قرائت حزب دمکرات کردستان ایران و آقای هجری از اسلام

باز هم در افشای عوامفریبی های حدکا در تشکیل اتحادیه ملایان در کردستان

رضا دانش

حزب دمکرات کردستان ایران شاخه مصطفی هجری درکنگره چهاردهم خود شعارمردمی ترنمودن مبارزه را طرح کرد.در راستای تحقق این شعارمصطفی هجری درمصاحبه با هفته نامه میدیا در۲۸ آبان ماه ۸۷ چاپ اربیل شماره های ۳۶۲- ۳۶۱ این نشریه که درنشریه کردستان شماره ۴۹۸ – ۴۹۷ ارگان مرکزی این حزب نیزانتشار یافت ایجاد اتحادیه ملایان دمکرات موسوم به یزاکا را اعلام کرد. دراین مصاحبه میخوانیم :

"میدیا: در عرصه‌ی مردمی‌تر کردن مبارزه شما چه طرح و برنامه مشخصی دارید؟
مصطفی هجری… ما می‌خواهیم به برخی افکار و نظریات دینی که بافت دینی کردستان ایران را تشکیل می‌دهد (در وهله اول دین اسلام) بیشتر کمک کنیم، زیرا اسلامی که ما در مورد آن بحث می‌کنیم، در واقع اعتقادی روحی میان انسان و خدا است و با اسلامی که جمهوری اسلامی از آن بعنوان یک ابزار استفاده کرده و یا اسلام رادیکال سیاسی که اکنون در شکل افکار القاعده گسترش یافته است و منطقاً نه تنها در خدمت انسان نیست، بلکه در حال تخریب و نابودی بنیاد اجتماعی و اقتصادی و همه چیز است، متفاوت است. در مقابل آن، مجموعه‌ای از پیروان دین اسلام یا آن دسته از علمای دینی که در واقع زیر بار جمهوری اسلامی نرفته و موافق افکار و اعتقادات اسلامی القاعده نیستند، از سوی جمهوری اسلامی و برخی گروههای افراطی مورد حمله قرار گرفته، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حتی بخشی از آنها از حق تدریس و عبادت محروم شده‌اند. ما (بعنوان حزب دمکرات کردستان ایران) معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است این دسته حداقل از سوی حزب دمکرات مورد پشتیبانی قرار گیرند.

میدیا: اما حزب دمکرات، یک حزب سکولار است و در برنامه و اساسنامه حزب به سکولار بودن حزب اشاره شده است. چه مکانیسمی برای گنجاندن مسائل طرح‌شده در نظر دارید؟
ج: آنچه که شما بدان اشاره کردید کاملاً صحیح است. حزب دمکرات، حزبی دینی نیست، اما حزبی ضددینی هم نیست. اما مسئله دیگری در اینجا مطرح است، آن هم مسئله دمکراسی است و احترام قائل شدن برای دین و مردم یکی از اصول دمکراسی است. مادام که مردم ما و جامعه ما اعتقادات دینی دارند (چه مسلمان، چه غیرمسلمان) طبیعتاً برما (حدکا) واجب است که حرمت آن را حفظ کنیم، بخصوص اگر ببینیم که دین همانطور که اشاره کردم به ابزاری در دست جمهوری اسلامی ایران یا گروه یا اشخاصی که می‌خواهند از آن دین در راستای منافع خود استفاده کنند، تبدیل شده است. ما باید از این دین در راستای انسانیت پشتیبانی کنیم، بدون آنکه خود ما (حزب دمکرات کردستان ایران) حزبی دینی باشیم."

