بررسی تحلیلی مهمترین اخبار دو هفته پیش تا اجلاس سازمان ملل

بررسی تحلیلی مهمترین اخبار دو هفته پیش تا اجلاس سازمان ملل

 

نود درصد این خبرها برگرفته از اخبار شامگاهی صدای آمریکاست

 

بنظر ما تبلیغات جنگی دولت ترامپ وارد مرحلۀ عملیات جنگی می‌شود.

 

اخبار جهانی

 

بانک جهانی هفتۀ پیش ۱۳٫۰۹٫۲۰۱۷ برابر با ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ گفت که رشد اقتصادی چین در سال

گذشته بیش از پیش‌بینی ها بود.

 

دو روز قبل از این خبر نیز از درگیری های نظامی چین و هند در مرز بوتان خبر دادند و به دنبالش پرزیدنت ترامپ نیز بطور رسمی مقامات هند را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت کرد.

 

آمریکا ۲۰۰ تریلیون دلار یعنی ۲۰۰ هزار میلیارد دلار بدهی دارد و اعتبار دلار این ابرقدرت جهان عمدتا با تکیه به قلدری نظامی اش پابرجا مانده و نه با قدرت تولید اقتصادی اش، و با توجه به رشد اقتصادی چین زیاد طول نمی‌کشد که برتری دلار پایان می یابد. دولت جمهوری اسلامی نیز مبلغ ۱۳۳۳ تریلیون تومان پول بی پشتوانه دارد که در مقایسه با سال ۵۷  تقریباً ۱۵۰۳برابر رشد کرده است. منبا خبر دیدگاه تی وی

 

پریزیدنت ترامپ گفت که سازمان ملل باشگاه گپ زدن رهبران جهان بوده که سالی یکبار به نیویورک می آمدند ولی اخیراً همانطوری که موضع گیری اش را در قبال کره شمالی دیدیم یک سازمان عملگرا شده است. آمریکا که ۲۵ درصد هزینه‌های عمومی سازمان ملل را و ۲۸ درصد هزینه‌های صلح بانی این سازمان را پرداخت می‌کرد پایان خواهد داد. پریزیدنت ترامپ گفتند که سازمان ملل باید اصلاح گردد.

 

کرۀ جنوبی پس از تحریم های جدید آمریکا علیه کره شمالی و پس از پرتاب موشک جدید کرۀ شمالی و حرف‌های تند رهبر کره علیه امریکا، از ترامپ خواست که آن‌ها را به سلاح های مدرنتری مجهز سازد، و یک روز بعدش بود که کرۀ جنوبی برای اولین بار چندین موشک تاو را به هوا پرتاب کرد و دیروز نیز قدردانی اش را از مانور نظامی آمریکا با بمب افکن های مدرن و همکاری با کره جنوبی اعلام کرد. دولت ترامپ اعلام کرد که وزیر دفاع مسئول مستقیم برخورد به کره شمالی می باشد.

 

اخبار داخل آمریکا

 

مجلس سنا و کنگرۀ آمریکا به اتفاق هم رئیس قوۀ مجریه یعنی شخص ترامپ را بخاطر اتخاذ نکردن سیاست عادلانه بین تظاهر کنندگان نژاد پرست و مخالفین آن و طرفداری از نژاد پرستان مسئول دانستند.

 

ده‌ها هزار مردم معترض به نژادپرستی در آمریکا بر علیه دادگاه آمریکا بخاطر تبرعه شدن پلیسی که در اواخر دورۀ اوباما یک سیاه پوست را کشته بوده به میدان آمدند و موج اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا همچنان گسترده و سنگین است. بنا به خبر دیروز نیز اخیراً این تظاهرات در دو شکل روزانه و شبانه انجام می‌گیرد بطوری که تظاهرات روزانه بشکل مسالمت آمیز و تظاهرات شبانه با حمله و سنگ پراکنی و ضرب و شتم و زدن پلیس و شکستن شیشه‌های فروشگاه های بزرگ انجام می‌گیرد، و دیشب ۸۰ مورد بازداشتی در برداشت.

 

ده‌ها هزار نفر از مسلمانان هند و بنگلادش و پاکستان با تظاهرات سازمانیافته ای خشونت و جنایات دولت برمه را که ۴۳۰ هزار مردم مسلمان به ویژه زنان و کودکان را بیچاره و آواره کرده محکوم کردند و دربارۀ سکوت خانم آنسان سو چی نیز خشم و بیانات تندی نشان دادند. امروز اخبار نشان می‌داد که مردان جوان در کمپ های بنگلادش بخاطر نبود فضای کافی و چادرهای مناسب، خودشان دست به کار شده‌اند و با بریدن درختان جنگل ها مشغول ساختن آلونکهایی برای خانواده‌هایشان می باشند.

