در مورد مرگ فیدل کاسترو

یادداشت روزانە: ٢٩/١١/٢٠١۶
این روزها بحث و نظر و موضع گیریهای فراوانی حول و حوش مرگ فیدل کاسترو رهبر محبوب مردم کوبا را شنیدەایم.
صرفنظر از اینکە کاسترو چە شخصیتی بودە و جایگاە طبقاتی اش، جریانی بود کە با جنگ چریکی و مبارزە مسلحانە تودەای در مقابل جریان تا دندان مسلح و طرفدار آمریکا ایستاد و دست آمریکا را از حداقل جزیرەای بە نام کوبا در بیخ گوش آمریکا کوتاە کرد.
کاسترو و یارانش بە نام سوسیالیزم پا بمیدان گذاشتند، اما هیچگاه نتوانستند، با اتحاد و یکپارچگی طبقە کارگر و مردم ستمدیدە جامعەای سوسیالیستی برپا کنند.
اما در جامعە کوچک کوبا توانستند حداقل هائی را برای مردم فراهم کنند، از جملە تحصیل اجباری و رایگان کە تنها کشوری شاید باشد کە هیچ بیسوادی در آن نیست، طرح تامین اجتماعی و مسکن برای همە کە هیچ کسی بی خانە و مسکن نیست.
و بهداشت و درمان رایگان و همگانی تا جائی کە تنها کشوریست کە حتی دکتر بە کشورهای دیگر صادر میکند و سطح پزشکی و درمان در حد بالائی دارد کە زبانزد همگی ست.
درست است کە مردم فقیر زیستە اند و با درآمدی ناچیز و لیکن این بخش بزرگی بە محاصرە اقتصادی بیش از ۵٠ سالە غرب و بخصوص آمریکا برمیگردد و در بوق و کرنا دمیدن میدیای وابستە بە غرب کە حتی در مرگ بقولی فرماندە پیر کوبا بازهم از پا ننشستە و با دیکتاتور خواندن دوبارەاش دشمنی دیرینە خود را بنمایش گذاشتند. کوبائی کە با کاسترو در این سالها بیش از ٧٠٠ توطئە قتل ازجانب آمریکا و سیا را بە شکست کشاندن حرکت کوبا را در پروندە سیاهش دارد.
مردم کوبا از فقر در رنج بودە و هستند، اما هیچگاه از فرماندە فیدل تنفر به دل نداشتند.
مردمانی هم کە از کوبا کوچ میکردند، همیشە از فقر و فلاکت گفتە اند، و دلیل ترک دیار را بیشتر این عمدە نمودەاند و میدیای غرب در کمال وقاحت با برجستە نمودن این مهاجرت ها بە آمریکا را نە از سر فقر و تنگدستی، بلکە عمدە نمودن سیستم حکومتی کوبا را کە بە قول آنها فاقد دمکراسی ست آنهم از نوع غربی و آمریکائی کە در این سالها کوبا را زیر فشار سخت اقتصادی قرار داد، اما هیچگاه تسلیم نشدند، هیچ کشوری بە اندازە کوبا تحت فشار محاصرە اقتصادی طولانی قرار نگرفتە.
کشورهائی چون ایران و عراق و… هم تحت محاصرە اقتصادی بودە و هستند، اما هیچکدام یارای تحمل آن شرایط سخت را در حد کوبا تحمل نکرده و نداشتند.
در کوبا مناسبات سرمایەداری دولتی برقرار بود، اما هیچگاه از فساد مالی و … صحبت نشدە.
همان بقولی نسیم سوسیالیستی کوبا را درنوردید، شرایطی فراهم آورد کە حد اقل مردم فقیر و تنگدست آنجا از تحصیل اجباری و همگانی مجانی، بهداشت و درمان مجانی عمومی و همگانی و مسکن ثابت برای همە برخوردار باشند کە در نوع خود میتواند بینظیرو قابل توجە باشد و آنگاه بدان پرداخت کە بدرست بدان اشارە کنیم متاسفانە هیچگاە سوسیالیزم پیادە نشدە و بە روشی سرمایەداری دولتی عمل میکند و مناسبات کارو سرمایە برقرار است.
کوبا و چهان هیچگاه مبارزات و مناسبات سیستم کوبا را با دیدی انسانی و در ضمن انتقادی مینگرد و خشم و دشمنی غرب و بازار آزاد سرمایە را بە رهبری آمریکا طبیعی ارزیابی میکند و تا بە زیر کشیدن نظم سرمایە توسط طبقە کارگر متشکل و آگاە و متحد و برقراری حکومت کارگری در مبارزە است.
اردشیر نصرالە بیگی
٢٩/١١/٢٠١۶