مصطفی هجری و مذهب !

چندی پیش داشتم صحبتهای آقای مصطفی هجری که در رابطه با مسٔله آشتی ملی‌ و  کسانی‌ که در دستگاه سرکوب  جمهوری اسلامی نقش دارند یا داشته ا‌ند و مردم کردستان را دعوت به دفاع از آیین و سنت خویش میکرد گوش میدادم.

آیا جای تعجب دارد !!?

اگر بخواهیم با منطق و یک دیدگاه سیاسی قابل تشخیص و دور از هر نوع تعصب به این پدیده شاید بهتر بگویم توهم و از منظره آقای هجری) واقعیت (نگاهی‌ به این بحث بیاندازیم هر فرد در درون جامعه به یک چرخسش بسیار عمیق و پور محتوا و اکتشافت عجیب،  و آن هم از نوع آسمانی یا بهتر کاملا پا درهوا ولی‌ هدفمند خواهد رسید .

من در این مقاله سعی‌ می‌کنم بطور خلاصه و ساده این مساله را روشن کنم و نظر خودم را منعکس ,اما قبل از هر چیز چرا اینبار مذهب !!؟ چون حزب دمکرات کردستان ایران و آقای هجری به این ایدئولو ژ ی تعلق دارند هویت سازی به نقل از جامعه شناسی دین در فرانسه که آیین ها چه میپرستند و چگونه میپرستند اختلاف دارند ، اما همه در یک مورد همخط ا‌ند ؛ و آن این است که در کارکرد اجتماعی همهٔ اینها خود پرستی‌ ، یعنی‌ هر جامعه سعی‌ می‌کند با ستایش از سنت و آیینش  خود را ستایش و با این وجه دست به هویت سازی میزند ، دقیقا آقای هجری در این مصاحبه که انجام داده ا‌ند به این مهم یا وجه اشاره دارد ، که مردم کردستان بایستی از آیینش دفاع کند و برای آن ارزش قائل بود !
بایستی از آقای هجری پرسید چه دفاعئ ؟ دفاع از مذهب ؟ دفاع از سنت؟ یا دفاع از کوردایتی در قالب مذهب یا برعکس ، به هر حال اینجا یک فاکت مشخص هست ، که در  تاریخ بشر و فراز و نشیبهای انواع و اقسام جنبشهای رادیکال و ضد استبداد ضد خرافات و حتا سنت شکنی که امروز هم در همین ایران ما و کردستان کم نیستند ، دختر و پسرهای  که نه فقط سنت شکن بلکه ازریشه آیین شکن هستند و هیچ ارزشی واسه خرافات و سنت عقب افتاده آن هم به قول ایشان کردستان ، فکر کنم آقای هجری به قول ما کردها )مثل کبک سرش و زیر برف کرده( یا اینکه واقعا در توهمی گیر کرده که قصد خروج ندارند…..!

در ضمن بایستی از آقای هجری باز پرسید ؟ آیا دلیل لشر کشی‌ به کردستان در سال ۱۳۵۸ چه بود؟  یا اگر به خاطر ندارند، در ۳ اسفنده سال ۱۳۷۷ که در شهر سنندج هزاران جوان به پا خواستند و با سرکوب وحشیانه ای   ربرو شدند مطالبات این افراد جز همان سنت شکنی وآیین شکنی آیا خواست دیگری رو مطرح کردند ؟ البته از آقای هجری بعید نیست چون خط فکری ایشان و همفکرانش تکیه بر این دارد که در عصر جدید ایدئولو ژی ملی‌ فقط با کنار آمدن با مذهب و سنت و خرافات میتواند به اهداف خود برسد ، و مساله بسیار مهم دیگر آنست در فضای امروز ایران و دسته بندی جناحها و بن بست رژیمی که سالها با همین مساله هویت تراشئ   هزاران انسان رو به چوبه دار آویخته و جان شیرین را در نفس حبس کرده, آقای هجری اینبار بسیار اندیشمندا نه فکر کرده که با مذهب اهل   سنت بایستی به این جنگ رفت که مبادا از کاروان عقب ماند.

چون   غلبه ی قومی‌ بر قومی دیگر از دیدگاه این لیدر در این شرایط فقط با چیرگی دینی و آیین دیگری ممکن است ,البته من انتظار دیگری ندارم حزبی که همیشه با ارتجاع بوده و خواهد ماند و این استیصال هم امروز از کمبود فهم    پاسیفیسم و نداشتن درایت کامل از اوضاع و باز و باز خاک پاشیدن به چشم مردم آزادیخواه و برابری طلب کردستان چیز دیگری نخواهد بود ،

آقای هجری شکاف فرهنگی‌ بسیار عمیق در دین آیا میدانستید ??!!

هیرش  جعفری

۲۱٫۰۱٫۲۰۱۰