در حاشیه سقوط هواپیماى جنگى روسى

سقوط هواپیمای نظامی روسیه، امروز ۲۶ دسامبر در دریای سیاه و در مسیر مسکو به لازقیه (در سوریه)، اپیوزد جدیدی از خطر گسترش صف بندی های مخرب جهانی را در مقابل چشم همگان گذاشته است.      

 این پرواز، که گفته میشود برای اجرای مراسم کریسمس برای نیروهای نظامی روسی در سوریه به پرواز درآمده بود، سقوط و کشته شدن همه ۹۲ تن سرنشینان آن، میتواند ناشی از مشکل فنی بوده باشد یا عاملینی در صف میلیتاریستی مقابل، هم پیمانان و عوامل ناتو، صف مخالفین موقعیت جدید روسیه در سوریه، آن را بوجود آورده باشند.  دولت روسیه،  فعلا این سقوط را، ”تا اطلاع ثانوی و تحقیقات بیشتر، ناشی از مشکل فنی“ اعلام کرده است.

اگر این سقوط، نه حادثه که  حمله ای سازمان یافته و عمدی بوده باشد، تصور اینکه وزارت های جنگ قطب های امپریالیستی و متحدین آنها، اروپا و آمریکا، همچون خود دولت روسیه،  فعلا و تا تجهیز خود برای مقابله با عواقب آن، عمدی بودن آن را پرده پوشی کنند، سخت نیست.  تشخیص جنبه های فنی این سقوط، طبعا کار متخصص های فنی است.  اما توان قدرت های حاکم در بسته نگاه داشتن دروازه سانسور اطلاعاتی، حتی در میان مدت، یک  مشکل واقعی همه دولت های در قدرت است. به هر حال این سقوط عمدی بوده  باشد یا غیر عمدی، بازتاب فوری سیاسی و نظامی آن، مستقیما به سوریه و حلب،  به مردم خاورمیانه و فراریان از باطلاق آن، اصابت میکند.  این حادثه و عملیات تروریستی  ۱۹ دسامبر در بازار کریسمس در برلین، که موجب قتل حداقل ۱۲ نفر از مردم بی گناه و زخمی کردن ۵۰ نفر شد، عملیاتی که داعش مسئولیت آن را بعهده گرفته است و آن را  عملیات تلافی جویانه  ”از دست دادن حلب“ اعلام کرده است، جایگاه روسیه و کیس حلب، در صف بندی های میلیتاریستی جهان را نشان میدهد.

داعش، نیرویی بورژوا – امپریالیستی و از محصولات مستقیم بورژوازی غرب و متحدین سنتی دولت های غربی است. نیرویی که توسط مافیای رسانه ای  بورژوازی غرب، عملیات ضد انسانی و تروریستی اش در اروپا برچسب تروریست  میگیرد! اما  در سوریه  و خاورمیانه  بر سینه انها  مدال ”جنگجویان“، ”شورشیان ضد دولتی“ و ”دولت اسلامی“ زده میشود و بمب گزاری و عملیات تروریستی شآن در خاورمیانه نام ”جنگ“ و ”مبارزه“ و ”شورش“ میگیرد.

ریاکاری علنی، وقیحانه و  مشمئزه کننده دستگاه مغزشویی بورژوازی، اعجاب آور است!

آنچه که عیان است این واقعیت است که: دورنمای ادامه و گسترش جدال مخرب و تروریستی قطب های اصلی بورژوا –  امپریالیستی جهانی و متحدین شان در منطقه، چون  ترکیه و عربستان و ایران و سوریه و قطر  و اسرائیل، هدیه حاکمین جنایتکار جهانی برای سال جدید است!  از ترامپ و پوتین،  از روحانی و خامنه ای تا هئیت های حاکمه در انگلیس و قدرت های حاکم در کشورهای اروپایی و آسیایی و آفریقایی،  تلاش میکنند که  شهروندان و محکومین اسیر و گرفتار تحت حاکمیت شان را، در این جدال مخرب و ارتجاعی جهانی،  به دنبال خود و در حمایت از دولت خودی،  به صف کنند. تلاش میکنند که شهروندان جهان را پشت منافع بورژوایی خودی، با پرچم دفاع از منافع ملی و قومی و مذهبی،  به جنگ  رویارویی با یکدیگر  بکشانند!

تا جایی که به زندگی و امنیت مردم منقطه خاورمیانه، اروپا و جهان، مربوط است،  تاثیر سقوط هواپیمای نظامی روسیه، عمدی بوده باشد یا غیرعمدی، بلافاصله فراتر از کشته شدن ۹۲ نفر و تاثیر ان بر بازماندگان این حادثه است. فی الحال در روسیه،  فضایی از قدوسیت بر فراز سر نیروهای نظامی آن، تب ناسیونالیستی و حمایت از ارتش براه افتاده است تا طبقه کارگر و مردم محروم این کشور را در مقابل دولت خودی کاملا به تسلیم بشکانند و پشت ماشین جنگی خود، به صف کنند.

این روند اما، در خلا صورت نمی گیرد. جهان در مقطع سال نو میلادی، تنها صحنه عملیات تروریستی داعش و دولت های  آمریکا و انگلیس و روسیه و میوه چینی های تروریستی ایران و ترکیه و عربستان و اسراییل نیست.  فشار اعتراضات، اعتصابات، نارضایتی ساختار شکنانه و بی اعتمادی به سیستم،  فلج دولت ها و احزاب پارلمانی، از امریکا تا اروپا، جوامع غربی را به آستانه انفجار کشانده است. بی اعتباری ساختار سیاسی و پارلمان و احزاب سنتی پارلمانی در غرب، موج وسیع اعتراضات در کشورهای منطقه، ترکیه و ایران و اسرایئل  و عراق، میدان دخالت وسیعی برای مقابله باز کرده است. طبقه کارگر و مردم محروم، بشریت متمدن و مترقی، بشریتی که قربانی قوم پرستی و میلتاریسم و ریاضت اقتصادی است و از تفرقه قومی و ملی و مذهبی رنج میبرد، بشریتی که  تخریب بیشتر جهان بنام حفظ امنیت او  را نمی خواهد، مدت ها است به میدان آمده است. باید در مقابل کشاندن این نیرو به صف مدافعین دولت های خودی در جدال ارتجاعی قدرت های حاکم، سد بست. باید در مقابل ناسیونالیسم ای که کارگر روسی و انگلیسی و آمریکایی و چینی و ژاپنی و عرب زبان و فارس زبان و کرد زبان را برای حفظ منافع مشتی جنایتکار حاکم، به تسلیم می کشاند و او را به جنگ یک دیگر میفرستد، سد بست.

این اما کار کمونیسم و جنبشی است که قادر است در این جدال در مقابل این هویت های کاذب و دروغین، در مقابل امنیت ارتجاعی و میلیتاریستی و مخرب، استقلال کامل خود را حفط کند! مهر هویت مشترک انسانی را بر اوضاع بکوبد و نسخه امن نگاه داشتن خود را ، با اعمال قدرت، تحمیل کند!

٢۶ دسامبر ٢٠١۶