روز شمار تاریخ ویژه اعتراضات و مسائل کارگرى در سال ۱۳۸۷ ( شماره۵۳ )

نسان  نودینیان

http://www.mobarez-k.com/

«دی ماه» شماره «۵۳»

اعتراض کارگران پتروشیمى هگمتانه به پرداخت نشدن مطالبات معوقه ایلنا:جمعى از کارگران شاغل در پروژه احداث پتروشیمى هگمتانه استان همدان اعلام کردند از ۲۰ روز پیش در اعتصاب هستند. این کارگران که تعداد آنها نزدیک به ۱۰۰ نفر است در تماس "ایلنا"، پرداخت نشدن مطالبات چهار ماه گذشته خود را دلیل اصلى این اعتصاب عنوان کردند. به گفته یکى از کارگران، کارفرماى پتروشیمى هگمتانه که تاکنون ۶۰ درصد از آن احداث شده است، از شهریورماه تاکنون مطالبات قانونى اعتصاب کنندگان را پرداخت نکرده است. یکى دیگر از کارگران با بیان اینکه طبق صورت وضعیت‌‏هاى تایید شده، کارفرماى احداث پروژه‌‏هاى پتروشیمى هگمتانه باید نزدیک به یک میلیارد تومان پرداخت کند، گفت: اگر تنها ۴۰۰ میلیون تومان از مبلغ پرداخت شود تا پایان سال هیچ مشکلى درباره پرداخت مطالبات کارگران وجود نخواهد داشت.

این اظهارات در حالى است که به گفته احمد معبودی، رئیس کانون شوراهاى کار استان همدان، موضوع پرداخت نشدن مطالبات کارگران شاغل در پروژه احداث پتروشیمى هگمتانه به پیمانکارى باز می‌‏گردد که از نظر قانون مجرى احداث این پروژه است. این فعال کارگرى به نقل از روابط عمومى پتروشیمى هگمتانه گفت: مطالبات کارگران توسط کارفرماى اصلى به طور کامل به مجرى پروژه پرداخت شده است و سایر کارگران شاغل در این پروژه مطالبات خود را تاکنون به طور کامل دریافت کرده‌‏اند. وى افزود: صحبت‌‏هایى شده تا مطالبات کارگران پیمانکارى تا پایان هفته آینده به طور کامل توسط مجرى پروژه پرداخت شود. این اظهارات در حالى است که به گفته اعتصاب کنندگان به تمامى کارگران گفته شده تا درون آسایشگاه‌‏ها بمانند؛ چون به احتمال قوى پرداخت مطالبات آنها ظرف امروز و فردا آغاز خواهد شد.

اخراج تعدادی از کارگران در کردستان  دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان: ۲۰ تن از کارگران یک واحد صنعتی در کردستان از کار اخراج شدند. مجتمع کشت وصنعت خرمدشت واقع در شهرک صنعتی دهگلان به مدیریت آقای مرتضی محققی و مالک کارخانه به نام آقای مرتضی مجد که به‌ تولید رب و پوره میوه اختصاص داشته‌ است، از اول دیماه تعداد ۲۰ نفر از کارگران خود را که از پنج ماه تا سه ونیم سال سابقه‌ی کار داشته اند و از اهالی دهگلان، سنندج و روستاهای صلوات آباد و تازه آباد و ابراهیم آباد هستند را اخراج نموده و حتی حقوق آنها و لیست بیمه اشان را نیز پرداخت نکرده‌اند.

