“بازداشت احمدی نژاد” و یادآوری “فتنه” سال ٨٨!

“بازداشت احمدی نژاد”  و یادآوری “فتنه” سال ۸۸!

مقدمه:

نزدیک به دو ماه پیش در مقاله ای (۱)توضیح دادم که باند حاکم بر رژیم اسلامی تلاش دارد سر باند احمدی نژاد را زیر آب کند.به علاوه توضیح دادم که چرا اینکار الان برای اینها لازمست.

از اونزمان تا بحال یک واقعه بزرگ تاریخی اغاز شده که عبارتست از عروج جنبش اعتراضی مردم در سرتاسر ایران(به گفته ای بین ۷۰ تا ۹۰ شهر  کوچک و بزرگ). ظاهرا این واقعه از مشهد اغاز شد و از اون ابتدا جناح حاکم علت را به دارودسته احمدی نژاد جستجو کرد و از این موقعیت استفاده کرد تا سرکوب احمدی نژاد و باندش را به تلاش برای پایان دادن به “فتنه” پیوند دهد.

جالبست که احمدی نژاد مرکز فتنه سال ۸۸ بود از زاویه مقابل! در اونزمان او نماینده ولی فقیه بود و موسوی در چهره “مترقی” و مظلوم! حالا بعد از چند سال صحنه چنان عوض شده که دنیا شاهد صحنه بامزه ای است! اون “قهرمان ولایت فقیه” چنان به خاک ذلت کشیده شده که حالا جناح حاکم مدعی است که “فتنه جدید” زیر سر اوست!

ظاهرا رژیم اسلامی از درون خود مرتب رهبران سرنگونی خودش را بازتولید می کند! احمدی نژاد اولیش نیست! بنی صدر جانی شاید مهمترین این شخصیتها بود که از “اولین رئیس جمهور ایران اسلامی” طی یکی دو سال به یک “منافق و فراری” تبدیل شد! حالا نوبت احمدی نژاد است قربانی شود!

مقداری نزدیک شویم به این ماجرا:

 

(۱)اخبار مربوط به دستگیری احمدی نژاد:

اخبار مربوط به دستگیری احمدی نژاد امروز (۷ ژانویه ۲۰۱۸) توسط راسانه سی ان ان امریکا مطرح شد.ظاهرا رسانه های وابسته به عربستان این اخبار را  اغاز کردند و منابعی گفته اند که وکیل احمدی نژاد این خبر را تکذیب کرده. (۲)اما اکثر منابع داخلی و خارجی بیرون رژیم این خبر را موثق می دانند در حالیکه خود رژیم این خبر را نه رد کرده و نه تایید.

دو سطح اتهام در مقابل احمدی نژاد قرار داده اند: اول اتهام شرکت یا سازماندهی “فتنه اخیر” و دوم اتهام اختلاص و دزدی. به نظر نمی رسد که این اتهامات را بردارند و این مغضوب رهبر را رها کنند.قبل و طی عروج اعتراضات مردم احمدی نژاد سکوت کرده اما معلوم نیست سکوت او مورد قبول رژیم باشد!

لذا باید زمانی صبر کرد تا کاملا این مقوله روشن شود که عملا این جانی و باندش را دستگیر کرده اند یا مثلا “زیر نظر گرفته اند” یا در “حصر خانگی” قرار داده اند مثل “رقیبش موسوی در فتنه قبلی”!

(۲)اهمیت زدن  احمدی نژاد و باندش در اوضاع کنونی و بحران رژیم:

رژیم اسلامی توان این را دارد که احمدی نژاد و باندش را از خود بکند و جراحی کند. قبلها هم این نوع جراحیها را کرده.ابتدای بدست گیری قدرت بنی صدر را که دو سال قبلش ۲۰ مسلیون رای اورده بود به بیرون پرتاب کرد. و بهائی زیاد نداد.

مشکل رژیم اما در دوران اخیر اینست که با بیرون کردن حناح موسوی به حاشیه حکومت حداقل بخشی از حامیان او را در حاشیه حکومت نگه داشت و تبدیل کرد به “مخالفان علنی” در بازی “دموکراسی خودیها”

اما دستگیری احمدی نژاد و باندش باعث می شود بخشی از تنه حکومت اسلامی ازش جدا شود و سرگیجه بگیرد.

لذا بیشتر محتمل است سرنوشت او مثل سرنوشت موسوی باشد.نوعی “حصر خانگی” که هم او و باندش را از تحرک بیندازد هم حامیان او را در حاشیه حکومت نگه دارد. این متدیست که رژیم اسلامی در زدن مخالفان درونیش استفاده کرده.

اما نکته مهمتر اینست که همه این وقایع در بستر شرایط بسیار نامتوازن و بحرانی اتفاق می افتد. جنبش اعتراضی مردم زیر پای حکومت را بشدت سست کرده و رژیم دچار سرگیجه شده. به این زودیها هم نمی توانند جامعه را خاموش کنند.

لذا زدن احمدی نژاد و باندش در کانتکس غروج اعتراضات مردم از سوئی توجیه بهتری دارد و از سوئی بیشتر بدنه رژیم را ضغیف می کند. اینست که رژیم بسیار دست به عصاتر دارد با باند احمدی نژاد برخورد می کند .

گرچه رژیم هنوز مدعی است که پشت اعتراضات مردم باند احمدی نژاد ایستاده اما هردو حناح بهتر می دانند که این اعتراضات ریشه های بسیار عمیقی در بحران سرمایه داری دارد و به هیچ جناحی از حکومت یا “کشورهای خارجی” نمی چسبد.گرچه همه اینها طبیعتا تلاش می کنند سهمی از این دعوا ببرند!

منابع بیشتر:

(۱)تلاش جناح حاکم جمهوری اسلامی برای زیر آب کردن باند احمدی نژاد در “دموکراسی جمهوری اسلامی”!(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=65478

(۲)برخی منابع در موضوع خبر بازداشت احمدی نژاد:

بازداشت احمدی نژاد؟

https://ir.sputniknews.com/iran/201801073177340-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%20%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA/

https://www.rokna.net/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-3/344892-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

مقام‌های قضایی: بازداشت معاون احمدی‌نژاد به خاطر مسائل مالی است

https://ir.voanews.com/a/iran-baghaei/3942522.html

محمود احمدی نژاد بازداشت شد

http://www.mashhadfori.com/detail/69088/%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B4%D8%AF

محمود احمدی نژاد در خانه اش دستگیر شد

http://iranglobal.info/node/64037