بمناسبت سال نو ۲۰۱۷

بمناسبت سال نو ۲۰۱۷ . امید دارم سال نو را با دانایی هر چه بیشتر به پیشواز مشکلات رفت و مشکلات زندگی را به حد اقال برسانیم . شادی سلامتی برای همگی آرزومندم .

مطا لعات تاریخی نشان می دهند که اکثر سالهای نو در دنیا در ابتدا به خاطر مسائل دینی انجام گرفته اند . وارد جزئیات نقش ادیان و سنتها در تعیین سال نو نمی شوم فقط می خواهم کوتاه و مختصر نتیجه مطالعات را در باره انواع سالهای نو را بیان دارم . اما در آخر مطلب اشاره مختصری به تبریکات سال نو را در نظر دارم .

یکم نوروز:

از دید مردم ایران . به هر کدام از تاریخ نگاران قدیم و جدید نگاه می کنی نوروز قبل از سلام وجود داشته است و گفته های فراوانی در باره زرتشت ( سلسله پادشاهی ساسانیان ) هست که گویا نوروز از آن دوران بعنوان سال نو ثبت گردید . زرتشت نیز یک نوع دین است ) و با شعار پندار نیک ، گفتار نیک وکردار نیک معروفیت خاصی را دارد. ایرانیان بر این باور هستند که کردها از اصیل ترین مردمان ایرانی هستند و جملگی در آغاز زرتشت را پذیرفتند .

اما کردها بر این باور هستند که ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح کی مورس یا کیو مرس در جنگ با دشمنان مردم کردستان در کوهستانهای رواندز بر دشمن غلبه پیدا کرده است و به خطر این پیروزی دستور داده که بر روی کوهها و بلندیها آتش شادی روشن کنند و رقص وپایکوبی انجام گیرد و همین سبب شده که جشن نوروز در کردستان مهم ترین و گرامی داشت ترین جشن این مناطق در جغرافیا می باشد .

سال نو میلادی به خاطر میلاد مسیح بوده اما امروزه مردم در جشن سال نو برای هر چه خوش و شاد تر زندگی کردن جشن می گیرند نه بخاطر تولد مسیح .

اگرچه با حدس و گمان می گویند که گویا مسیح روز ۲۵ دسامبر متولد شده است و جشن شادی تولد وی را روز اول زمستان اعلام کردند وازآن تاریخ به بعد سال نو میلادی به ثبت رسید . اما زندگی واقعی امروزه مردم و بر پایی جشن سال نو و کریسمس نه بخاطر گرامی داشت مسیح بلکه جشن و شادی و دوست داشتنی در کنار یکدیگر است .

سال نو چینی :

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه) است. در این ماه زمانی حلول ماه جدید پدیدار شود (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است.

سال نو دراکثر کشورهای عربی :

ماه محرم سال نو در اکثر کشورهای عربی است . در این ماه خلافت خلفای راشیدن بعد از مرگ عمر و اتنصاب عثمان به بیشترین حد رسید جنگ سختی که خلفای راشدین با کفارو مخالفین عمرو عثمان داشتند ودرگیربودند با گرفتن جان هزران انسان بخاطر خلافت در همین ماه پایان یافت و سال نو مسلمانان عرب نشین به این اعتبار اغاز شد . اما در برخی از کشورهای عربی سال نو میلادی درتقویم و زندگی روزمره عملی می شود .

سال نو یهودی:

وش هشانا یا روش‌هشنه (عبری: ראש השנה به معنای سرِ سال یا رأس‌السنه)، در روز اول و دوم ماه عبری تیشری واقع می‌شود و عیدی است که نمود شروع سال یهودی است. آنها با مسیحیان در باره روز سال نو اختالف نظر دارند .

نمی خواهم مطلب بیشتر از این به انواع سالهای نو در جهان کش داده شود دوستانی که علاقه مند با شند خوشبخانه امروزه با یک دگمه روی گوگل هر نوع معلوماتی در دست رس عموم است . هر گونه ملاحظه یا تکمیل و پیشنهادی آزاد است .

اما در باره سال نو برای ما برای انسانهای که وجودمان در در خاور میانه نیست اما بخش زیادی از هم و غممان در آنجا است . بینش من کاملا روشن است همانگونه در باره جشن کریسمس نیز بیان داشتم هر گونه جشن شادی به هر مناسبتی که مزاحمتی برای هیچ کسی بوجود نیاورد و سبب شادی برای عموم باشد تبریک می گویم ، مانند نوروز . کریسمس ، جشنهای سر سال در اروپا ، استرالیا . امریکا مایه خُوشحالی عموم است و زنده باد شای می گویم . . اما در کشورهای آفت زده مذهبی جشن نیست بلکه شیون و زاری و خنجر زنی . قمه زنی و عزا داریست نه تنها قابل دفاع نیست بلکه مشمئز کننده است از زمانیکه عقلم و دانایم به آن حد رسید که مذهب آفت است خوشبتی نمی آورد هیچوقت به همچنین جشنهای ( قربان رمضان ،محرم ، و،،،، تبریک نگفته و نخواهم گفت .

سال نو را به انسانهای که از دست شر نظم سرمایه از جنگ و فقر رهایی یافتند تبریک می گویم . به هر کسی که این مطَلب را می خواند و سال گذشته را با کمترین مشکلات زندگی سپری کرداند تبریک می گویم .

اما سال نو را به عموم تبریک نمی گویم ، به مردم شهر های حلب و موصل و شنگال شهر وروستاهای کردستان ترکیه تبریک نمی گویم تسلیت و تهنیت می گویم آرزو دارم از دردهای فراوانی که بدان گرفتارند تسلی یابند .

امیدوارم سال نو برای میلیونها انسان گرفتار دست خشم نظم سرمایه و جهالت دینی داعش ،طالبان ، بوکو حرام ،حزب الله . و حزب اردوغان بیش از این نسوزانند . نکشند ،منازل را روی سر خانواده ها خراب نکنند . بگذارند مردم باقت مانده بتوانند زخمهایشان را تیمار کنند .

سال نو …………………… ؟ با آنکه می دانم تا زمانیکه نظم سرمایه و صاحبان ثروت و غارت وجود داشته باشد هر سال همین است . اما باز امید دارم جوامع بشری بتواند بدور از نا امنی و خشونت و فقر زندگی کند. توفیق پیرخضری ۲۸ ماه دسامبر ۲۰۱۶