کارگران پرریس در مقابل دیوان عدالت اداری در تهران دست به تجمع زدند امروز چهاردهم دی ماه هشتاد و هفت کارگران پرریس در اعتراض به صدور حکم توقیف رای هیئت حل اختلاف اداره کار سنندج از سوی دیوان عدالت اداری در مقابل این نهاد در تهران دست به تجمع زدند. کارگران پرریس از ساعت ۳۰/۸ دقیقه صبح با در دست داشتن پارچه نوشته و پلاکاردهایی تجمع خود را شروع کردند و تا ساعت ۳۰/۹ در خیابان و مقابل دیوان به تجمع خود ادامه دادند. هنگام شروع این تجمع یکی از دژبانهای مقابل درب دیوان تلاش کرد کارگران را وادار به جمع آوری پلاکاردهایشان بکند اما با مقاومت آنان روبرو شد و نهایتا با دخالت مامورین انتظامی دیوان، کارگران پلاکارد بدست به تجمع خود ادامه دادند. تجمع کارگران پرریس  توجه عابرین و ماشینهای عبوری را شدیدا به خود جلب کرده بود. بویژه رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد تهران هنگام عبور از مقابل دیوان ایست کامل میکردند و برخی از عابرین با کارگران به صحبت می پرداختند و اقدام به تصویربرداری از اعتراض کارگران پرریس میکردند. در ادامه این تجمع ساعت ۳۰/۹ یکی از مامورین ارشد نیروی انتظامی به میان کارگران آمد و با اظهار اینکه رسیدگی به خواست آنان در حال انجام است و نماینده های شان در حال مذاکره هستند با احترام از کارگران خواست به داخل دیوان بروند. از سوی دیگر با توجه به برودت هوا و شب بسیار سردی که این کارگران در اتوبوس بدون بخاری به صبح رسانده بودند مزید بر اظهارات مامور نیروی انتظامی شد و کارگران پرریس به داخل دیوان عدالت رفتند. با توجه به تجمع کارگران در مقابل دیوان از همان دقایق اول تجمع، مامورین حراست دیوان و برخی از مسئولین آن، راسا دست به کار شده و در قسمتهای مربوطه پیگیر خواست کارگران پرریس شدند. همین امر باعث شد تا رسیدگی به خواستهای کارگران به سرعت پیش برود و نهایتا نماینده های کارگران ضمن ملاقات با رئیس شعبه ۱۹ دیوان و طرح مسائل و مشکلات خود با تنظیم نامه ای که به امضا همه کارگران رسید از رئیس دیوان عدالت خواهان رسیدگی فوری به پرونده شدند و مسئولین دیوان قول دادند تا آخر هفته آینده رای خود را در مورد شکایت کارفرمای پرریس از اداره کار سنندج صادر کنند. همچنین مسئولین دیوان از نماینده های کارگران خواستند تا به آقای خلیل بهرامیان اطلاع دهند فردا جهت مطالعه پرونده و نوشتن لایحه دفاعیه از کارگران به دیوان برود. وعده جوابگویی به کارگران پرریس در اواخر هفته آینده در حالی به این کارگران داده شد که در دیوان عدالت اداری رسیدگی به اینگونه پرونده ها معمولا از شش ماه تا یکسال طول میکشد. لازم به یاد آوری است کارگران پرریس هم اکنون چهار ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و دیوان عدالت اداری با صدور حکم توقیف رای هیئت حل اختلاف اداره کار سنندج عملا باعث شده است تا این کارگران و خانواده هایشان بدلیل عدم دریافت دستمزدهایشان در فقر و فلاکت بیشتری فرو روند و به لحاظ معیشتی در وضعیت مصیبت باری قرار بگیرند. تجمع کارگران پرریس در ساعت ۱۱ صبح به پایان رسید و آنان عازم سنندج شدند و اعلام کردند چنانچه در مدت مقرر وعده داده شده، دیوان عدالت به خواستهای آنان رسیدگی نکند بار دیگر در مقابل دیوان عدالت اداری دست به تجمع خواهند زد.

طی صورتجلسه ای در استانداری همدان، کارگران نیپک از کارفرما برای پرداخت مطالباتشان تعهد کتبی گرفتندامروز پنجشنبه دوازدهم دی ماه کارگران شرکت نیپک همدان که قرار بود بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه از دستمزدهایشان درب اصلی پتروشیمی هگمتانه را مسدود کنند قبل از این اقدام تصمیم گرفتند با مراجعه به استانداری همدان مطالبات  خود را در آنجا مطرح نمایند. بر اس
اس این تصمیم نماینده های کارگران نیپک به استانداری مراجعه کردند و با طرح مطالبات خود از کارفرما، موفق شدند با حضور استاندار، نماینده صنایع و نماینده اداره کار، کارفرمای پتروشیمی هگمتانه  را به پرداخت یک صد میلیون تومان بابت حقوق کارگران و مدیر پروژه شرکت نیپک را هم به پرداخت بقیه مطالبات آنها تا روز دوشنبه ۱۶ دی طی امضاء  صورتجلسه ای متعهد نمایند. بدنبال این تعهد کتبی کارگران شرکت نیپک از ادامه تجمع خود منصرف شدند و اعلام کردند علیرغم این تعهد کتبی تا روز ۱۶ دی ماه و تا پرداخت مطالباتشان به اعتصاب خود همچنان ادامه خواهند داد.  

