اعتراضات مردم کردستان عراق وارد مرحله تازه ای میشود

اعتراضات و تظاهرات مردم شهرهای کردستان عراق علیه تحمیل فقر و فلاکت در بیش از دو دهه و نیم از سوی احزاب حاکم که از روز ۱۸ دسامبر بار دیگر آغاز شده است، با شلیک گلوله، پرتاپ گاز اشک آور و ضرب و شتم تظاهر کنندگان توسط نیروهای حکومت اقلیم پاسخ گرففت و تا کنون تنها در شهر کویه منجر به کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۸۰ نفر دیگر شده است. تظاهرات مردم معترض در شهرهای سلیمانیه، کویه، چمچمال، هلبجه، سیدصادق، تقتق، کفری، پیرمگرون و چند شهر و شهرک دیگر که منجر به زخمی شدن تعدادی از مردم شده در حال گسترش است. نبود و یا کمبود شدید آب و برق و عدم پرداخت حقوقها و همچنین بی ربط بودن حاکمیت احزاب ناسیونالیست- قومی و اسلامی، بر زندگی مردم محروم و رنجدیده کردستان عراق آنان را بستوه آورده است. شهرها و شهرکهای منطقه سلیمانیه بیشترین اعتراضات را در میان مردم ناراضی و بستوه آمده از عملکرد احزاب حاکم در بر گرفته است.
این اولین بار نیست که مردم محروم و ستم دیده کردستان عراق برای دست یابی به خواستهای بر حق خود دست به اعتراض و نارضایتی میزنند، کردستان عراق بارها شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم، معلمان و کارمندان علیه فساد، دزدی و چپاول سران و کاربدستان احزاب حاکم بر کردستان عراق بوده است.
در سال ۲۰۱۱ خیزش مردم علیه احزاب حاکم میرفت که کل بساط عشایر و طوایف خودگمارده حاکم بر کردستان عراق را برچیند. در آن دوره حزب گوران در پز اپوزیسیون بر این اعتراضات سوار شد و آنرا برای مدتی ساکت کرد اما از آن تاریخ به بعد بارها نارضایتی مردم سربلند کرده و ماهیت جریانات حایل همچون گوران را در مقابل دید همگان قرار داده است.
این بار خشم و اعتراض مردم بدون توجه به نصایح هر یک از این احزاب در لوث کردن و ساکت کردن خشم عمومی مردم، تحت عنوان، ” اعتراض حق مردم است و ما از اعتراضات آرام و مدنی حمایت میکنیم”، مردم به این خزعبلات تکراری وقعی ننهاده و به مقر و مراکز تمامی احزاب حاکم در قدرت و در پارلمان در چند شهر و شهرک حمله نموده و دفاتر آنان، مراکز پلیس و فرمانداریها را به آتش کشیدند.
آنچه که این مرحله از اعتراضات مردم را از دوره های پیشین متفاوت کرده است، هدف قرار دادن تمامی احزاب حاکم از سوی مردم است. هر پنج حزب ناسیونالیست، قومی و اسلامی حاکم در پارلمان یکصدا در مقابل اعتراضات مردم واکنش نشان داده و ضمن اعلام “حمایت از تظاهرات آرام”، حمله به مراکز اداری، نظامی و دولتی را کار “آشوبگران” نام نهاده اند. بکارگیری عبارت “آشوبگران” اسم رمز حاکمان برای سرکوب و شلیک گلوله بر سینه مردم بستوه آمده است.
تفاوت دیگر در ابراز خشم و نارضایتی مردم نسبت به اعتراضات دوره های پیشین این است که با شعار ”سرنگون باد“ کل حکومت اقلیم بمیدان آمده است.
