در مورد واقعه باله کایەتی

در مورد واقعه باله کا یه تی
دیشب کسی به اسم آسو جهانی علی خانی
ویدئو کلیپی را که در فیس بوک منتشر کرده است ، دیدم، ( من در مورد محتوای آن اینجا چیزی نمی گویم) که در مورد” واقعه باله کا یه تی” حرف میزند.
او از ملایی به اسم “کمال ما وتی ” حرف میزند که بعد از حادثه از طرف شبکه تلویزیونی اتحادیه میهنی با او مصاحبه میشود ، او را چون نماینده اهل روستا “قالب” کردند .
آسو می گوید که او در قرارگاه اطلاعات ارومیه سکونت دارد.
من خود آن مصاحبه را گوش داده بودم ولی بار اول او را نمی شناختم.
دیشب بعد از این ویدئو دوباره گوش کردم تنفر از پیشمرگه، “جه رد ه”( راهزن) خطاب کردن پیشمرگ و مضمون مصاحبه و موضع گیری اش و شباهت ادبیات او با ج.ا این ادعای آسو جهانی علی خانی را تایید میکند که او در این مصاحبه تریبون اطلاعات ایران است.اضافه بر این آسو میگوید که کمال ماوتی کشتن و ترور پیشمرگان را در کارنامه اش دارد.
اکنون با این یافته ها، حتی میشود احتمال داد که اعزام آن چهار برادر( که عضو یه کیه تی بوده اند ، چیزی که رسما خودشان اعلام کرده اند، ) از پیش برنامه ریزی شده بوده است.
دلیل دیگری که هست مصاحبه با یکی از مسئولان نظامی کومله زحمتکشان شاخه مهتدی است ( متاسفانه اسمش را بیاد ندارم ولی او مثل مسئول بالای نظامی شان معرفی شد) که میگوید درخت تازه نبری ده اند بلکه پیشمرگان آنها رااز میان درختان کهنه در رودخانه جمع آوری کرده بودند، و با وجود این توضیحات این برادران ول کن نبوده ، فحاشی و بهانه جویی کرده اند علیرغم اینکه ما تمایل نشان داده‌ایم که بابت آنها هم پول بدیم.
دلیل دیگر سوزاندن مقر ها، دستگیری و انتشار تحقیر آمیز عکس اسرا را میتوان در این توطئه یکیه تی به نیابت ایران توضیح داد.
باز هم دلیل دیگر به اطلاعیه یکیه تی مراجعه کنید (که بر خلاف اطلاعیه مردم وحتی خانواده مقتول که به گذشت و مهمانداری اشاره میکند )در دو یا سه مورد بوی خون و تهدید می دهد و پیشمرگان را ” چه کدار” قلم می زند که به نظر میرسد بخشا تحت توصیه و فشار ایران نوشته شده است.
در واقع امر این طرح توطئه مشترک یه کیه تی و اطلاعات ارومیه بوده است، برای تحت فشار گذاشتن مقر ها یی که اساسا به توصیه قیاده موقت ، به نیابت آنها و عربستان دایر شده بودند.
استقرار این اردوگاهها در واقع، ایران و یه کیه تی را در موقعیت فرو دست قرار داده بود و بر عکس برتری قیاده و عربستان را به رخ رقیب کشیده است.
از نظر منافع ایران- یه کیه تی این توازن قوا می بایست، بهم زده میشد، به شیوه توپ باران که مدتی قبل از این ، ایران این کار را کرده است،( به مصاحبه مذکور کمال ماوتی مراجعه کنید) .
از قرار معلوم این کافی نبوده، و میبایست با گذاشتن” تله و دام ” و یا بهانه جویی تکمیل میشد.
کاری که با اعزام اعضا و کادر یکیه تی و به بهانه مسئله درختان و مزرعه که می‌توانست به اصطلاح مقبولیت در میان مردم داشته باشد( فریفتن مردم ) بوجود بیاورند .
مستقل از نوع بهانه گیریج، از آن جا که این دو قدرت منطقه ای ، قیاده و یه کیه تی به نیابت از قدرتهای بزرگتر عربستان و ایران در قابت اند ( امروز علاوه بر رقابت های دیرین و گذشته با ویژگی های کنونی وضعیت سیاسی منطقه) بالانس کردن این توازن قوا را به هر شیوه ای میبایست عملی میکردند، اینجا این شیوه را انتخاب کردند..و یا این شیوه برایشان مقدور بوده است.
چهار اردوگاه در آن منطقه که به توصیه عربستان و با امر قیاده تاسیس میشود، برای فشار به ایران، و (احتمالا در آینده برای تحت فشار قرار دادن پ ک ک ) در این معادله قدرت ، وزنه را به طرف قیاده و عربستان سنگین کرده بود، میبایست برداشته میشد و به این شیوه کفه ترازو را به نفع ایران و یه کیه تی بر می‌گرداندند و این کار را کردند،
در واقع این اردوگاه ها بازی و وسیله این کشمکش بوده است.
و اما جریان مهتدی این را پر واضح می داند، ولی در تناسب قوای فعلی با توجه با اینکه آنها در منظقه تحت حاکمیت یکیه تی اردوگاه دارند با تسلیم و واگذاری پیشمرگ هایش ، و با گفتن اینکه تابع و” تسلیم یاسا” است ، در واقع با قربانی کردن آنها( دو پیشمرگ) تلاش میکند که هر چه زود تر غائله بخو ابد.
کنار کشیدن آن سه سازمان دیگر هم و ” محکوم کردن ” کار بد پیشمرگان ” به خاطر مخفی نگهداشتن این بازی قدرت است.
و همین هم راز سکوتشان است ، یعنی با مقصر دانستن پیشمرگان این جنگ نیابتی آشکار نشود.
به این صورت روشن است که مسئله ” باشور” و ” روژ هلات” ی در کار نیست و این داستان به مردم و مبارزه برای حقوق ملی و مسائل مبارزاتی ” گه لی کورد” بر نمی گردد .
تا آن جا که به این چهار جریان بر میگردد میخواهند با استفاده و مصطلح کردن این نام ها در این دعوای قدرت از نام ” روژ هه لات” که گویا آنها نماینده اش هستند یکیه تی را با تهدید به فشار افکار عمومی مردم کردستان ایران (روژ هه لات) به عقب نشینی وادارند.
این دعوای بین روژ هه لات و باشور نیست، این جنگ قدرت مابین قدرتهای محلی و منظقه ای است. کشاکش نیابتی است.
و اما آن چه که جای نگرانی است این است که پیش کشیدن پای دو کردستان در این دعوا به دشمنی و تفرقه میان مردم بیانجامد، بویژه که الان کم نیستند مردمی که از شهر های مختلف کردستان ایران( روژ هه لات) در شهرهایی از جمله سلیمانیه، کرکوک و …. برای کار در آنجا زندگی می کنند.
حمید ش ۲۰۱۷-۰۸-