حلب، ویرانه ای که “آزاد” می شود!

حلب، ویرانه ای که “آزاد” می شود!

جنگ در حلب ادامه دارد. دولت اسد با همکاری روسیه و ایران تلاش میکند به پیشروی خود در این شهر ادامه دهد و حلب را تماما از دست مخالفان خود خارج کند. با تسخیر حلب توسط دولت سوریه عقب نشینی جدی دیگری به نیروهای اپوزیسیون هم پیمان آمریکا و متحدینش تحمیل میشود و نه تنها موقعیت دولت بشار اسد در سوریه تحکیم می یابد، بلکه و بعلاوه موقعیت روسیه و ایران نیز در خاورمیانه در مقابل رقبایشان بهتر میشود.

جنگ در حلب نه جنگ داخلی میان دولت بشار اسد و “نیروهای اپوزیسیون” او و نه جنگی بر سر آزاد کردن آن است. جنگ در حلب مانند “عملیات آزاد سازی موصل” جنگی است بر سر موقعیت دول ارتجاع امپریالیستی و متحدین مرتجع منطقه ای آنها. اصرار روسیه، ایران، اسد و متحدینش بر “آزاد کردن” حلب و تثبیت موقعیت اسد در سوریه و نگرانی عربستان و قطر و اسرائیل این واقعیت را نشان میدهد.

در جنگ سوریه امروز بیش از هر زمانی موقعیت آمریکا و متحدین منطقه ای و محلی آنها تضعیف شده است. اعلام نگرانی های اسرائیل، تلاشهای عربستان و قطر و…، و تلاش دولت امریکا برای اعلام آتش بس در سوریه و همزمان ادامه جنگ و بمباران در موصل و تلاش برای تعیین تکلیف آن در مدت زمان کوتا، از یک طرف برای جبران موقعیت خود و متحدینش در مقابل جبهه سوریه، ایران و روسیه است و از طرف دیگر تلاش برای تعیین تکلیف این جنگ و کسب پیروزی هایی در دوره ریاست جمهوری اوباما و قبل از گرفتن قدرت از جانب ترامپ است.

فشار کشورهای عربستان و قطر و اسرائیل و… به غرب و در راس آنها به امریکا برای ادامه مقاومت و درخواست فشار بیشتر به دولت اسد و دفاع همه جانبه تر از نیروهای باقیمانده از “ارتش آزاد سوریه”، بیش از پیش ناکام و بی تاثیر شده است. اسرائیل نیز در این میان به تکاپو افتاده است و نه تنها در مورد حلب که در مورد تضعیف داعش اعلام نگرانی کرده است که این اتفاق باعث تضعیف موقعیت عربستان و… در مقابل ایران و اسد خواهد شد. سرانجام تلاش آمریکا و متحدین او و اتکا به قطعنامه سازمان ملل برای اعلام آتش بس و کمک به متحدین خود در مقابل اسد با وتوی چین و روسیه ناکام ماند. دولت اسد همراه با روسیه و ایران با علم به موفقیت های خود در سوریه تلاش می کنند عقب نشینی های هر چه بیشتری را به نیروهای متحد غرب تحمیل و موقعیت دولت سوریه را تحکیم بخشند. دولت سوریه اعلام کرده است در مدت کوتاهی و تا پایان دسامبر حلب را کاملا آزاد خواهد کرد. سوریه و متحدینش در تلاشند با توجه به برتری که در جنگ با مخالفان خود کسب کرده اند به تعرض خود ادامه دهند.

آنچه مایه نفرت است، آمریکا و متحدین او در سوریه و مشخصا در جنگ حلب، ریاکارانه پرچم دفاع از غیر نظامیان، مردم گرسنه و بی دفاع و حقوق بشر را بلند کرده اند. پرچمی که امروز بیش از هر زمانی دروغین بودن آن نزد سر به زیر ترین طرفداران غرب رنگ باخته است. تبلیغات وسیع دولتهای غربی در جنگ حلب و خبر لحظه به لحظه هر موشکی که بر سر این شهر و مردم بی پناه توسط روسیه و همپیمانانش فرود می آید، بحث از کشتار مردم و محرومیت و آوارگی و خطر مرگ آنها و اعلام اینکه اینها جنایت جنگی است، و همزمان ممنوع کردن ورود هر خبرگزاری مستقلی به موصل و سانسور همه جانبه توحش و جنایتی که توسط آمریکا و همپیمانان او بر یک و نیم میلیون انسان اسیر در موصل اعمال میشود، چهر شنیع و دروغین آنها را نمایان میسازد.