حزب گوران یا “تغییر” در ائتلاف با حزب اسلامی کومه ل ( حزب جمعیت اسلامی ) این روزها سرگرم گفتگو برای مهار اعتراضات مردم و بقصد سوار شدن بر آن برای تسویه حسابهای حزبی بر سر تقسیم قدرت هستند. احزاب گوران و کومه ل اسلامی که سالها در کنار احزاب دیگر قومی و اسلامی در حکومت بوده اند، قصد دارند جهت سوار شدن بر موج نارضایتی و خشم همگانی مردم، به اصطلاح اندکی از حکومت فاصله بگیرند. آنان منتظر آمدن باران برای سهم خواهی در قدرت بودند اما سیل خشم و اعتراضاتی که در کردستان عراق براه افتاده است این دو جریان فرصت طلب و مرتجع را هم هدف قرار داده است. حرکت اعتراضی مردم و گسترش تظاهرات آنان در همه شهرها و شهرک ها این امکان را به این دو جریان برای چانه زنی و مهار اعتراضات مردم نداد و مقر و مراکز آنان نیز مورد حمله مردم قرار گرفت.
از سوی دیگر دولت مرکزی عراق اعلام کرده است که حقوق کارمندان و مزدبگیران در کردستان عراق را پرداخت نخواهد کرد. سیاست دولت مرکزی عراق در قبال تحولات روزهای اخیر در کردستان عراق در ادامه سیاست این دولت در رابطه با مسئله رفراندوم و تصرف کرکوک و اعمال فشار هر چه بیشتر بر مردم کردستان عراق است. دولت مرکزی عراق که در همدستی با احزاب حاکم بر کردستان عراق طی بیش از دو دهه و نیم گذشته فقر و فلاکت بی حد و حصری بر مردم کردستان تحمیل کرده است، اعلام نموده که، “برای امنیت شهروندان در کردستان عراق گزینه روانه کردن نیروی نظامی به کردستان را بررسی میکند”.
اینبار مردم خشمگین و معترض کردستان عراق به هیچ یک از احزاب حاکم که میکوشند بر این اعتراضات سوار شوند کمترین توهمی ندارند. ورشکستگی احزاب ناسیونالیست – قومی و اسلامی در کردستان عراق برای مردمی که نزدیک به سه دهه در فقر و فلاکت زیسته اند بیش از هر زمانی آشکار شده است.
اما حرکت اعتراضی مردم برای پایان دادن به حاکمیت احزاب ناسیونالیست نیازمند، داشتن رهبری، سازمان یافتگی، اتحاد و گسترش آن است. نباید اجازه داد که دشمنان اصلی حرکت اعتراضی مردم، از دولت مرکزی عراق، حشداشعبی و جمهوری اسلامی گرفته تا احزاب حاکم بر کردستان عراق تظاهرات و اعتراضات برحق مردم را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.
نیروهای چپ و کمونیست، سازمانها و نهادهای مردمی، سکولار و متعهد در قبال مردم کردستان عراق وظیفه خطیر و مهمی بر عهده دارند. اینبار نباید بیش از این به تداوم فقر و فلاکت مردم توسط احزاب حاکم مجال داد. نباید اجازه داد دولت مرکزی در پوشش “حمایت از مردم” برای سرکوب نارضایتی و اعتراضات آنان بهره برداری کند و نباید اجازه داد جمهوری اسلامی که خود با بحران و بن بست و اعتراضات گسترده کارگری و اجتماعی مواجه است، مستقیم و غیر مستقیم در اوضاع کردستان عراق دخالت کند.
سازماندهی، انتخاب نمایندگان واقعی مردم، در دستور قرار دادن اعتصابات گسترده عمومی، تشکیل شوراهای مردمی در میان کارگران، معلمان و ایجاد ستاد رهبری کننده مرکب از نمایندگان واقعی بحشهای مختلف مردم ضامن موفقیت اعتراضات و نارضایتی مردم برای کنار زدن احزاب حاکم و ایجاد تغییر بنیادی در اوضاع کنونی است.

۲۰ دسامبر ۲۰۱۷