مارکسیستی که‌ صدای غزه‌ شد، دکتر ماتس گیلبرت است

آریس زارعى

هدف از نوشتن این چند سطر نشان دادن گوشه‌ کوچکی از کار و فعالیتهای سوسیالیستی و بشر دوستانه‌ خستگی ناپذیر دکتر مادس(ماتس)گیلبرت  است که‌ این روزها زبان حال مردم ستمدیده‌ فلسطین و چشم حقیقت بین ما در غزه‌ شده‌  است. 

  دکتر مادس گیلبرت، آن پزشک انسان دوست انقلابی، مراسم  سال نو را همراه با همکارانش در غزه‌ با چای و آرزوی سال بهتری برای جامعه بشری برگزار کردند. گیلبرت، هم در عرصه‌ پزشکی و آموزش دادن جوانان و دانش آموزان در زمینه‌ یادگیری کمکهای اولیه‌ * و همچنین درعرصه‌ فعالیتهای بشر دوستانه‌ و سیاست  سوسیالیستی ،از کوشاترین  و مبارزترین  پزشکان اروپا و به‌ ویژه‌ نروژ می باشد. دکتر گیلبرت از مبارزین و فعالین تشکیل دهنده جنبش ضد جنگ وتنام در دهه‌ هفتاد میلادی و شاخص ترین و قاطع ترین مخالفان جنگ و کشتار مردم بالکان و افغانستان و عراق محسوب می شود.   

دکتر مادس گیلبرت، در اعتراض به‌ عضویت کشور نروژ در سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و شرکت ناتو در کشتار و ویرانیهای بالکان و یوگوسلاوی به‌ ویژه‌، شکل و ابتکار جدیدی را در مبارزه‌ علیه‌ جنگ طلبان و آدم کشان ابداع کرد. زمانی که در سال ۱۹۹۹ وزیر کار و اقتصاد، لارس سپوتهایم، رهبر حزب "چپ" نروژ که‌ حزب ایشان  یکی از احزاب راست و لیبرال نروژ میباشد، پروژه‌ آموزش کمکهای اولیه‌ را برای  سیاح و گشتگرهای  که‌ با کشتیها و قایقهای تفریحی در آبهای نروژ وقت آزاد خود را سپری میکنند، در دستور کار خود قرار داد و پراتیک آنرا آغاز کرد، حاضر نشد این آموزش را( که‌ بیشتر جنبه‌ خود نمای و تبلیغاتی برای وزیر و رهبر حزب چپ داشت) به‌ او یاد بدهد. این سر باز زدن ،مادس، در آموزش دادن  وزیر کار و اقتصاد،  به‌ حرکت و ابتکار اعتراضی  مدرن و جسورانه‌ای در جامعه‌ و میدیای نروژ تعبیر شد. دکتر مادس که آموزش دهنده این نمایش پزشکی بود، در برابر چشمان حیرت زده‌ روزنامه‌ نگاران و رئوسای حکومتی، از این راه انزجار و اعتراض خود را علیه‌ دولت وقت که‌ ، لارس، یکی از مهرههایش بود ابراز نمود.  

   با تلاش و فعالیت مادس، مرکز درمانی و پزشکی در شمال نروژ تاسیس شد. این موسسه‌ ‌ آموزشهای پزشکی را در چهارچوب و محدوده‌ کمکهای اولیه‌ و معالجه‌ بیماران و مجروحان سطحی  به‌ صورت مجانی برای  یاری و کمک رسانیدن به‌ مردم، افغانستان، انگولا و کامبوجیا و غیره اراء و در اختیار داوطلبان میگذاشت.   

یکی از همکاران ماتس، او را انسانی جهان وطنی، با هوش، ایدیالیست و پر تلاش و عالی وصف میکند و اضافه‌ میکند که‌ ماتس، برای آن چیزی که‌ خود به‌ دان معتقد و فکر میکند درست است، مبارزه میکند و در این راه هم انرژی و اشتیاقش پایان نیافتنی است.

