کومەله رادیکال وکمونیست به گذشته متعلق است (باز هم دیپلماسی یا انتخاب سیاسی )

رحمان حسین زاده

استقبال رهبری کومه له به سرپرستی ابراهیم علیزاده در آبان ماه سال جاری از “هیئت بلندپایه” حزب دمکرات کردستان ایران به سرپرستی مصطفی هجری را به عنوان یک گام بلند دیگر رهبری کومه له و دبیر اول آن در چرخیدن و هضم شدن در جنبش ملی و ناسیونالیستی کرد در تاریخ باید ثبت کرد. نشست و برخاستهای روتین رهبری کومه له با احزاب و جریانات ناسیونالیست وارتجاعی در منطقه نه تازه است و نه الزاما  قابل نقد و بحث جدیتراز آنچه جریان ما و شخصا هم در باره آن نقد وافشاگری کرده ایم . آنچه این مورد را مجددا قابل بحث ونقد میکند، مقطع زمانی دیدار و حزبی است که قرار است در مسائل “منطقه و ایران و کردستان” با آن همکاری داشته باشند.  ابتدا گزارش و عکس  مرکز خبری حزب دمکرات کردستان ایران از این دیدار را مشاهده کنیم و بعد بحث را دنبال میکنیم.

دیدار هیئت بلند پایه‌ی حدکا از کومله
۲۰۰۸-۱۱-۰۴
  کوردستان میدیا: به گزارش مرکز خبری PDKI، روز شنبه، یازدهم آبان‌ماه جاری، هیئت بلندپایه‌ای از حزب دمکرات کردستان ایران به سرپرستی آقای “مصطفی هجری” دبیرکل حزب، از مقر کومله (سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران) دیدار نمود و مورد استقبال هیئت کومله به سرپرستی آقای “ابراهیم علیزاده” دبیر اول این سازمان قرار گرفت. در این دیدار طرفین ضمن بررسی تحولات داخلی هر دو حزب پس از کنگره‌های اخیرشان، به بحث و گفتگو پیرامون اوضاع منطقه و خاورمیانه، ایران و کردستان پرداختند و در خاتمه نیز چگونگی همکاری بیشتر در هر کدام از زمینه‌ها را مورد تأکید قرار دادند.   


 
مصطفی هجری – ابراهیم علیزاده

به نظر میرسد توضیح حزب دمکرات و عکس یادگاری هجری- علی زاده به اندازه کافی گویا باشد. با این وصف بگذارید موضوع را بیشتر بررسی کنیم. 
آنچه من میخواهم توجه به آن را جلب کنم اینست که این دیدار بعد از کنگره چهاردهم حزب دمکرات برگزار شده است. پافشاری این کنگره بر تداوم سیاستهای تشدید قوم گرایی و فدرالیسم و جمع بندی از سیاست قبلی ثبت نام در جبهه پنتاگون برای جنگ در ایران تحت رهبری داهیانه بوش فعلا به کنار، آنچه کنگره ایندفعه حزب دمکرات را متمایز کرده است، جهت گیری سرراست اسلامی و سازمان سازی اسلامی آن تحت نام “اجتماعی کردن” مبارزه است. جهت گیری اسلامی حزب دمکرات زبان اعتراض بخشی از ناسیونالیستهای سکولار حتی در صفوف همان حزب را گشوده است. اما تا این لحظه نه تنها اعتراض نیم بند کومه له به اصطلاح “سوسیالیست” را موجب نشده، بلکه طبق گزارش این دیدار” دیپلماتیک” به دنبال کنگره دو حزب قرار است در مسائل “منطقه و خاورمیانه و ایران و کردستان همکاری” و لابد در عرصه “اجتماعی کردن مبارزه هم” همکاری داشته باشند.  

این دیدار و عکس یادگاری هجری، علی زاده به نحو سمبلیکی موقعیت عینی کومه له فعلی را در صف بندی جنبشها و احزاب سیاسی منطقه تصویر میکند. از یک طرف سازش و سکوت و استقبال  و دوستی و همکاری با احزاب ناسیونالیست و مرتجع حاضربه خدمت در جبهه پنتاگون و در جبهه اسلامیون سنی مشابه جریان هجری واز طرف دیگرکینه توزی و خصومت با دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب،به عنوان ستون محکم آزادیخواهی و برابری طلبی و  با  حکمتیستها و احزاب کمونیست کارگری در عراق وکردستان.

