از سر کارهایشان اخراج شدند و به جمع ارتش میلیونی بیکاران پیوستند. روزانه هزاران کودک بی خانمان خیابانی قربانی دنیای سرمایه داری جمهوری اسلامی می شوند و این در حالی است که کانالی "بی بی سی" از دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن می رانند و ادعای بی طرفی نیز می کند.

زمانی که مردم غزه در جنگ ۲۰ روزه قربانی بمب افکن ها و تانکهای اسرائیلی و سیاست های حماس می شدند، کانال "بی.بی.سی" به بهانه بی طرفی از پخش اطلاعیه های کمک رسانی به مردم جنگ زده غزه سرباز زد و حتی موقعی که شماری از مردم و فعالین حقوق بشر در اعتراض به این سکوت در مقابل درب این شبکه دست به تجمع اعتراضی زدند به سکوت خود ادامه داد.

کانال بی بی سی هر چند که سعی در به انحراف کشاند ذهن مردم ایران بکند و در پخش و خبر رسانی اعتراضات کارگران و دستگیری های گسترده فعالین جنبش های اجتماعی سکوت کند، مردم  ایران بخصوص کارگران بسیار آگاه تر و هوشیارتر از آنند که فریب برنامه های این شبکه را بخوردند و دچار توهم شوند. مبارزه کارگران، زنان و جوانان برای دست یابی به خواسته های بر حق خود که از سال ۵۷ و به دنبال مصادره انقلاب از سوی جمهوری اسلامی ضبط شده است ادامه دارد و همین اعتراضات کوچک اما پایدار است که به موج عظیمی تبدیل خواهد شد و سونامی اعتراضات اجتماعی تمامی دم و دستگاه جمهوری اسلامی را از بین خواهد برد و بر ویرانه هایش دنیایی برابر و آزاد خواهند ساخت. کارگران و زحتمکشان ایران اکنون خوب می دانند که تنها با اتکا به وحدت، یکپارچگی و تشکلهای مستقل خود است که می توانند به تمامی خواسته های برحق خود برسند و در این ره نه تنها به کمک هیچ رسانه بورژوازی احتیاجی ندارند بلکه با ادامه مبارزات خود آنها را مجبور می کنند که خواسته و یا ناخواسته اخبار مبارزاتی آنان را پخش کنند.

اگر دیروز و امروز دلارهای حاصل از فروش نفت توانسته است که چشم "بی. بی. سی" و دیگر رسانه هایی که دم از بی طرفی می زنند را ببندد در فردا روز قیام این کارگران و زحمتکشان ایران هستند که با تجارب با ارزشی که پشت سر دارند و با اتکا به حزب پیشرو خود و تشکلهای مستقلشان به تمامی خواسته هایشان خواهند رسید.

به قول معروف زمستان بگذرد و …..