 

بعد ازمدتی ودقیقا" 51 روزبعد در۱۸ دیماه ۸۷ برابرباهفت ژانویه ۲۰۰۹ نمایندگی حزب دمکرات درپاریس با انتشاراطلاعیه ای اخبارمنتشره درمورد ایجاد اتحادیه ملایان ازسوی حزب دمکرات را تکذیب کرد  واعلام نمود که یزاکا سازمانی مستقل است وبوسیله تعدادی آخوند درداخل کردستان ایران تاسیس شده وحزب دمکرات دراین مورد مسئولیتی ندارد . دراین اطلاعیه آمده است :

"پس ازایجاد اتحادیه علمای دینی کردستان ایران (یزاکا) وانتشاراین خبردرنشریه کردستان ارگان کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران بعضی ازرسانه های خبری وابسته به جمهوری اسلامی ،ایجاد این سازمان را به حزب دمکرات کردستان ایران نسبت دادند."

"حزب دمکرات کردستان ایران همچنان که ازابتدا اعلام کرده است اتحادیه علمای دینی کردستان ایران سازمانی مستقل بوده واز طرف تعدادی ازعلمای دینی درداخل کردستان ایجاد شده است و حدکا دراین مورد مسئولیتی ندارد."

"دلیل ایجاد توهم ازسوی جمهوری اسلامی دررابطه با ایجاد یزاکا به ترس آن ازاین سازمان برمیگردد . جمهوری اسلامی بدنبال بهانه ای است تا فشار بیشتری برعلمای دینی بیاورد که زیربارسیاست سرکوبگرانه رژیم نمی روند."

"این اقدام جمهوری اسلامی برای ما تعجب آور نیست . اما موضع بعضی ازرسانه های کردی دراین رابطه جای تاسف است که احتمالا" ناآگاهانه درعمل ودرواقع وارونه نشان دادن واقعیات کردستان ودنباله روی ازجمهوری اسلامی بمنظور یورش به حدکا است وبدین وسیله زندگی علمای دینی کرد را نیز به خطر میاندازند."

در شماره ۱۴ نشریه اکتبردرمورد این اطلاعیه مطلبی منتشر شده است و نیازی به تکرار آن نیست. این تکذیبیه درواقع نمونه آشکارکلاهبرداری سیاسی وفرصت طلبی است. بهترین جواب برای این عوامفریبی مصاحبه مصطفی هجری با مجله لفین که در عراق منتشر میشود است که درادامه میآید . انتشاراین اطلاعیه وآن هم ازطرف نمایندگی حزب دمکرات درپاریس نشان ازبی مسئولیتی وتلاش درایجاد توهم وعوامفریبی است. اتخاذ دو تاکتیک متضاد دردو جغرافیای متفاوت را بغیرازاین چه باید نامید؟ دراروپا (نروژ و فرانسه ) تاکبد برعدم دخالت درسازماندهی اتحادیه ملایان وژست سکولارداشتن ودرکردستان تاکید برسازماندهی قشر عقب مانده ومرتجع آخوندی.

ایجاد توهم ودامن زدن به جهل وخرافه مذهب پروژه مشترک وقدیمی بورژوازی اعم از حز
ب دمکرات وجمهوری اسلامی در سی سال گذشته درایران بوده است وتازگی ندارد. حزب دمکرات سعی دارد به جامعه این چنین القا کند که جمهوری اسلامی که خود مبتکروموسس دهها سازمان وگروه تروریست ومذهبی نظیرحزب الله، حماس وانصارالسلام و… است ازتاسیس اتحادیه ملایان کرد وحشت دارد!!اآقایان و خانمان در حزب دمکرات حتما" خبردارند که جمهوری اسلامی قبل ازآنها ودرسالهای اول حکومتش مرکزبزرگ اسلامی شمال غرب کشوررا برای سازماندهی وبه کارگیری موثرترآخوندهای کردزبان تاسیس کرده است.جمهوری اسلامی بمنظورایجاد ناامنی وآشوب درشهرهای کردستان درسالهای ۵۸ و۵۹ ازطریق گروه مفتی زاده ومکتب قرآنیها درسطح شهر بمب گذاری میکرد تا مردم را تحت فشارقراردهد، رژیم امکانات مالی،آموزشی وتسلیحاتی دراختیارآنان قرارمیداد، مردم کردستان فراموش نکرده اند  که عناصرمفتی زاده چندین باردر شهر مهاباد اقدام به بمب گذاری کردند.باید به آقای هجری وهمقطارانش گفت: علمای دینی که شما قصد دارید آنها را سازمان بدهید سالهاست توسط رژیم علیه مردم کردستان سازمان داده شدند وهمگان با خدمات امثال ملا محمد علوی وآخوندهای ریزودرشت منطقه آشنایی کامل دارند.

