حتی رسانه های همگانی سوئد در خبر رسانی حق اسرائیل را پایمال کردند و به سود حماس گزارش دادند

نوید اخگر 
 

یکی از ادعاهای سخیف یهود ستیزان آن است که یهودیان بر رسانه های همگانی جهان تسلط دارند و آن را در راه منافع خویش به کار می گیرند، رویدادهای جنگ غزه و رفتار بسیاری از رادیوها و تلویزیون های جهان نشان داد که تا چه حد، نه تنها این ادعا بی پایه است و جنبه افترا دارد، بلکه بعکس، بسیاری از تلویزیون ها و دیگر رسانه های همگانی دنیا اخبار و گزارش ها را علیه اسرائیل تحریف می کند و عملا به جانبداری از ترور عربی می پردازند و یک سازمان فلسطینی را که علنا قصد نابودی اسرائیل را دارد مظلوم، و اسرائیل را که از خود دفاع می کند ظالم معرفی می کنند.

شاید باور کردنی نبود که حتی در کشور دموکرات و پیشرفته ای چون سوئد، که مردم آن از بلوغ سیاسی برخوردار هستند و رسانه های همگانی آن باید منطقی و بی طرفانه رفتار کنند، این رسانه ها خود را در اختیار تبلیغاتی فلسطینی قرار دهند و به سود سازمان تروریستی حماس و آدم کشی های آن عمل کنند.
آن چه در این جا می خوانید، گزارشی از یک روزنامه سوئدی درباره غرض ورزی های رادیو و تلویزیون سوئد علیه اسرائیل است