کارگران کارخانه مهیا مان با تجمع در مقابل اداره کار شاهین شهر خواهان رسیدگی به  مطالبات شان شدند بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز دوازدهم دی ماه کارگران کارخانه مهیا مان در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه از دستمزدهایشان دست از کار کشیده و از ساعت ۷ صبح با تجمع در مقابل اداره کار شاهین شهر اصفهان خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. این کارخانه وابسته به شرکت مهیا گاز است و حدود ۱۵۰ نفر کارگر دارد. کارفرمای این کارخانه  در طول ۵ ماه گذشته علاوه بر عدم پرداخت دستمزدهای کارگران، بیمه آنان را رد نکرده و این کارگران از دیگر امکانات از قبیل سرویس، غذا و … نیز محروم بوده اند. بنا بر این گزارش صبح امروز پس از تجمع کارگران مهیا مان در مقابل اداره کار، بلافاصله نیروهای انتظامی و لباس شخصی در محل حاضر شدند و پس از گفتگو با کارگران قرار شد آنان در محوطه اداره کار به تجمع خود ادامه دهند و نماینده هایشان جهت مذاکره با مسئولین اداره کار به داخل ساختمان بروند. پس از این توافق نماینده های کارگران به مذاکره با مسئولین اداره کار پرداختند و طی این مذاکره توافق شد روز دوشنبه ۱۶ دی ماه جلسه ای در فرمانداری شاهین شهر با حضور نماینده های کارگران و کارفرما و اداره کار برگزار گردد و طی آن  به مطالبات کارگران رسیدگی شود. تجمع کارگران مهیا مان حدود ساعت ۱۱ صبح امروز پایان گرفت و علیرغم وعده های داده شده برای رسیدگی به مطالبات آنان،  این کارگران اعلام کردند تا ورز دوشنبه ۱۶ دی ماه بر سر کار حاضر نخواهند شد  و به اعتصاب خود تا رسیدن به مطالباتشان ادامه خواهند داد.

در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد، ۳۰۰ کارگر مجتمع صنعتی شمالغرب تبریز دست از کار کشیدند تبریز- خبرگزاری کار ایرانبیش از ۳۰۰ نفر از کارگران مجتمع صنعتی شمال غرب تبریز (تولیدکننده قطعات خودرو) به دلیل نبود نقدینگی، پرداخت نشدن حقوق و دستمزد و حق بیمه و توجه نکردن به مسایل بهداشتی و رفاهی کارگران با تجمع در کارخانه دست از کار کشیدند. به گزارش "ایلنا"،‌ کارگران مجتمع صنعتی شمال غرب تبریز خواستار برخورد جدی با مدیران این شرکت شدند و گفتند: ‌‏با توجه به فعالیت مطلوب این کارخانه پرداخت نکردن دستمزد کارگران توجیهی ندارد، به همین دلیل از مسوولان فرمانداری،‌ سازمان کار، سازمان تامین اجتماعی، اداره کل صنایع و معادن و مسوولان انتظامی می‌‏خواهیم که با مدیریت شرکت برخورد کنند. یکی از کارگران با بیان اینکه بیشتر کارگران مجتمع صنعتی شمال غرب تبریز را جوانان دارای مهارت فنی تشکیل می‌‏دهند، افزود:‌ به جرات می‌‏گویم که ۹۹ درصد کارگران این واحد ماهرند و شرکت مشکلی در فروش محصولات خود ندارد.وی تصریح کرد:‌‏ پرداخت نکردن دستمزدها باعث بروز اختلافات خانوادگی در میان کارگران شده است.یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه با دریافت به موقع حقوق‌‏ها هم به سختی می‌‏توان گذران زندگی کرد و گفت: حال که چندین ماه است حقوق نداده‌‏اند، چه کنیم؟کارگر دیگری گفت: چندین بار به سازمان‌‏هایی مانند اداره کار مراجعه کرده‌‏ایم اما جز وعده از کارفرما چیز دیگری ندیدیم. کارگران مجتمع صنعتی شمال غرب تبریز اعلام کرده‌‏اند تا رسیدگی کامل و پرداخت حقوق معوقه به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

هیئت حل اختلاف اداره کار کرمانشاه رأی خود را در مورد کارگران فرش غرب کرمانشاه صادر کرد بدنبال اعتراضات و شکایات کارگران فرش غرب کرمانشاه، هیئت تشخیص اداره کار کرمانشاه روز چهارشنبه ۵ دی ماه رأی خود را در مورد خواستهای این کارگران صادر کرد. بر اساس این رای کارفرما باید سه ماه از دستمزدهای معوقه کارگران را به همراه مابه التفاوت عیدی آنان  و  بن کارگری سال ۸۶ به کارگران فرش غرب کرمانشاه پرداخت نماید. طبق این رای هر یک از طرفین ۱۵ روز مهلت دارند تا نسبت به این رای اعتراض خود را اعلام کنند و چنانچه یکی از طرفین به این رای اعتراض نمایند مرجع رسیدگی بعدی هیئت حل اختلاف اداره کار کرمانشاه خواهد بود. بر اساس گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران فرش غرب کرمانشاه از زمان تعطیلی کارخانه توسط کارفرما در اول مهر ماه امسال هر روز در مقابل درب بسته کارخانه تا پایان ساعات کاری تجمع کرده  و بارها نمایندگان اداره کار شاهد حضور آنان در مقابل کارخانه بوده اند، ضمن اینکه بارها کارگران به استانداری و اداره کار نیز مراجعه نموده و خواهان رسیدگی به مشکلاتشان شده اند.  لازم به یاد آوری است از زمان تعطیلی کارخانه فرش غرب کرمانشاه و شروع کشمکش کارگران با کارفرما، استانداری کرمانشاه پیشنهاد وام دو میلیارد تومان