از مقطع جدایی ما کمونیستهای کارگری، کومه له تلاش برای هضم شدن در صف بندی احزاب ملی وناسیونالیست را زیر لوای دیپلماسی انتخاب کرد. دوازده سال قبل منصور حکمت در مطلبی مستدل تحت نام  “دیپلماسی و یا انتخاب سیاسی” مطرح کرد که “صورت مساله اینست: چه چیزی این وارونگی و این موقعیت غیر قابل هضم در روابط سیاسی و عملی کومه له امروز با دولتها و نیروهای سیاسی منطقه را توضیح میدهد” ودر همان مطلب با ارائه نقد کمونیستی نشان داد این پدیده “دیپلماسی”نیست و یک انتخاب سیاسی است و راه پرهیز از ادامه این انتخاب سیاسی و این وارونگی و هضم شدن در صف بندی ناسیونالیستی را پیش روی کومه له گذاشت. دوازده سال از این اتفاق گذشته است و در بررسی مجدد روابط ومناسبات کومه له با احزاب و جریانات سیاسی می بینیم که  رهبری کومه له راه پرهیز از آن مسیر غیر قابل هضم را طی نکرد، بر عکس آن وارونگی را به نفع انطباق سرراست با ملزومات هضم شدن در جنبش ملی وناسیونالیستی کرد طی کرده است. امروز “وارونگی و غیر قابل هضم بودنی”  در کار نیست و تکرار نقد “وارونگی روابط ومناسبات و سیاست و دیپلماسی” آن هم درست و کارساز نیست. اساسا مشکل کومه له هم در حوزه روابط ومناسبات و دیپلماسی نیست. به نظر من مدتها است که دگردیسی سیاسی کومه له به فرجام رسیده است. کومه له امروز شاخه ای از ناسیونالیسم کرد با ماسک چپ است که آگاهانه استراتژی و تاکتیک و سیاست و پراتیک و مناسبات و روابط خود را با آن وفق میدهد.
در حالیکه مباحث کنگره چهاردهم حزب دمکرات هجری و اسلام گرایی و سنی گری این جریان به مباحثه داغ در فضای سیاسی کردستان تبدیل شده و صف بندی جدی ایجاد کرده است، به سنی گرایان منزوی ومنفور قوت قلب داده و امثال مکتب قرآنیها و جانشین مفتی زاده مشهور قاطعانه به حزب دمکرات لبیک گفته و قرار است از “خداوند متعال” بخواهد گذشته غیر اسلامی این حزب را نادیده بگیرد و در مقابل اعتراض به این جهت گیری فوق ارتجاعی حزب دمکرات نه تنها توسط کمونیستهاوحکمتیستها تحرکی ایجادکرده،بلکه سکولارهای ناسیونالیست کرد و از جمله در  صفوف خود حزب دمکرات را هم به میدان کشانده است، کومه له تحت رهبری علیزاده بار دیگر و با جسارت در کنار حزب دمکرات ایستاده است. در این راستا دیدار دوستانه رهبری کومه له با این حزب و زمینه سازی همکاری با آن را و عکس هجری- علیزاده را به عنوان نماد آن باید قاب گرفت و در کلکسیون “پر افتخار”   پرونده این جریان و دبیر اول آن ثبت کرد.  این مورد هم از آن مقاطع تاریخی وبیاد ماندنی در تاریخ دو دهه اخیر رهبری کنونی کومه له و شخص ابراهیم علیزاده است که موارد دیگری از آن را ثبت کرده ایم  و بی مناسبت نیست همین جا چند مورد مهم آنرا یادآوری کنم.

الف- درست دو دهه قبل در سال ۱۹۸۹ رهبری وقت کومه له و شخص ابراهیم علیزاده ابتکار اولین گردش به راست رسمی در صفوف کومه له را در مقا