بیاد سیران یگانه و ساریا رسول زاده

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد (از توابع پیرانشهر) یکی از سلسله آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران در روز چهارشنبه، ١۵ آذر ١٣٩١ است. در این حادثه ٢٩ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها ( سیران یگانه و ساریا رسول زاده) بر اثر شدت جراحات واردە جانشان را از دست دادند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد.
در ارتباط با آتش سوزی مدرسه دخترانه شین آباد مطالب و گفتمان های زیادی نوشته شده و بیان شده است.
خبر آتش سوزی مدارس و تخریب مدارس یکی دو تا نیستند. دولت یازدهم میگوید ده در صد مدارس تخریبی هستند و همچنین ٢٠ درصد مدارس هم نیازمند مقاوم سازی و بهسازی هستند.
عوارض روحی و اجتماعی مدارس تخریبی و نا امن بسیارند، بر فکر و اخلاق و روحیه کودکان تاثیر گذار است، چند ساعت پشت میز نشستن و نا امنی جانی تاثیرات مخرب روحی را بر جسم و فکر و توانایی کودگ میگذارد.
یکی از دانش آموزان مدرسه شین آباد در ارتباط با تاثیر مخرب آتش سوری مدرسه شین آباد میگوید؛ «دود و آتش یک لحظه همه جا را فرا گرفت نمی توانستیم از کلاس بیرون برویم و هر لحظه نفس کشیدن برایمان سخت می شد پنجره های کلاس نرده داشت و جلوی در کلاس ازدحام زیاد بود»
مادر ستاره یکی از دانش آموزان با بغض می گوید: ستاره را مانند دیوانه ها در حالی که به دلیل استنشاق دود حالت تهوع داشت برای مداوا سریع به همراه سایر دانش آموزان به بیمارستان منتقل شد.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت در ارتباط با میزان بالای مدارس تخریبی گفته است؛ «اعتبار کافی برای حذف تمام بخاری‌های نفتی از مدارس را ندارند. او گفته بود آموزش و پرورش به ۵٠٠ میلیارد تومان برای برچیدن بخاری‌های نفتی از مدارس نیاز دارد».
در یکی از گزارشها در ارتباط با مدارس تخریبی آمده است؛ «مشکلات مالی و اعتباری ، عامل اصلی تداوم مشکل بخاری ها و مدارس است. در شرایطی که مدارس بودجه کافی برای ایمن‌سازی خود در دسترس ندارند، ‌هرمدیری بتواند پول بیشتری از والدین دانش آموزان دریافت کند وضعیت مدرسه‌اش از سایر مدارس بهتر است. درعمده مدارس تهران بیش از ٣٠٠ هزار تومان برای یک سال تحصیلی از والدین پول می‌گیرند. ضمن اینکه در این مدارس یک عده از والدین توانایی مالی پرداخت پول به مدارس را ندارند، یک عده از والدین به حقوق خود آشنا هستند و نمی‌خواهند این پول را پرداخت کنند و در این میان یک عده هم این پول را به نوعی رشوه برای نگه داشتن فرزندان‌شان در مدرسه در نظر می‌گیرند؛ این افراد یا فرزندان شان به لحاظ تحصیلی در حد پایین هستند یا رفتاری. این نشان می‌دهد مدرسه به جای در نظر گرفتن شیوه‌های مناسب تنبیهی و تشویقی برای گذران امور خود به دریافت پول بسنده می‌کند.
بودجه سالانه نظامی بسیج، ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه پاسداران و وزارت دفاع بودجه‌‌ای معادل ٢٠ هزار و ۶٧۵ میلیارد تومان است.
بهسازی مدارس برای چند سال و تامین امنیت برای محصلین در مدارس معادل بودجه علنی است که این نظام فاشیستی در اختیار نهادهای نظامی و سرکوب قرار داده است.
مدارس تخریبی و نا امن، وجود میلیونی کودکان کار و خیابانی، وجود چند میلیون جوان تحصیلکرده دختر و پسر بیکار و نداشتن شانس برای دستیابی به فرصت های شغلی، مصائب اجتماعی ــ طبقاتی وجود نظام جمهوری اسلامی است.
صورت مساله اصلی مردم وجود نظامی است که با سیاست سرکوب و نیروی نظامی هژمونی اش را در داخل و خارج از ایران تحمیل کرده است.
قاعده سیاست و تحمیل خواستهای فوری به رژیم اسلامی روشن است. جامعه به نسبت چند سال گذشته بیشتر از هر شرایطی جلوتر آمده، رشد کرده، خودآگاه تر شده و کدهای مبارزه و اعتراض را کسب کرده است.
تلاش برای بهبود وضعیت معالجاتی آسیب دیدگان آتش سوزی مدارس فعالیت و امر مداوم ما در جامعه است. خواست و مطالبات خانواده آسیب دیدگان حوادث ناشی از تخریب و آتش سوزی مدارس روشن است و بارها اعلام شده است. پایفشاری و پیگیری و رسیدن به این خواستها در گرو اقدامات متحدانه بیشتر است.
کیفرخواست و ادعانامه ما در سالروز حادثه دلخراش مدرسه شین آباد جواب قاطع میلیون ها نفر از مردم در ایران این است؛ این نظام را باید سرنگون کرد.

١۶ آذر ١٣٠۵
۶ دسامبر ٢٠١۶

ایسکرا ۸۶۱