 

اخبار مربوط به ابرقدرت آمریکا و منطقۀ خاورمیانه

 

ترکیه موشک های اس ۴۰۰ را که از موشک های استراتژیک روسیه می‌باشد خریده است.

 

رئیس کمیتۀ بین الملل گفت که ورود ترکیه به اتحادیۀ اروپا در آیندۀ نزدیک منتفی است.

 

ترکیه رفراندم کردستان و آقای بارزانی را با قاطعیت و خشم محسوسی محکوم کرد.

 

دولت ترامپ برخلاف روزهای گذشته که در وحلۀ نخست از رفراندم کردستان حمایت می‌کرد و سپس قدری عقب نشسته و موزیانه رفتار کردند و درواقع با پیام پریزیدنت ترامپ از آقای بارزانی خواسته بودند که رفراندوم را عقب بیاندازند، اما دیروز با یک عقب نشینی حیرت آوری شنیدیم که ترامپ می‌گوید ما از رفراندم کردستان به‌هیچوجه حمایت نمی‌کنیم! به دنبال همین نظر نهایی دولت آمریکا نیز، آقای بارزانی با همان محکمی و قاطعیت گفتند که ما نظر آمریکا را قبول نداریم و رفراندم را برگزار خواهیم کرد.

 

اخبار آمریکا و جمهوری اسلامی

 

ارتش آمریکا برای روبرو شدن قوی‌تر با ایران آماده است. عملیات سایبری می شوند. پریزیدنت ترامپ به فرماندهان ناو هواپیمابر حکم «آتش به اختیار» دادند.

 

خود ترامپ و نماینده اش در سازمان ملل با لحن بسیار عامرانه ای تأکید کردند که اولاً تحریمهای شدیدتری در راه است و در ثانی آمریکا نخواهد گذارد که رژیم ایران در سوریه و عراق و کل منطقه به دخالت های تروریستی اش ادامه دهد.

 

دولت های ۵ بعلاوۀ ۱ البته منهای آمریکا در ماه گذشته سه بار با تأکید محسوسی تعهدات اتمی رژیم ایران «برجام» را تأیید کردند و سرانجام آمریکا نیز با توجه به هارت و پورت قلدرمنشانه و پی در پی ترامپ دیروز ۱۵٫۰۹٫۲۰۱۷ به بقیه پیوست.

 

برجام مقدمه‌ای دارد دال بر اینکه رژیم ایران به‌هیچوجه نباید در منطقه به عملیات تروریستی کمک کند اما ازآنجایی که همچنان به این کارش ادامه می‌دهد لذا به تعبیر آقای ترامپ به روح برجام عمل نمی کند. دولت ترامپ در ۱۵ اکتبر برابر با ۲۳ مهر تبعیت ایران از برجام را رد یا تأیید خواهد کرد. فعالیت‌های موشکی مربوط به شهاب ۳ که ۱۷ متر طول دارند و ۲۵۰۰ کیلومتر بُرد دارند از موارد مهم مورد نظر آمریکاست. دسترسی به سایت‌های نظامی همینطور است اما رژیم ایران ممنوع کرده است.

 

پریزیدنت ترامپ گفتند که بعد از این دیگر رژیم ایران نه تنها باید تمامی زندانیان های آمریکایی و گروگان های دیگر را آزاد کند بلکه برای خانواده‌هایشان باید غرامت بپردازد.

 

مهمترین اخبار داخل ایران

 

علی خامنه ای در ماه گذشته خطاب به فرماندهان بسیج فرمان «آتش به اختیار» داده بود. هفتۀ گذشته نیز در جمع طلّابی که به بارگاهش پذیرفته شده بودند گفت. «ما جامعۀ اسلامی نداریم، دولت اسلامی هم نداریم، و آن چند مرحله‌ای که مطرح کرده بودیم در دولت اسلامی اش هنوز مانده ایم». منبع خبر آپوزیت ۱۹۹٫

 

در فیس بوک فیلم خیلی کوتاهی نشان می داد که مردم و جوانان محل به داخل خانۀ امام جمعۀ بروجرد نمایندۀ ولی فقیه در بروجرد ریخته اند و با خشم بسیار محسوسی از سر و رویش می‌زنند و تمام وسایل خانه را بهم می ریزند و حاج آقا را بخاطر دزدی و رشوه خواری و اختلاس هایش که مردم را بیچاره کرده به باد حمله گرفته و افشا می کنند. https://www.facebook.com/thunder.heart.33/videos/10213861749714275/

 

محمود صالحی در مصاحبه با تلویزیون رو در رو برای اولین بار آنهم با لحن محکمی گفت «طبقه کارگر باید قدرت سیاسی را کسب بکند».

