نامۀ سرگشاده به جرمی کوربین دربارۀ اختناق در ایران و دریافت پول از شبکۀ «پرس تی.وی»

 

نامۀ سرگشاده به جرمی کوربین دربارۀ اختناق در ایران و دریافت پول از شبکۀ «پرس تی.وی»

مازیار رازی / برگردان به فارسی: آرام نوبخت

آقای کوربین گرامی،

در کارنامۀ سی سال فعالیت خستگی ناپذیر شما به عنوان عضو پارلمان، پیگیری اهداف مترقی بسیاری به ثبت رسیده است که یا در رسانه‌های سرمایه داری مسکوت باقی مانده اند و یا مورد حمایت سایر سیاستمداران، گروه‌ها و سازمان‌ها قرار نگرفته اند.

در چنین بستری بود که اعضای ما، به عنوان بخشی از «کمیتۀ ضدّ اختناق در ایران» (CARI)، اواخر دهۀ ۱۹۸۰ با شما تماس برقرار کردند. حمایت‌های شما برای آگاهی رسانی دربارۀ مخمصۀ مردم ایران- خاصه کارگران، زنان و اقلیت‌های ملی- و همین طور تداوم اختناق به دست رژیم ایران، بسیاری دیگر از اعضای «گروه کارزار سوسیالیستی نمایندگان حزب کارگر در پارلمان» را به سوی فعالیت‌های همبستگی ما جلب کرد.

بعدتر ما به عنوان بخشی از «شبکۀ همبستگی کارگری» (IWSN) از یاری و همبستگی شما در زمینۀ کارزارهایی پیرامون سرکوب سازمان‌های مستقل کارگری، و دستگیری و شکنجۀ فعالین کارگری به دلیل تلاش به برپایی اتحادیه‌های مستقل بهره مند شدیم. اطمینان داریم که فعالین تبعیدی بسیاری مانند ما از بخش‌های مختلف افریقا، امریکای لاتین و خاورمیانه هستند که از همیاری و همبستگی شما برای پیشبرد اهداف‌شان بهره منده شده و می شوند.

از همین رو حضور شما در شبکۀ «پرس تی.وی»، به عنوان بلندگوی تبلیغاتی دیکتاتوری سرمایه داری‌آخوندی آغشته به خون ایران، که نخستین بار در جریان رقابت شما برای رهبری در سال ۲۰۱۵ عیان شد، برایمان بسیار حیرت آور بود. این حرکت نه فقط اشتباه فاحشی بود که در تقابل با روند عمومی فعالیت‌هایتان در ارتباط با سرکوب در ایران قرار داشت، بلکه در عوض شما هزاران پوند دریافت کردید تا برای آن‌ها برنامه بسازید. به طور خلاصه این یک کار مزدوری بود.

مضاف بر این ها، به نظر می رسد که بخشی از مبلغ ۲۰ هزار پوندی که از رژیم ایران دریافت کردید- رژیمی که تنها در سپتامبر ۱۹۸۸ به تقریب ۲۵۰۰ تا ۳ هزار زندانی سیاسی را اعدام کرد- بابت حضور در برنامه‌ای است که شش ماه پس از ابطال مجوز این شبکه از طرف «آفکام» به دلیل پخش اعترافات اجباری «مازیار بهاری»، خبرنگار «نیوزویک»، ساخته شده بود!

ما کاملاً درک می کنیم که در حال حاضر در تلاش برای دفع کردن و پس زدن کودتای جناح راست حزب هستید و احتمالاً کودتاچیان بوده اند که این مبلغ دریافتی از «پرس تی.وی» را علنی کرده اند. با این وجود به اعتقاد ما برای آن که دستکم تا درجه‌ای این مانورهای منفی نمایندگان راستگرای پارلمان را خنثی کنید و همبستگی خود را با کارگران مبارز ایران نمایش دهید، باید این نکات را مدّ نظر داشته باشید:

۱- حضور شما در پرس تی.وی، شبکۀ تبلیغاتی انگلیسی زبان رژیم ایران، یک خطای مهلک بود.