مصطفی هجری هشت روز پس از انتشار اطلاعیه نمایندگی پاریس حزبشان درمصاحبه ای که با مجله لفین شماره ۸۳ بتاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹ برابر با ۲۶ دیماه ۸۷ که درسایت رسمی حزب دمکرات، کردستان میدیا نیزآمده است مجددا" بر ایجاد اتحادیه ملایان ونقش حزب دمکرات درسازماندهی ملایان واقشارمرتجع وعقب مانده کردستان درپوشش یزاکا تاکید کرد :


"لفین: اخیراً شما تشکیل اتحادیه‌ی علمای دینی را اعلام نمودید. ضرورت تشکیل چنین سازمانی از سوی حزب دمکرات از چه عواملی ناشی می‌شود؟

مصطفی هجری: این موضوع را باید در چهارچوبی که بدان می‌پردازیم، بررسی نمود. اکنون در ایران، اسلامی تحت عنوان جمهوری اسلامی وجود دارد که تحت همین عنوان بزرگترین ظلمها را روا می‌دارد، متأسفانه جریان دیگری که در کردستان ایران و سایر بخشهای کردستان در حال رشد است، اسلام رادیکال می‌باشد که تحت سیاست القاعده و سازمانهای نزدیک به آن به کشتن مردم و ویران‌سازی کشور مشغول هستند. اما برخی از شخصیتهای دینی که هم جمهوری اسلامی و هم اسلام رادیکال را رد می‌کنند، در واقع به خوانش دیگری از اسلام معتقد هستند، آنها رابطه‌ی انسان با خداوند را به عنوان یک رابطه‌ی شخصی می‌نگرند. این افراد از دو جنبه تحت فشار هستند و لذا در راستای اینکه این قشر دور همدیگر متشکل شوند و به مبارزه بپردازند و مردم را تفهیم کنند که از دو جریان دیگر پیروی نکنند، تشکیل اتحادیه‌ی علما اقدامی مثبت به شمار می‌رود و در حدی که من مطلع هستم، آنها درصدد فعالیت در آن چهارچوب هستند."

همچنان که قبلا نیز گفته ایم حزب دمکرات برای مردمی کردن مبارزه درعرصه های اجتماعی درداخل به بعنوان حزب بورژوا ناسیونالیست کرد با تشخیص طبقاتی وسیاسی متناسب با موقعیت خود سراغ قشر مرتجعی میرود که همواره از تکیه گاهان این حزب بوده است. ملایان وعلمای دینی ازاقشاری هستند که ازجانب حزب دمکرات همیشه مورد توجه واقع شده واهمیت ویژه ای بدان داده شده است.  دراطلاعیه سوم دی ماه ۱۳۷۸ – (۲۳ دسامبر ۲۰۰۸) حزب حکمتیست  "احیای ارتجاع مذهبی درکردستان محکوم است " آمده بود :

