بازی به پایان رسید، برنده کیست؟

بازی به پایان رسید، برنده کیست؟

بالاخره نمایش انتخابات به پایان رسید و اینبار نیز قرعه بنام روحانی درآمد و ایشان پیروز ”میدان رقابت” شد. اکنون و بعداز پایان این نمایش، چند سوالی مطرح است:

در این میدان رقابت، برنده اصلی کیست؟ روحانی؟!

بازنده اصلی کیست؟ رئیسی؟!

طبعاً شخص روحانی در رقابت با شخص رئیسی برنده این بازی شد، اما واقعیت این است که: نه روحانی برنده اصلی است، نه رئیسی هم بازنده اصلی. به تعبیری، هر دو برنده اند!

هردو می خواستند که مُقَدَم بر هر چیز، کلیت نظام شان بُردی را تجربه کند که کرد و برای بقاء اصلِ نظام، بیش از ۴۰ میلیون رأی به صندوق ها ریخته شد. در واقع می توان گفت که: برنده اصلی بازی، کلیت نظام است!

نظامی که در فردای آغاز دولتمداری دوره دوازهم نیز، باید درش بر همان پاشنه بچرخد که تا کنون چرخیده است و روند بازهم استثمار، بازهم سرکوب و بازهم تیره روزی برای توده های میلیونی کار و زحمت، ادامه یابد.

البته در این میان بخشی از رأی دهندگان هم، در ردیف برندگان اصلی جای می گیرند. یعنی: همه آنهایی هم که رونق کار و کسب شان به بقاء این نظام گره می خورد و نبض زندگی شان با نبض عملکرد حاکمان این نظام می زند، از برندگان اصلی این بازی اند.

بازنده اصلی این بازی هم، آن اکثریتِ مردم فرودستی می باشند، که نه جایگاهی در مدار دلبستگی های سیاسی و وابستگی های مالی به این دو جناح دارند، نه هیچ نفعی در تداوم حیات این رژیم و این نظام دارند، اما فریب خورده و متوهم شده اند و تحقق آرزوهای شان را از فرمول انتخاب میان ”بد و بدتر” نتیجه گرفته اند و آبرو گرو گذاشته و به تداوم سرنوشت خِفَت بارِ تاکنونی خود رأی داده و با آراء شان، رأی به ادامه استثمار و بردگی و ستمدیدگی همه جانبه خود و هم سرنوشت های خویش داده اند!

اکنون که این نمایش پایان گرفته است، اگر بتوان تنها برای برخی از رأی دهندگان داخل کشور توجیهی یافت و اقدامِ نادرست شان را اغماض کرد و نامی بر آن ننهاد، قطعاً اقدامِ هر تک رأی دهنده مقیمِ خارج کشور که فارغ از دغدغه های مردم داخل کشورند و آگاهانه و حساب شده پای صندوق های رأی رفته اند را، باید نوعی همسویی با این رژیم جنایتکار دانست و رأی شان را، رأی به تداوم وضع فلاکتبار موجود در این مملکت، قلمداد نمود!

بنابراین: اگر جمهوری اسلامی را، رژیمی جنایتکار و مُجرم می دانیم؛ بی هیچ تخفیفی هم، باید آنهایی را که آگاهانه با آن همسو شده و می شوند و با هر اقدام و عمل شان، از جمله شرکت در نمایشات انتخاباتی، رأی به تداوم بقایش می دهند، شریک جرم این رژیم بحساب آورد!

عطا خلقی ۲۰ می ۲۰۱۷