رسانه ها، مسعود بارزانی و احزاب حاکم، مردم را گول می زنند!

رسانه ها، مسعود بارزانی و احزاب حاکم، مردم را گول می زنند!
دیروز غروب در شهر خانقین یک مرد مسن با پرچم کردستان به مرکز شهر می آید که توسط نیروهای حشد شعبی کتک میخورد و پرچمش را از دستش در می آورند. مردم با دیدن این صحنه عصبانی می شوند و به سمت تانک ها و ماشین های حشد شعبی حمله ور میشوند. این حمله به قیام مردمی بر علیه حشد شعبی و ارتش عراق تبدیل میشود و در عرض چند ساعت این نیروها پا به فرار می گذارند و از شهر خارج می شوند. قیام مردم خانقین که همزمان به نوعی بر علیه احزاب حاکم در کردستان هم بوده سریعا از طریق فیس بوک به شهرهای دیگر کردستان از جمله کرکوک، شنگال، گولاله و …سرایت میکند.
در این دو روز پس از تحویل دادن کرکوک به حشد شعبی و ارتش عراق، مردم کردستان در تدارک تظاهرات های بزرگ بودند. این نارضایتی ها بخشا و بالاجبار از کانال های تلویزیونی کردی هم پخش میشدند و به جز ویدئوهای خیابانی که توسط جوانان از فیس بوک منتشر میشد تعداد زیادی از تحلیلگران هم در تلویزیونها از انقلاب و به زیر کشیدن حکومت اقلیم حرف می زدند.
مسعود بارزانی که در این دو روز در جریان نارضایتی وسیع مردمی بود و تظاهرات های دیشب و بیرون کردن حشد شعبی از خانقین و شنگال را توسط مردم ( بنا به گفته خودشان این مردم همه از قشر فقیر و زحمتکش جامعه هستند) دید بدون معطلی دست بکار شد و برای خالی نبودن عریضه نیروهای نظامی را به سمت کرکوک روانه کرد.
هیچ بعید نیست که با عبادی هم تلفنی حرف زده باشد و خطر انقلاب را به وی هم گوشزد نکرده باشد و با هماهنگی وی بوده که این نیروها بدون هیچ مقاومتی از شهر خارج شده اند. مسعود بارزانی از احساسات مردم سواستفاده کرد و بدون هیچ توضیح و برنامه قبلی نیروهایش را به کرکوک و چند شهر دیگر می فرستد!
نباید شک داشت که هم وارد شدن حشد شعبی به شهرهای کردستان و هم خارج شدنشان با هماهنگی دو طرف بوده است. بدون شک تظاهرات دیشب خانقین تاثیر مستقیم در خارج شدن نیروهای عراقی داشته اما این همه ماجرا نیست و به این راحتی نبوده است. اینکه یک نیروی شیعی از داعش وحشی تر با چند گردان و تجهیزات نظامی از دست مردم بدون سلاح یا نهایتا با چند قبضه کلاشینکوف پا به فرار بگذارند علامت سوال بزرگی را در ذهن هر کسی که یک ذره از سیاست بداند بوجود می آورد. تاریخ و کارنامه احزاب ناسیونالیست کرد مملو از زد و بند با حکومتهای منطقه بوده و هست.
این قضیه با انقلاب مردم کشوری که بدون اسلحه حکومت شان را به زیر میکشد تفاوت فاحشی دارد. حشد شعبی تشنه خون سنی ها است و به این راحتی تسلیم نمی شود. مظمئن نیستم اما این تحلیل را به واقعیت نزدیکتر میدانم که در حین تظاهرات وسیع مردمی، مسعود بارزانی با عبادی هماهنگی هایی داشته و وعده هایی را در رابطه با کرکوک و همچنین خطر انقلاب در کردستان و بریده شدن دست عبادی از نفت کرکوک و سایر مناطق تحت نفوذ دولت عراق را گوشزد کرده است. بعید نیست خطر انقلاب در عراق را هم به عبادی متذکر نشده باشد.
مسئله پیچده ای نیست و این اتفاقات با هر بند و بست و معامله ای بوده باشد مردم کردستان باید هوشیار باشند و گول رسانه ها و هارت و پروت های مسعود بارزانی و سایر فرماندهان نظامی شان را نخوردند.
این مردم دیشب نشان دادند که می توانند متحد شوند و دیدند که نارضایتی این دو روزه، احزاب حاکم در کردستان را لرزه در آورده است.
به زیر کشیدن حکومت اقلیم کردستان و برقراری حکومت شوراها تنها راه حل ممکن مردم و کارگران و مردم فقیر و زحکمتکش کردستان عراق است که چند دهه است خون می دهند و هر چند سال یکبار بازیچه دست این احزاب می شوند.
پیش به سوی تشکیل حکومت شوراها
بختیار پیرخضری
هجدهم اکتبر ۲۰۱۷