"تمرکز ویژه کنگره چهاردهم حزب دمکرات بر قشر "علمای دینی و عرصه های اجتماعی داخل" قرار است توجیه کننده و پرده ساتری باشد بر بن بست و ناکامی سیاسی ای که این حزب در چند سال اخیر و به ویژه بر اساس سیاست کنگره های دوازده و سیزده آن دنبال کرد. حزب دمکرات کردستان ایران با گرویدن به کمپ "جنگجویان در حال آماده باش" پنتاگون و بوش و انتخاب خط مشی فدرالیسم و چک و چانه زدن در کریدورهای "انترپرایز" و مجمع قوم پرستان، چند سال گذشته را در توهم و آرزوی  گرفتن سهمی از قدرت به امید طرح عراقیزه کردن ایران توسط آمریکا سپری کرد. این تصور و این نقشه با شکست و پایان بوشیسم چیزی جز دپرسیون سیاسی، شکست و از هم گسیختگی درونی برای حزب دمکرات و همه نیروهایی که این امید را داشتند، به جای نگذاشته است. این استیصال سیاسی، این شکست و ناکامی و این تکیه افراطی به "ارتش آمریکا"، قبل از هر چیز باید توجیه و پرده پوشی شود. سیاستهای کنگره چهاردهم این حزب و شعار پر طمطراق "اعتلاء و توده ای کردن مبارزه" اولا قرار است چند سال کرنش در بارگاه و  بوش و پنتاگون را پرده پوشی کند ثانیا همزمان ادامه حیات سیاسی یک حزب و رهبری شکست خورده که گویا درسی گرفته و از این ببعد "عرصه اجتماعی داخل" را مهم میداند، توجیه کند. ثالثا با مشاهده کشمکشهای اجتماعی شفاف طبقات و جنبشهای اجتماعی ، نیروی متعلق به استثمارگران و بورژوازی، متعلق به جنبش ناسیونالیستی و قومی یعنی  ارتجاع مذهبی جامعه کردستان را سازماندهی کند. "

 

  مصطفی هجری در توجیه این اقدام ارتجاعی (تاسیس اتحادیه ملایان ) درهردو مصاحبه اش، اسلام را
به سه بخش تقسیم میکند :

۱- (اسلام ابزاری) اسلام جمهوری اسلامی یا اسلام ابزاری، که توسط حاکمیت بعنوان ابزار مورد استفاده قرارمیگیرد.

۲- (اسلام رادیکال)اسلام رادیکال سیاسی که درشکل افکارالقاعده گسترش یافته است. ۳- (اسلام دمکرات)اسلام مورد نظرحزب دمکرات که موافق افکارواعتقادات اسلامی القاعده نیستند وزیر بارجمهوری اسلامی نیز نرفته اند .(درادامه این نوشته برای سهولت دربحث این تقسیم بندی هجری را به اختصاراسلام ابزاری – اسلام رادیکال -اسلام دمکرات مینویسم)

شاید این اولین باری است که یکی ازاحزاب اپوزیسیون جمهوری اسلامی حتی بورژوایی با این صراحت وآشکارا نقش جمهوری اسلامی درسازماندهی وپشتیبانی ازگروههای تروریست اسلامی را انکارمیکند وتنها سازمان القاعده را به اسلام رادیکال سیاسی منتسب میکند.باید پرسید دراین تقسیم بندی سلفیها ومکتب قرآنیها ی هوادارمفتی زاده درکدام گروه قرارمیگیرند این گروه متعلق به نوع اول یعنی اسلام ابزاری جمهوری اسلامی است یا درحیطه اسلام دمکرات قرارمیگیرد؟ ایجاد اتحادیه ملایان تنها ازسوی هواداران مفتی زاده ویکی ازمسئولین مکتب قرآن  مورد استقبال وتقدیرقرارگرفته است.هجری درمورد سخنان حسن امینی ومکتب قرآنیها هنوزواکنشی نشان نداده است. اما این پشتیبانی ازسوی امینی احتمالا" با لبیک رهبران حزب دمکرات مواجه گردد واین همفکریها درآینده به اقدامات مشترک منتهی شود.

