ناچپ ها

ناچپ ها

عباس گویا

نوزدهم سپتامبر ٢٠١٧

عکس العمل اغلب چپهای ایرانی مدعی مارکسیست به همه پرسی جدائی در کردستان عراق، گرایشات ناسیونالیستی و لیبرالیستی ای را از آنها به نمایش گذاشته که در کمتر مواردی میتوان بروزشان را به این زمختی شاهد بود. (*)

الف) طرف راه کارگری چنان با ناسیونالیسم ایرانی همبستر شده که تبلیغاتش علیه “کردها” به تبلیغات بی بی سی و جمهوری اسلامی نزدیکتر از سازمان چپ بغل دستی اش است. چنان با دیدن یک پرچم اسرائیل اتفاق بزرگی که در شرف وقوع است را تخطئه میکند که اگر او بدون اسم و رسم حرف میزد آدم فکر میکرد طرف سمپات حزب الله لنبان است.

ب) روی دیگر این سکه ناسیونالیستی، بلند کردن پرچم کردستان توسط آقائی است که خود را متعلق به سنت کمونیست کارگری میداند. چنان پرچم رسمی ناسیونالیستی اقلیم کرد را نه یک بار که چند بار و به ابعادی که تنها فیس بوک محدودش میکند روی صفحه اش گذاشته که اگه طرف را نمیشناختی فکر میکردی ایشون نماینده ویژه بارزانی در فیس بوک است.

پ) فراخوان طرف کمونیست به مقابله با تهدیدات نظامی جمهوری مرتجع اسلامی و اردوغان، نه از سر منافع مردم، که از سر دفاع از همه پرسی جدائی است. طرف البته از همین الان جدائی را قطعی میداند و معیاری بجز جدائی برای جدئی ندارد، اگر داشت که خب پشت سر بارزانی بخط نمیشد. مهم نیست در انتهای این جدائی چه کسی حاکم بر جامعه خواهد شد، ایشون از حالا تصمیم گرفته که مقابله با جمهوری اسلامی در دفاع از قدر مطلق کردستان عراق است، در دفاع از میهن!
ت) وبالاخره لیبرالهائی را داریم که در یک دهه گذشته نبض شان با صندوقهای رای دمکراسی زده میشود. احزاب و شخصیتهائی که خود را کمونیست میدانند اما بیش از مفسران سی ان ان سرشان در شمارش دقیقه ای آرا صندوقهای رای و تحلیلهای سطحی از نتایج و قدرت گیری کی و کی از انتخابات است. انتخاباتهائی که صرفنظر از درجه جایگاه و اهمیتشان، در یک وجه مشترکند: بی اختیار بودن مردم، همان مردمی که رای میدهند! طرف کمونیست چنان دلشوره خود از چگونگی برگزار شدن رفراندوم را، که او و شرکت کنندگان هیچ کنترلی بر آن ندارند، بقلم آورده که اگه طرف را نشناسی خیال میکنی او یکی از کارگزارن دلسوز دولت اقلیم است.

زیرنویس:

(*) نگارنده این سطور به بحثهای ایرج آذرین و سیاوش دانشور سمپاتی دارد:

— ایرج آذرین: رفراندوم استقلال کردستان – موضع سوسیالیستها

— سیاوش دانشور: درباره استقلال کردستان عراق

https://www.facebook.com/siavash.daneshvar.5/posts/10214581844485874