۲- به طور اخص حضور در این شبکه پس از ابطال مجوز آن از طرف آفکام به دلیل پخش اعترافات اجباری یک خبرنگار، بر خلاف کارنامۀ بیش از سه دهۀ شما در دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی خبرنگاران است.

۳- دریافت پول از هرگونه رژیم دیکتاتوری، به خصوص مبلغ ۲۰ هزار پوند، یک خطای جدی است. اکنون به وضوح می توان دید که جناح راست حزب شما و همپالگی‌هایشان در رسانه ها، مشغول بهره برداری از این موقعیت هستند تا نشان دهند شما هم یک سیاستمدار حریص هستید از قماش سایر سیاستمداران وست مینیستر.

۴- شما با اهدای بخش قابل توجهی از مبلغ ۲۰ هزار پوند به فعالین کارگری زندانی در ایران، هم این مانور نمایندگان راست پارلمان را خنثی خواهید کرد و هم پیام مثبت همبستگی را به کل جنبش کارگری ایران خواهید داد. تنها «جرم» فعالین کارگری زندانی در ایران، تلاش به سازماندهی همقطاران شان، تلاش به برپایی تشکلات مستقل کارگری و اتحادیه‌های کارگری و تحقق حق اولیۀ اعتصاب بوده است. در عوض این فعالین به تبانی علیه رژیم، محاربه، جاسوسی برای بیگانه و نظایر این‌ها متهم می شوند. کسانی که تن به سازش با این رژیم استبدادی ندهند، به قتل می رسند. همان طور که شاهرخ زمانی در حین تحمل حبس به قتل رسید. در این میان، سرنوشت خانواده‌های آن‌ها است که از بد به بدتر سقوط می کند.

برقراری روابط حسنه با کشورهای امپریالیستی، از جمله امریکا، در نهایت امر برای کسانی که نسبت به تحلیل‌های ما از ابتدای حیات این رژیم تردید داشتند، ماهیت واقعی این رژیم را برملا کرده است. از آن زمان تاکنون رژیم ایران به کشورهای امپریالیستی برای تهاجم و اشغال افغانستان (۲۰۰۱) و عراق (۲۰۰۳) یاری رسانده و خود را در موقعیتی قرار داده است که نقشی مشابه با نقش شاه در دهۀ ۱۹۷۰ ایفا کند- منتها این بار با یک پوشش بیرونی «اسلامی».

ژست‌های «ضدّ امپریالیستی» این رژیم به سر رسیده اند. توافقات تجاری پیشنهادی با «جنرال موتورز» و «بوئینگ» تنها علائم اولیۀ توافقات پرمنفعت آتی هستند. شعارهای قدیم قرار است جای خود را به دنباله روی محض طرفین از سود بدهند، در حالی که کارگران ایران باید بهایش را بپردازند. کارگران این بار در منگنۀ شرکت‌های امریکایی و اروپایی و همین طور سرمایه داران و کارگزاران ایرانی قرار خواهند گرفت. آن‌ها شاهد خواهند بود که چگونه این ثروتمندان «اسلامی» جدید، ثروتمندتر از درباریان شاه خواهند شد.

امید داریم که شما از این فرصت برای قرار گرفتن در کنار کارگران ایرانی و محکوم کردن رفتار رژیم ایران با کارگران، زنان، اقلیت‌های مذهبی، جوانان، معلولین، دگرباشان جنسی، خبرنگاران و نویسندگان و هنرمندان و تمامی معترضین استفاده کنید.

مشتاقانه منتظر پاسخ مثبت شما به موارد اشاره شده در بالا هستیم.

با احترام

مازیار رازی

سخنگوی گرایش مارکسیست‌های انقلابی ایران

۱۰ ژوئیۀ ۲۰۱۶