 

—————————————————————————————–

 

اکنون ببینیم از این دنیای خرتوخر چه می‌فهمیم

 

بنظر ما علت اصلی به روی کار آمدن ترامپ، افزایش تعداد نظامیان آمریکا در کابینه، افزایش بودجه نظامی آمریکا و ناتو، میلیتاریزه شدن جهان در منطقۀ جنوب شرق آسیا و خاورمیانه، و دروغ‌های پی در پی ترامپ و شکست های پیاپی اش همگی از انتقال سرمایه و خط تولید به شرق آسیا به ویژه همین پیشی گرفتن رشد اقتصادی چین سرچشمه می‌گیرد. آمریکا بعد از یک قرن نفوذ سیاسی به رقبای امپریالیستش اکنون دیگر بخاطر یکچنین شرایط سنگین و یک تضاد آشتی ناپذیری که با رشد اقتصادی روز افزون چین در برابر نزول قدرت اقتصادی خود و همپیمانانش دچار بحران درونی و بیرونی شده است، بشدت مستأصل و درمانده و بی‌قرار و روانی شده و ناچاراً با تکیه به قدرت نظامی و گرایش فاشیستی جلو می آید.

 

بقول یک مثل آذری، اگر به ترامپ چاقو بزنند خونش در نمیاد. درواقع از آنجایی که ترامپ نمی‌تواند نظراش را به همفکران و همپیمانانش تحمیل بکند در این دو هفته با چهره ای رنگ باخته و اخم هایی در هم کشیده و بشدت عصبی بنظر می رسد. اتفاقاً فقیه خودمان علی خامنه ای نیز همینطور هستند. اگرچه فقیه زمان در برابر انتقادات دانشجویان خط امام در بارگاهش در ماه های گذشته و اگرچه بفاصلۀ یکماه نیز در برابر انتقادات بسیجی های نسل جوان در بارگاهش، خود را قوی نشان می داد اما در هفتۀ گذشته به دلیل .یک سر و گردن تشدید مبارزات جامعه و به دلیل آنتقادات آخوند جوانی در بارگاه خودش قیافۀ ترشیده ای مثل ترامپ داشت که می‌گفت شما حرف‌های خوبی می‌زنید اما اصلا درس‌های خوبی نخوانده اید.

 

آمریکا که پرچمدار مبارزه با جهان دو قطبی بوده و گلوبالیزاسیون و بازار آزاد را سرعت بخشیده بود بهتر از همه می‌داند که قدرت اقتصادی، پایۀ اصلی انباشت سود و شاه‌ کلید نظام سرمایه است، و از همین رو با حرکت سرمایه و خط تولید به سوی شرق آسیا، خوب می‌داند که دیگر ممکن نیست که بتواند در رقابت با بزرگترین حریفش یعنی چین و سایر کشورهای منطقه مثل هند و اندونزی و مالزی و غیره از طریق نیروی کار ارزان به انباشت سود بیشتر برسد. این نکته را نیز آمریکا خوب می داند که ابرقدرت روسیه اکنون دیگر به چین چسبیده، و دو ستون اصلی قطب اقتصادی نظامی نوینی را با نام  «بلوک اقتصادی شانگهای» پایه ریزی کرده‌اند که هند نیز جزو آن است و بزودی قدرت‌های اقتصادی و اتمی فرانسه و آلمان و ژاپن نیز به این مجموعۀ نوین می پیوندند و انگلیس نیز پیشاپیش رسما تقاضای عضویت در بانک اقتصادی شانگهای را کرده، و لذا می‌داند که همگی بطور جدی یکه تازی آمریکا را به چالش می گیرند.

 

ُبنظر ما فعالین طبقه کارگر باید روی این سری نکات مهم  تأمل کنند که برای آمریکا بسیار حیاتی است که هرچه سریعتر با تکیه به اهرم نظامی اش که گردانندۀ ۱۵۰ هزار نیروی پیاده و چندین ناو اتمی و ۸۰۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان می باشد آنهم با توجه به اینکه کل پایگاه های نظامی هر سه قدرت اتمی (روسیه و انگلیس و فرانسه) روی هم از ۳۰ مورد تجاوز نمی کند مقابله کند. بنابراین برای آمریکا این چند محور ضروری است.

