در حاشیه یک توضیح

سیروان قادرى

توضیح دوست عزیز سوران به یادداشت اعتراضى من در باره مطلب فردى بنام نوید اخگر تاکید چند نکته را براى رفع هر گونه سوتفاهمى براى خوانندگان سایت ضرورى کرد:

این تصور که من بدلیل مخالفت با "نظرات" مندرج در آن مطلب خواستار برداشتن آن از سایت شدم واقعیت ندارد. چرا؟

اول٬ سایت آزادى بیان و مسئول آن حق دارد هر مطلبى را چاپ کند یا نکند. تاکنون چنین کرده است و این ربطى به رعایت یا نقض آزادى بیان ندارد. آزادى بیان مسئله اى در حیطه رابطه دولت و شهروند است و نه شهروند و شهروند یا نگارنده یک مطلب و مسئول  یک سایت. بحث رعایت و عدم رعایت آزادى بیان و درج "نظرات" مخالف اینجا از نظر من مطلقا موردى ندارد. از نظر من همه آزاداند هر طورى که مایل اند نظراتشان را و نقدشان را بیان کنند. آزادى انتقاد مرز ندارد. اما هیچ کس آزادى انتقاد را با آزادى اتهام، آزادى بى حرمتى و آزادى ترور شخصیت عوضى نمیگیرد و بورژوازى و رسانه هایش هم با تمام بى پرنسپى شان در این زمینه پرنسیپهای حداقلی دارد.

دوم٬ سایتهاى مختلف و از جمله آزادى بیان برخى اوقات بنا به دلایلی مطلبى را درج نمی کنند، بطور مثال بدلیل هتاکى شخصى و بى حرمتى مندرج در مطلب. بنظرم این کارى است اصولی و در جهت سالم نگهداشتن فضاى سیاسى. این حداقل انتظار است. تردیدى نیست در انتخاب اینگونه موارد هم مسئول سایت تشخیص سیاسى میدهد و این هم مورد اعتراض من نیست. شکی ندارم که سایت آزادی بیان بارها مطالبی را به دلیل توهین و افترا و هتک حرمت در سایت خود درج نکرده است. مسلما این دفعه اول نیست که با این چنین مسائلی مواجه شده است.  

سوم٬ من بدلیل اینکه یک مجموعه اتهام و افترا در آن مقاله تهوع آور را تکرار نکنم به دو مورد "لطیف تر" اشاره داشتم. اعتراض من نه به "نقد" ایشان بلکه به انتصاب اتهامات شنیعی چون "تروریست"٬ "از پشت سر تیر زدن"٬ "جنایتکار"٬ "بمب منفجر کردن"٬ "دار زدن"٬ "به رگبار بستن" و امثالهم  … و بى حرمتى شخصى در لواى "نقد" به اعضاى رهبرى یک حزب بود. هر کسى که مواضع حزب ما در مورد فلسطین را میبیند و مطلب اخگر را میخواند تنها دلش به حال این موجود جاعل که بخود می پیچد تا جنایت اسرائیل و قتل عام مردم بیدفاع غزه را زیر عنوان جعلى دعواى مردم یهود و حماس و جمهورى اسلامى توجیه کند، میسوزد! اظهارات او از فرط پرت بودن حتى ارزش پاسخگوئى ندارد. بنظر می آید که سایت شما چنین اتهاماتی را بخشی از آزادی بیان افراد میداند. اینهم تعریفی از آزادی بیان است. درک و تبین ما از آزادی بیان که در برنامه ما، "یک دنیای بهتر" بیان شده است، متفاوت است. از نظر ما درج افترا و هتک حرمت جرم است.

چهارم٬ حتى اعتراض من به این بود که چرا مردم عرب زبان را با ادبیات فاشیستى و راسیستی به زاد و ولد "موشوار" درست مانند فلان نویسنده طرفدار دولت اسرائیل منتسب میکند. من که انتظار دیگرى از اینها ندارم. هرچند در همان سوئد قانونى هست که این نوع تشبثات راسیستی را پیگیرى میکند. اشتباه نکنید! من فکر میکنم "اسکین هدها" هم باید آزادى بیان داشته باشند. اما همان اسکین هد اگراتهامى قابل پیگیرى به شما زد پلیس او را مورد پیگرد قرار خواهد داد. نه بخاطر اسکین هد بودنش بلکه به دلیل افترا زدن. ایشان از جنس کار دومى را انجام داده٬ عقاید فاشیستى اش  مبارک خودش.

حقیقت اینست که ما نیشترى به دمل ناسیونالیسم ایرانى و ظرفیتهاى فاشیستى آن راجع به مسئله فلسطین زدیم و شناعت آنرا نمونه وار نشان همه دادیم. اینها دارند میگویند لیست اعدام هایشان را براى فردا اگر زیر بمب و موشک آمریکا و اسرائیل به جائى رسیدند آماده دارند. آنهائى که میگویند "بزن که دارى خوب میزنى" و تا این حد از انسانیت تهى شده اند یا تهى شان کرده اند که لت و پار شدن کودکان و انسان های بیگناه را میبینند و سوت میزنند و گویا دارند با اسلام میجنگند ما دیگر کارى از دستمان برنمى آید. ما منشا این مواضع را میشناسیم. لابد کسى منفعتى دارد که روز روشن جنایت و کشتار را ماستمالى میکند.

و بالاخره اینکه ما از نقد و بحث سیاسى نه فقط واهمه اى ندرایم بلکه عمیقا از آن استقبال میکنیم و خود مدام مشغول آنیم. اى کاش فرهنگ نقد و بحث بجاى تهمت زدن، بى فرهنگى، ترور شخصیت و دروغ گوئى بالا بود. مطمئن باشید کمونیستها برنده این میدان بودند. آنها که به فضاى بحث سیاسى لجن میپاشند تنها از بحث منطقى و استدلالى فرار میکنند چون چیزى براى گفتن ندارند.

در پایان باید بگوم که ما خوشحالیم آقای نوید اخگر جوهر سیاست و نظرات پرو اسرائیلی خود را بیان کرده است. از این بابت از ایشان متشکریم. هدف علی جوادی هم حتما همین بوده است. از این رو ما نگران پخش مطلب ایشان نیستیم. بنا به ادعای ایشان حتما سایت وزارت خارجه اسرائیل مطلب ایشان را درج می کند.  نگرانی ما این بود که سایت آزادی بیان سایتی برای چنین اتهاماتی شود. به هر حال هرکس صلاح خود را حتما بهتر میداند. اما ما مدافع اصول و موازینی هستیم و برای جا انداختن و گسترش آنها تلاش میکنیم.