حقیقت این است که طرفین این جدال چه دول غربی و متحدین دیروز و امروز شان و چه دولت سوریه و روسیه و ایران و… همگی، قرار است با نابودی کامل این دو شهر، با کشتار وسیع مردم در حلب و موصل، با محاصره و در بن بست گذاشتن میلیونها انسان در محاصره داعش، جبهه النصر، حشد الشعبی، ارتش عراق و سوریه و قتل عام آنها این دو شهر را “آزاد” کنند. حلب نمونه بارز یک توحش افسار گسیخته توسط روسیه و متحدین او و موصل توحشی به مراتب دهشتناکتر توسط آمریکا و همپیمانان او است. همه این جانیان با بیشرمی تمام این کشتار را به نام “مبارزه با تروریسم” به بشریت حقنه میکنند. مردم سوریه و عراق در این جنگ قربانیان بی گناهی اند که قربانی جنگهایی میشوند که هیچیک از طرفین آن سر سوزنی در دفاع از آنها و برای نجات جان آنها به میدان نیامده اند. جنگ در سوریه جنگ دول امپریالیستی و دولتهای مرتجع منطقه همراه با جریانات قومی و مذهبی از داعش گرفته تا جبهه النصر و القاعده و دهها گروه جنایتکار دیگر است. سوریه و عراق امروز مرکز تعیین تکلیف بالانس قدرت میان قطبهای تروریستی برای تامین منافع خود است و مردم در این میان تنها قربانیان بی گناه آنند.

همه شواهد نشان میدهد شهر حلب به زودی توسط دولت سوریه تسخیر میشود. اما در دنیای واقعی حلب امروز ویرانه ای است که نه تنها مردم آن وسیعا کشتار شده و خانه به دوش و آواره و بی پناهند، که کوچکترین آثاری از تمدن در آن باقی نمانده است. بهبود موقعیت اسد در سوریه و تضعیف موقعیت نیروهای طرفدار غرب در این کشور به معنای پایان توحش حاکم بر سوریه نیست. باقی ماندن اسد در مسند قدرت در آینده هر سیری را طی کند، قربانیان دخالتهای امپریالیستی در سوریه و در راس همه دخالت دولتهای غربی به بهانه و توجیه مبارزه با اسد تا هم اکنون صدها هزار کشته و حداقل ده میلیون آواره و نابودی یک جامعه شهری چون سوریه را به همراه داشته است. هنوز مردم سوریه سایه جنگ و ناامنی، سایه کشتار و توحش بیرحمانه و سایه مصائبی که جنگ دولتها و باندهای تروریست و آدم کش برای آنها بر جای خواهد گذاشت، حتی با فرض محال پایان جنگ نسلها بر دوش میکشند.

مستقل از سرنوشت اسد، ادامه عوارض جنگ سوریه و عوارض کشتار وسیعی که به نام مبارزه با داعش به رهبری امریکا و زیر سکوت و سانسور مهندسی شده میدیای نوکر در موصل در جریان است، آینده ناروشنی را در مقابل کل مردم محروم خاورمیانه قرار داده است. آینده نامعلومی که شواهد سیاهی آن در تلاش دولتهای مرتجع منطقه و دهها باند و گروه قومی و مذهبی برای شروع جنگ خودشان بعد از موصل از هم اکنون پدیدار است.

تحولات دوره اخیر خاورمیانه و جنگهای وسیعی که به بشریت در این منطقه تحمیل کردند، بار دیگر سیمای شنیع کل دولتهای بزرگ جهان و دولتهای منطقه در ضدیت با ابتدایی ترین معیارهای تمدن بشری را به نمایش گذاشت. چهره دول مرتجعی که زندگی صدها میلیون انسان در خاورمیانه را دچار وحشت و واهمه کرده است و عوارض خطرناک آن مرزهای کل جهان بشری را تاکنون در نوریده است.

١٢ دسامبر ٢٠١۶