 در جریان حمله‌ به‌ برجهای آمریکای در ۱۱ سپتامبر، در جریان مصاحبه‌ با یک روزنامه‌ نگار، چنین دیدگاه خود را بیان کرد پرفسور گیلبرت: " اگر حمله‌ به‌ عراق و کشتار مردم  سویل این کشور حق مشروع آیالات متحده‌ آمریکا باشد، به‌ همان میزان هم حق اخلاقی، مردم عراق است که‌ با همان اسلحه‌ای که‌ به‌ آن دست رسی دارند، مواضع آمریکا حمله هدف قرار بدهند. کشتار مردم بی گناه و مدنی، یکی است، اینکه‌ آمریکای است یا عراقی و افغانستانی، هیچ فرقی نمیکند".‌  

یک انقلابی رادیکال 

گیلبرت در اوایل ۱۹۷۰ به‌ عضویت حزب کمونیست کارگری نروژ در آمد و در این سالها در بسیاری از جنبشها و حرکتهای ضد سرمایه‌داری و ضد جنگ در سراسر دنیا شرکت فعال و موثری هم در این عرصه‌ و هم در عرصه‌ پیش برد استراتژی و سیاستهای رادیکال و خدمتگذارانه‌ در جهت رفاه و دست مزد بیشتر و مبارزه‌ علیه‌ سیاستهای راست گریانه و خارجی ستیز، انجام داده‌ است که‌ قابل تحسین و احترام هستند.

" استثمار شده‌گان، برای کسب قدرت باید پیکار کنند، و این مبارزه عدالتخواهانه‌ در بسیاری از جاهای که‌ یک اقلیت جنایت پیشه‌، اکثریت مردم را استثمار میکنند، حتما با خشونت توام خواهد بود" پرفسور ماتس گیلبرت. 

گیلبرت به‌ دلیل اینکه‌ در جوار انجام خدمت و فعالیتهای پزشکی ‌، به‌ کار و تلاش برای یک دنیا بهتر و مبارزه‌ پیگیر برای یک جامعه‌ سوسیالیستی مشغول است و هم اکنون عضو فعال حزب سرخ نروژ( حزبی که‌ ،از اتحاد و اتلاف احزاب چپ و کمونیستی نروژ تاسیس شد، در سال جاری) است، از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های سوسیالیست در رشته‌  خود و عرصه‌ سیاست و مبارزه‌ رادیکال در  کشورهای سکاندیناوی است. او عضویت در’ پزشکان بدون مرز’ را نپذیرفت. چون ایشان معتقد است که‌ انسان منطقی و عدالت خواه‌ نمی تواند ‘ بی طرف’ باشد در جریان مبارزه و ماجرای از نوع اختلافات و جنگ در غزه‌ یا عراق. او معتقد است که‌ زندگی و کار پزشکی از نوع "بی طرف" بودنش  با اخلاق و عقیده‌ ایشان جور در نمی آید. یا اینکه‌  آدم تنها شغل و کار پزشکی خودش ه‌ا انجام بدهد و بس، شما را از نزدیکی و اگاهی به‌ شرایط زندگی روزمره‌ مردم بی خبر و منفعل می سازد. حق با مادس است. انسان مسئول و مدافع خط و تز ، دنیا بهتر، نمی تواند دهان و چشم و گوش خود را از واقعیتها ببندد و عنوان بی طرف را برای خود انتخاب کند. خوب واضع است که‌ او در " سازمان پزشکان بدون مرز" که‌ بی طرفی یکی از بندهای اساسنامه‌ای و بنیاد اخلاقی شان است، نمی گنجد. 

آن پیامک تاریخی از غزه‌ به‌  همه‌ جهان 

 دکتر گیلبرت و دکتر اریک فوسه‌، آن دو یار و دکتر شجاع و مدافع استثمار شده‌گان، با مشاهدء اولین نشانها واقدامات جنگ جویانه‌"حماس" و پذیرای دولت