 

اولاً با مانورهای نظامی و میلیتاریستی اش سعی می کند از نظر روانی هرگونه فزون خواهی رقبا را همواره در نطفه خفه کند. دوماً به بهانۀ مقابله با قلدری نظامی کره شمالی و دخالت نظامی ایران درواقع می‌خواهد که بر علیه چین و روسیه هرچه سریعتر و گسترده‌تر با میلیتاریزه کردن مناطق جهان و فروش سلاح های مدرنتر و بیشتری به انباشت سود بیشتری برسد. ثالثا آرایش نظامی موجود در دو منطقۀ خاورمیانه و شرق آسیا را ظاهراً به بهانۀ آن دو  اما در حقیقت علیه چین و روسیه و بنفع خود و متحدینش تجدید قوا کند. رابعا با به آشوب کشاندن مسیرهای اصلی قدرت اقتصادی و صادراتی چین موانع جدی بتراشد. خامسا در تأمین نفت و گاز منطقه نیز رقیب رشد یابنده اش چین به همراه تجاوز نظامی روسیه را با مشکلات بزرگی مواجه سازد. و بالاخره با پیشگامی اسرائیل در منطقه، برای مقابله با شورش و قیام سراسری نسل جوان و زنان ایران و احتمال یک انقلاب سازمانیافته به رهبری طبقۀ کارگر بشتابند.

 

اکنون برای شناخت از تضاد آشتی ناپذیر نظام سرمایه و شناخت از ماهیت بحران ساختاری و ویرانگر سرمایه، جا دارد که به چند نکتۀ اساسی در مناسبات جهان سرمایه و در سیاست‌های آمریکا نسبت به شرق آسیا و نسبت به خاورمیانه توجه کنیم تا بدینوسیله از ریشه‌های اصلی اینهمه ترس و هیجان و بی قراری و بی ثباتی و دروغ‌های حیرت آور آمریکا و رنگ باختگی ترامپ درک عمیقتر و دقیق‌تری داشته باشیم.

 

یک – در هفتۀ گذشته آمریکا بمحض شنیدن اختلافات مرزی دو دولت اتمی هند و چین و درگیری نظامی شان در مرز بوتان، با یک ابتکار بسیار عجولانه و حیرت آوری دست به اقدام نوینی زد بطوری که با دعوت از مقامات هند برای سرمایه‌گذاری در افغانستان و گشودن خوان نعمتی به روی آنها، درواقع ریسک کرده که همین هند اتمی پرجمعیت را که تنها همسایۀ اتمی و پرجمعیت چین است حتی به قیمت از دست دادن یار اتمی قدیمی اش پاکستان هم که شده برعلیه چین بشوراند. به عبارت دیگر آمریکا برای حل بحران عمیقش در برابر ابرقدرت چین از روی استیصال دست به اقدامات خطرناکی می زند.

 

دو – همچنین آمریکا و ناتو می‌دانند که این ترکیه و این عضو مهم ناتو، با توجه به شدت عصبیت از حمایت های نظامی و تسلیحاتی آمریکا از کردهای سوریه و با توجه به اصرار و حمایت اسرائیل و حمایت های غیر مستقیم آمریکا از رفراندم کردستان عراق دیگر بعنوان عضو وفاداری برای ناتو باقی نمی‌ماند و می‌بینند که از همان لحظۀ خریدن موشک های اس ۴۰۰ از روسیه، در بین این دو بلوک در نوسان قرار گرفته است.

 

سه – در داخل خود آمریکا نیز روند رو به رشد اعتراضات مردمی چه از جهت دفاع از قانونمداری و دمکراسی و چه کوبیدن بر بیمه ها و رفاه اجتماعی و چه از جهت مقابله با فاشیزم و نژاد پرستی که همه روی هم با به روی کار آمدن ترامپ افزایش محسوسی بخود گرفته است نشان می‌دهند که دولت آمریکا در این ۹ ماهۀ گذشته بقول معروف آچمز شده است و هرگز نتوانسته مجال و تعادل فکری یابد بلکه بطور روزافزون با دروغ‌های پیاپی خود ترامپ و با زیگزاگ ها و شکست ها و استعفاها و اخراج های پیاپی در ُدولت ترامپ مواجه شده اند.