”کمیته رسیدگی به شکایات مردمی” در سوئد انبوهی از شکایت نامه هائی را دریافت کرده که در آن مردم به جانب گیری رادیو و تلویزیون سوئد در ارتباط با جنگ غزه پرداخته اند. این ها اعتراضاتی است که بیطرفی مورد ادعای رادیو و تلویزیون سوئد را به زیر علامت سئوال میبرد.
سخنگوی «انجمن صلح در خاور میانه» از این امر خشمگین و برافروخته است. وی میگوید: شبکه تلویزیونی عربی الجزیره، حتی از تلویزیون سوئد متنوع تر برخورد میکند.
تعداد زیادی از افرادی که علیه شیوه خبر رسانی رادیو و تلویزیون سوئد شکایت نامه فرستاده اند، یاد آور می شوند که خبر رسانی مطبوعات سوئد از غزه یک سویه، تحریف آمیز و مغرضانه و بی ربط و نامربوط بوده است.
حمله نظامی اسرائیل به غزه  موضوعی بود که صفحات اکثر مطبوعات سوئد را به خود اختصاص می داد.  خیلی از برنامه های رادیو ها و تلویزیون ها و روزنامه های سوئد به برخورد یکطرفه و انتقاد از اسرائیل می پرداختند، برخوردی که قواعد بی طرفی را زیر علامت سئوال میبرد، این موضوع باعث ارسال شکایت نامه های متعددی به کمیسون تحقیق و بررسی مطبوعات شد. این  شکایت نامه ها کمیسیون را وا می دارد تا پیرامون موضوع های مطرح شده و این که آیا رادیو تلویزیون و مطبوعات سوئد قواعد بی طرفی را رعایت کرده اند یا خیر به تحقیق و بررسی بپردازد.
یکی از شکایت ها مربوط به شهروندی به نام هانس یوران بیورک است که در نامه خود به برنامه تلویزیونی اشاره میکند که در آن خبرنگار از غزه در مورد فلسطینیان چنین گزارش میدهد:
" دستها و پا های این افراد فلسطینی قطع شده است، فقط به این خاطر که آن ها در غزه زندگی میکنند". 
هانس یوران بیورک در شکایت نامه خود مینویسد که در خبر رسانی این خبرنگار در این برنامه و برنامه های دیگرش، اساسا ذکر نمی شود که این حماس بود که در طول سال گذشته آتش بس را نقض کرد و دیگر اینکه مسائل نظامی از زمانی آغاز شد که در همین روز های قبل از شروع جنگ بیش از ۸۰ راکت بطرف اسرائیل پرتاب گردید این خبرنگار از کشته و زخمی های ناشی از حملات موشکی حماس در بین شهروندان اسرائیل خبری منعکس نمی کند.
از این خواستگاه که به قضیه نگاه کنیم در خواهیم یافت که ادعای این خبرنگار که میگوید "مردم فلسطینی به این خاطر که در غزه زندگی میکنند دست و پای خود را از دست داده اند" گذشتن از خط سرخ بسیار مشخصی است که باید از طرف کمیسیون تحقیق مورد بررسی و مواخذه قرار گیرد.
آری مردم زخمی و کشته شدند در جنگی که یک کشور در دفاع از خود در برابر حملات موشکی به آن دست زد.  انسان احساس میکند که این باید روشن باشد که اسرائیل نیز محل امنی برای زندگی شهروندان آن نیست، زیرا حماس از غزه به سوی شهروندان اسرائیلی موشک و راکت و خمپاره پرتاب می کند. 
بیش از ۵۰ عدد از این شکایت نامه های شهروندان سوئدی به شیوه مغرضانه خبر رسانی رادیو و تلویزیون سوئد مربوط می شود. یکی از شکایات از رادیوی سوئد معرف به پ۱ است که برنامه ساز رادیو میگوید چگونه از خبر رسانی مطبوعات در مورد حمله زمینی اسرائیل به غزه جلوگیری میشود و در همین برنامه دو نفر فلسطینی بدون اینکه  کسی در مخالفت با آنان در این تضاد عفونی شده سخنی بگوید یکطرفه به قاضی میروند و هیچ برنامه ای هم در مقابل این برنامه که نقطه نظرات اسرائیل را منعکس کند یا نماینده ای از این کشور شرکت داشته باشد پخش نمی شود. 
یکی از شکایات هم مربوط به رادیوئی است بنام پ۴ که در آن برنامه ساز رادیو میکائیل اوموس — که گفته میشود به صورتی افراطی جانبدار حماس و علیه اسرائیل است — برنامه اجرا می کند.
تعدادی از شکایات هم در این مورد بود که گویا رادیو و تلویزیون سوئد به نفع اسرائیل برنامه پخش کرده اند.
سخنگوی انجمن صلح در خاور میانه اودید مییری خشمگین از این است که این شکایات در گذشته راه به جائی نبرده است. او می گوید: «در گذشته هر گاه که شکایت کرده ایم به حقمان نرسیده ایم ، انسان خود را ناتوان و بی قدرت احساس میکند».
اودید مییری بر این باور است که روند یکجانبه نگری در مطبوعات سوئد بیشتر و بیشتر میشود. او می گوید که حتی گزارش های شبکه تلویزیونی الجزیره به زبان انگلیسی (که آشکارا علیه اسرائیل و پشتیبان تندروهای عربی و سازمان های ترور فلسطینی است) از تلویزیون سوئد خیلی متنوع تر است و این وضع وخیم تر شده است – و می افزاید: «من از طرف تلویزیون و رادیوی های سوئد تحقیر میشوم و این کار درستی نیست که از سوی آنان اعمال میگردد، و این رفتار هر روز وخیم تر شده است، امروزه یهودستیزان به خود جرات می دهند که در ملاء عام ظاهر شوند و سخنان زهرآگین خود را علیه بهودیان بیان کنند،  بدون آن که کسی در مقابله با آنان سخنی بگوید و به افتراهای آن ها علیه یهودیان پاسخی بدهد

.

برگرفته از روزنامه سوئدی جهان امروز

www.varldenidag.se

نوشتۀ: داوید هوگفلت
David Högfeldet 


نشانی نویسنده مقاله:
David.hogfeldt@varldenidag.se

 
برگردان فارسی: نوید اخگر

Nawid_Akhgar@hotmail.com