ستون بحث و نظر ( ۶ )

"  قتل عام ارامنه  " ، " جنبش مشروطیت ایران  "
   و نقش ملت کرد در این دو رویداد تاریخی

هدفم ازنوشتن یادداشت "  قتل عام ارامنه  " در درجۀ اول خود این رویداد وحشیانۀ ضد بشری بود و در کنار اَن اشاره ای به نقش تاسف انگیز "  کرد   " ها در دو حادثۀ مهم تاریخی  . 

در این جا اَن بخش از نوشته را دو باره خواهم اَورد :

اَتاتورک شیاد به کمک ترکان جوان ِ پان ترکیسم در این توطئۀ شوم موفق شد و بعد از سرنگونی دولت عثمانی این بار با همکاری سران عشایر کرد ، ملت کرد ( ۱ ) ترکیه را فریفته و به مثابه اَلت دستی در ادامۀ سیاست دولت عثمانی به قتل عام ارامنه دست زد .

اَتاتورک جنایت کار و دم و دستگاه حکومت ضد بشری و ناسیونالیستی اش بعد از خاتمۀ این کشتار به پاس همکاری کرد ها سیاست سرکوب و کشتار ملت کرد را نیز عملی کرد که این سیاست شوینیستی تاکنون از طرف حکومت های ترکیه ادامه دارد .
( ۱ ) در جریان انقلاب مشروطه ایران هم محمد علی میرزا ولیعد قاجار در تبریز با ابراهیم اَغای سمینقو ( یکی از عشایر کرد در منطقۀ اَذربایجان ) توطئه و تبانی کرد که از کردها چون سرکوب گران مشروطیت استفاده کند .
درروزهای مبارزۀ مشروطه خواهان باحکومت قاجار و در جریان جنگ ۱۱ ماهۀ تبریز ، هنگامی که مشروطیت به پشتیبان احتیاج داشت ، کردهای فریب دشمن خورده با حملات مکررشان در پشت جبهه به مشروطه خواهان مشکلی به مشکلات دیگر اَنها اضافه کرده بودند .
قابل توجه احزاب و افراد ناسیونالیست کرد که میخواهند وانمود کنند که ملت کرد در طول حیات خود فقط جنگیده و مبارزه کرده است . غافل از اینکه ملتی که تحت ستم قرار بگیرد ارتجاع و دشمنان مردم میتوانند از اَنها به مثابه اَلت دستی در جهت منافع خود سو استفاده کنند . چنانچه در این دو واقعۀ تاریخی پیش اَمد و در این راه خود طبقات ارتجاعی کردستان و نمایندگان اَن طبقات امثال ابراهیم اَغای سمینقو ( این شخصیت محبوب ناسیونالیستهای کرد ) ، دربه بازی گرفتن ملت تحت ستم کرد نقش اصلی را داشتند .
همکاری کردها با ناسیونالیستهای خونخوار ترک در قتل عام ارامنه و نقش سرکوبگرانه اَنها در انقلاب مشروطیت چیز کوچکی نیست .
خواننده برای اطلاعات بیشتردر این مورد میتواند به کتابهای “ تاریخ انقلاب مشروطه ” از احمد کسروی و ”  قتل عام ارامنه ” از اسماعیل رائین مراجعه کند .  

دو توضیح کوتاه
               در مورد یاد نامۀ رفقا

با تشکراز رفیق سوران مسئول " سایت اَزادی بیان " ،
نوشتن یاد نامۀ رفقا را مدیون پیشنهاد او هستم  . عکس اَن نوشته هم نتیجۀ زحمات اوست .

محل جان باختن رضا رشیدیان دریاد نامه متاسفانه اشتباه است . رفقایی با نوشتن یادداشت های زیر این اشتباه را به من یاد اَور شدند . با سپاس فراوان از اَنها :

با درود به شما کاک بهروز

یک سئوال ؟ اینکه شما در مورد محل جان باختن رضا رشیدیان اشتباه نمی کنید ؟ ایشان با رفیق جواد فدوی  در
" چه م شهر" سنه و در روستای نزدیک نران بود نه ؟ یا اینکه من اشتباه می کنم چون رفیق رضارشیدیان یکی از عزیزان منهم بود .

ناشناس ۱٫۱۴٫ ۲۰۰۹

                                                                                                        +===+

درود فراوان کاک بهروز عزیز

کاک رضای عزیز همراه بارفقای هیز شوان در جولۀ این رفقا در شرق شهر سنندج در تابستان ۱۳۶۲حضور داشت و در درگیری روستای نران براثر ترکش خمپاره به شهادت رسید ، توضیحات رفیق ” ناشناس ” درست است  ،  در این نبرد رفیق عزیز جواد فدوی هم به شهادت رسید .

گرامی باد یادشان  !  فاروق  ۱٫۱۴٫ ۲۰۰۹

بهروز شادیمقدم  ۱٫۱۴٫ ۲۰۰۹
http://shadochdt.wordpress.com/