چهار – برای بیرون آوردن رژیم ایران از کمپ روسیه و چین و پاره کردن برجام در برابر همپیمانان ۵ بعلاوۀ یک با موانع بزرگی روبرو شده است و برای شروع عملیات نظامی علیه ایران و کره شمالی و گوش مالی دادن و کشتن گربه دم حجله و برای دفاع آشکار از رفراندم آقای بارزانی می‌داند که در منطقۀ نفت و گاز خیز خاورمایانه با انواع تروریست و سهم خواهی جانورانی شبیه خودش به روی باروت ننشسته اند.

 

نتیجۀ نهایی نظرات ما – هر درجه تحمیل چنین شرایط و چنین شکست بسیار سخت و سنگینی به ابرقدرت بلامنازع جهان را که عمیقاً درگیر بحران درونی و مردمی خودش نیز می باشد، در لپ کلام به معنی مرگ استراتژیک آمریکا می دانیم که برای نجات خودش جنگ اتمی و نابود کنندۀ کل نظام سرمایه را به دنبال خواهد داشت. آمریکا اولاً برای خلاصی از بحران درونی‌اش در رهایی از این شکست حیاتی اش، همچنین برای هرچه به درازا کشاندن چنین شکستی در قبال چین ناچار است که به عملیات نظامی و میلیتاریستی و فروش سلاح و فاشیزم جهانی وسعت بخشد، بطوری که اگر بقیمت نابودی بشریت هم شده باشد، و حتی اگر بقیمت نابودی کل حیات و نبات و کرۀ زمین نیز شده باشد، بازهم ناچار است چنین کند.

 

بنظر ما رابطۀ انسان و شرایط در یکچنین وضعیت تاریخی و سرنوشتسازی ایجاب می‌کند که نه تنها طبقۀ سرمایه دار با عقل و منطق جمعی شان قدم بردارند و حتی شخص ترامپ نیز که نقش مهمی دارد بیشتر به یارانش در اتاق فکر رجوع کند بلکه از آن دقیقتر و داهیانه تر نیز کارگران انقلابی و کمونیست‌ها هستند که باید با تأمل و دقت تاریخی حرکت کنند. یکچنین بلبشوی اتمی ویرانگری که از دید ابرقدرت جهان بمعنی «پایان یک شکست» خواهد بود بسیار بهتر از «یک شکست کُشنده و بی پایان»است، و از همینجا می‌توان به معنی و مفهوم دقیق بحران ساختاری نظام سرمایه خوب پی برد، و از همین جاست که در نبرد پیروز شونده و سرنوشتساز با یکچنین نظام بحران گرفته و ویرانگری، فقط و فقط این اردوی کار جهانی است که به رهبری سازمانیافتۀ طبقۀ کارگر برخیزد و درواقع تنها نیرویی است که تاریخا قادر به نجات بشریت و طبیعت خواهد بود.

 

اکنون اعتصابات پرخروش و شکست ناپذیر جنبش کارگری ایران آنهم در متن اعتراضات گسترنده و سراسری تمامی سطوح مردم ایران به جایی رسیده است که حتی از نظر سیاسی باید گفت که تأکید شاهرخ زمانی به ایدۀ انقلابی«کسب قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر»، یکبار دیگر از زبان یکی از فعالین کارگری یعنی محمود صالحی شنیده می شود، و این یعنی استعداد و آمادگی جامعۀ ایران و جنبش کارگری برای پیگیری در اهداف ضد سرمایه داری و تکمیل انقلاب ناتمام ۵۷ می باشد. پتانسیل شورش و قیام سراسری در ایران و استعداد شکل‌گیری یک انقلاب سوسیالیستی می‌تواند به طبقۀ کارگر منطقه به ویژه جنبش کارگری ترکیه و مصر و تونس شعله‌ور گردد. ما این پتانسیل شورش و قیام های آگاهانه و هدفمند را که طبقۀ کارگر بتواند در برابر فاشیزم بنحو سازمانیافته و حتی بین المللی برخیزد، در اقصی نقاط جهان به ویژه در جوامع آمریکای لاتین و اروپا و هند نیز می بینیم.

 

این بود نظرات شخصی من در همفکری با یک رفیق کارگر کمونیست

 

طبعا ما نیز در این تجزیه تحلیل مان نواقص و ضعف‌هایی داریم که با نقد و نظر شما فعالین انقلابی جنبش کارگری و کمونیست‌ها می‌توان نواقص و ناپخته هایمان را برطرف کنیم.

 

۱۸٫۰۹٫۲۰۱۹ ناصر احمدی