تشخیص درست آقای ازغدی ٬ جنبشی بمثابه ایدز

یاسر عزیزى

منبع:  http://azizi61.blogfa.com

"یکی از مسوولان نیروی انتظامی به من گفت: خانم های مانکن با مدهای عجیب و غریب از پاساژها و مغازه هایی که با خارج و دنیای مد در ارتباطند پول می گیرند که با لباس های آن چنانی و برای تبرج جنسی بروند توی خیابن های تهران بچرخند تا همه ببینند و عادی شود و الگوسازی شود. مثل دوران کشف حجاب..البته مردهای ایرانی زودتر از زنان ایرانی تحت تاثیر غرب قرار گرفتند و کمتر مقاومت کردند.

همه ما لباس های غربی پوشیده ایم به غیر از علما. از نظر غربی ها هر زن مذهبی متعصب است و خودش یک بمب است. برای غلبه بر مسلمانان باید زنان و دخترانشان را وادار کرد که دامن کوتاه بپوشند. نخست وزیر سابق اسراییل می گوید آمریکا به جای بمب باید سر مردم عراق و افغانستان لباس های نیم لختی و برهنه بریزد. راه همین است و دیگر احتیاجی به بمب نیست. بعد از انقلاب این قضایا متوقف نشد. در دهه ۷۰ کسانی با پول بیت المال و از طریق نفوذ در دستگاه ها و گاهی به دست آدم های نادان بازی خورده کار ترویج دستورات سازمان ملل و نهادهای استعماری غربی در مباحث حقوقی و اخلاقی پیش بردند. برخی با پول جمهوری اسلامی در مدارس و شهرستان ها همین فرهنگ سکولار ضد شرافت زن را تحت عنوان مدرن کردن زنان ترویج کردند. هدف فروپاشاندن خانواده، سکولاریسم اخلاقی و حقوقی، فساد اخلاقی و … بود. به زنان در روستاها آموزش دادند که زن ایرانی حقوقش را نمی شناسد و جز حقوق و آموزش ها گفتند ساک فرار از خانه همیشه باید آماده باشد.مقابله با ایدز را آموزش دادند. در ایران ایدز کجا بود. شما همتون ایدزین و در راه ایدز هستید یا مبتلا بودین و در آینده مبتلا می شین.به ملت ما چه مربوطه این مقدار ایدزی هم که آمده مربوط به آنهایی است که رفتن و آمدند.وگرنه اینجا کی می دونه ایدز چیه. ایدز به ایرانی چه مربوطه.چرا در مدارس کلاس آموزش ایدز می گذارید؟"

متنی که در آغاز این نوشتار آمد،بخش هایی از سخنان ِ حکیمانه "استاد رحیم پور ازغدی،حسن" نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد مسلم رادیو – تلویزیون دولتی ایران است که از فیلم فرمایشات ایشان پیاده و نقل شده است.

اگر اشتباه نکرده باشم،حدودن ۲ سال پیش نیز،در چنین روزهایی بود که تلویزیون جمهوری اسلامی در پی پخش کم سابقه و گزینشی مدافعات"خسرو گلسرخی" در دادگاه نظامی ِ رژیم پیشین، سخنانی از همین استاد!فاضل – حسن ازغدی – پخش کرد تا تفسیر ایشان از علل گرایش جوانانی چون "مسعود احمدزاده" و "امیرپرویز پویان" به اندیشه چپ و مارکسیسم و شاید به تعبیر پدربزرگ ایشان(علل گرایش به مادیگری)را مطرح کرده باشد.در این مجال البته فرصتی در پرداخت ِ به آن تفسیر فاضلانه نیست، در عین حال موضع اخیر ایشان را نیز از حیث پاره ای گزاره ها که بی شک در پشت این جملات قصار نهفته اند می گشاییم، چه در خور چنین سخنانی پرداختی از جنس پردازش های ایشان، دون شان قلم و کلام است.

 

سخنان آقای استاد!را بواسطه ی جهات مختلفه ی فضل و فهم ایشان می توان بر مدل های مختلف فلسفی – تبیینی!!سوار کرد.به هر روی ایشان تئوریسین نظام و فیلسوف سیاسی ِ نوظهوریست که احاطه ی کافی بر امور نظری و انطباقات صوری داشته، به تمثیل و اشاره سخن می راند. هم از اینروست که سخنان ایشان، ولو پر از نشانه های عینی، خالی از رازوری های ذهنی – فلسفی نیست.

آنچه در پیرامون فعالین حقوقی – اجتماعی جنبش زنان بیان نموده است، بی ترید از موضع قیاس اندیش ایشان، اصالتی است که از جمع گرفته، به جزء ساری کرده است. در حقیقت صدور قانون از صورت ِ حاصل از تحصیل و تعریف ذهن به جهات ِ محسوس و واقع است. با این یقین منطقی در مورد ایشان،استاد! با چنین مشخصه هایی باید دیده شود:

۱٫ ایشان از موضع تئوریسین نظام، موظف به تشخیص صحیح می باشد.

۲٫ مهندسی نظری ایشان در کنار خود، آسیب شناسی کل ساختار نظام را می طلبد.

۳٫ ایشان نظام موجود را از موضع ِ صحی و مطلوب می بیند.

۴٫ همچنان که تسری یک مفهوم از ساختاری فیزیولوژیک به ساختاری نظری – اجتماعی، نیازمند جرح و تعدیل ِ مفهوم با کارکرد آن مفهوم مد نظر است، تفسیر بیان کسی چون استاد!ازغدی، توسط دیگری که نه تنها نفعی در ساختار جستجو نمی کند، که حتا مبتلای به نوازش هایی نیز هست، نیز مستلزم تاویل مطلوب است.

۵٫ ایشان به درستی و از موضع آسیب شناسانه ی خود،کارکرد مشابه"جنبش زنان"(و هر جنبش اجتماعی – مدنی دیگری) را در ساحت ساختار سیاسی با ریخت معیوبِ ساختار موجود تشخیص داده اند.

 

با این پیش فرض ها، می توان به سراغ تفسیر سخن استاد! ازغدی رفت.

بیماری ایدز به واسطه ی ویژگی های چندی قابل بررسی است:

الف: این بیماری ِ ویروسی، مشخصن از بیماری های وارداتی است.

ب: ایدز به واسطه ی نوع و شکل تاثیر، در زمان خود را بروز می دهد. بعبارتی طی یک فرایند بعضن طولانی مدت علائم خود را بروز می دهد. به همین دلیل می توان آن را زمانمند نامید.

ج: بسیار اساسی و قدرتمند عمل می کند.

د: بیماریی خونی است که با از بین بردن سیستم دفاعی بدن، فرد را آسیب پذیر می کند.

ه: بیماریی است کشنده.

بی تردید با توجه به نکته ای که پیشتر آمد، یعنی تغییر و تاویل ِ مفهوم و یا کارکرد مفاهیم در نتیجه ی انطباق یا بکارگیری در ساختارهایی غیر از محیط و ساختار ِ کنش اصلی خود، تنها بر آن دسته از ویژگی های بیماری ایدز اشاره شد که قابلیت انطباق با محیط موضوع جدید را داشته باشد.

جنبش زنان ایران اگرچه با دقت ِ نظری، به اوان ِ مشروطیت نیز قابل تسری است، اما دوره ی جدید این جنبش و بویژه شکل خاصی از آن که در کمپین یک میلیون امضا نمود پیدا کرد، بیشتر مورد نظر "استاد! ازغدی" بوده است