 این نوع عوامفریبی وایجاد توهم درراستای چه سیاستی وبه نفع کدام جریان است وچه هدفی را دنبال میکند. آیا دادن چراغ سبزبه جمهوری اسلامی و اوبامای تازه به قدرت رسیده نیست؟

به گفته آقای هجری اسلام دمکرات باید ازسوی حزب دمکرات مورد پشتیبانی قرارگیرد. اسلامی که با جمهوری اسلامی والقاعده ایها موافق نیست.  منشا قوانین ومقررات مذهبی وشرعی دراسلام قران وسنت است وتمامی شاخه های آن بدون استثنا مدافع سنگسار،قطع عضو ،قصاص وشلاق زدن است ارتداد،الحاد و… مفاهیمی مشخص وتعریف شده است ودرتمامی این موارد کوچکترین اختلافی درمیان معتقدان به اسلام وعلمای دمکرات وغیر دمکرات نیست. بدون شک رهبران حزب دمکرات نیزازاین واقعیت آگاه هستند اما این گونه تقسیم بندی وعوامفریبی تنها بخاطرمقاصد سیاسی ومنافع حقیرحزبی صورت میگیرد.

 

درادامه مصاحبه با تبیین وتفسیرمصطفی هجری ازسکولاریسم درحزب دمکرات آشنا میشویم وعلت تاسیس اتحادیه ملایان دمکرات توسط ایشان وهمفکرانش را اززبان ایشان میشنویم:

"لفین: اما در طول تاریخ، حزب دمکرات سکولار بوده است. آیا همین امر، آغازی برای ادغام دین و سیاست ازسوی شما محسوب نمی‌شود؟

مصطفی هجری: حزب دمکرات، هم‌اکنون نیز یک حزب سکولار است و کمک این حزب به یک قشر دینی موجب خارج شدن حزب از سکولاریسم نمی‌شود، زیرا حزب دمکرات، نمی‌تواند به منظور احترام به افکار و عقاید مردم، از مردم فاصله بگیرد. اسلام در کردستان، عقیده‌ی اکثریت مردم است و ما نمی‌توانیم نسبت به این امر بی‌تفاوت باشیم، …"

براین اساس که آقای هجری بیان میکنند.لبیک به خمینی وسران جمهوری اسلامی درکنگره ۴ وهمکاری با شورای ملی مقاومت بنی صدر وسازمان مجاهدین خلق،یورش نظامی به سایر احزاب وگروههای سیاسی درکردستان وکشتار آنها توسط رهبران سکولار حزب دمکرات نه یک انتخاب سیاسی آگاهانه ودرراستای حراست ازمنافع طبقاتی وجنیشی بلکه نتیجه مستقیم احترام به عقاید وافکار تودهای مردم کردستان بوده است وربطی به منافع طبقاتی رهبران دمکرات ندارد.واکنون نیز همین پایبندی به اصول دمکراسی است که آقای هجری ورهبران دمکرات را وادارکرده است اتحادیه ملایان دمکرات را سازمان دهند وگرنه آقایان از مدافعان پیگیر و سرسخت سکولاریزم هستند!

براساس سخنان داهیانه آقای هجری، رهبران حزب دمکرات فارغ ازهرگونه اقدام ارتجاعی وعقب مانده درراستای تقویت اسلام وسازماندهی رهبران دینی ومنادیان جاهل آن کماکان سکولارهستند وهیچ عملکردی نمی تواند موجب خروج حزب دمکرات ورهبران آن از دایره سکولاریزم شود. ایستادگی وعزم پولادین جناب دبیرکل  دروارونه جلوه دادن حقایق وعوامفریبی براستی انکارناپذیراست.

 

هجری پایبندی خود وحزب دمکرات به دمکراسی بورژوایی را دراحترام گذاشتن به اسلام واعتقادات دینی میبیند و درمصاحبه با میدیا  ناراحتی خود را ازاستفاده ابزاری دین بوسیله جمهوری اسلامی واشخاص وگروههای دیگرابرازمیکند ودرنهایت وظیفه پشتیبانی ازدین را درراستای انسانیت (البته منظورشان استفاده ابزاری ازدین درراستای سیاستهای ارتجاعی حزب دمکرات) برعهده میگیرد.

آقای هجری که احترام قائل شدن برای افکاروعقاید مردم را یکی ازاصول دمکراسی وحفظ آن را برحدکا واجب میداند، کشتارمخالفان سیاسی حزب دمکرات دربوکان و… را چگونه توضیح میدهند؟ آیا احترام به حق حیات وزیستن در اصول