به مناسبت فرا رسیدن سال ٢٠٠٩

رضا کمانگر

عقربه های ساعت ثانیه به ثانیه سال ۲۰۰۸ را در مینوردند و خود را به به آغاز سال ۲۰۰۹ نزدیک میکنند.

فرارسیدن سال نو برای هر انسان فعال وتلاشگری بمعنی ارزیابی از سالی که سپری میکنیم هم هست، با این متد نگاهی به سالی که سپری کردیم و به چشمنداز سال آینده  میپردازم.

نگاهی به سال ۲۰۰۸

سال ۲۰۰۸ را با ادامه اوضاع و شریط سناریوی سیاه در عراق آغاز شد. شکست نظامی آمریکا در عراق زمینه ساز شکست جمهوری خواهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد. بازار آزاد در سطح جهانی سیر نزولییش را آغاز کرد. جهان همچنان در وحشت از رقابت تروریستی دولت آمریکا، اسرائیل و اسلام سیاسی بسر میبرد. قحطی در بخشهای از جهان و از جمله در قاره آفریقا همچنان مشغول قربانی گرفتن بود. زخم های زلزله سونامی و بمب گزاری بالی در اندونزی و انفجار های انگلیس و اسپانیا بهبود نیافته بود که چند هتل در شهر بمبئ هند قربانی تروریستی کور اسلامی شدند. تعدادی از کارگران روسیه در معادن زغال سنگ قربانی عدم ایمنی کار شدند.  کارگران در سطح جهان همچنان به ثروت اندوزی برای سرمایه داران مشغول بودند و زندگی بخور و نمیری را ادامه دادند. زندگی زنان در موقعیت درجه دوم تداوم یافت و ناموس پرستی همچنان قربانی میگیرد.

بازگشت مارکس!

شروع بحران اقتصادی در جهان نگاه هارا بسوی کارل مارکس چرخاند! در آلمان کتاب کاپیتال پرفروشترین کتاب اعلام شد. در همه جا بحث از حقانییت مارکس به میان آمد و در سوئد و جاهای دیگر عکس مارکس به آرم اصلی راهپیمایی مردم تبدیل شد. در انگلیس از روشنفکر و کشیش تا اعتراضات توده ای از مارکس فاکت آوردند. در یونان مردم در تظاهراتهای خیابانی گفتند نمیخواهند حتی یک یورو به سرمایداران در حال بحران کمک کنند!

ایران!

 در ایران احمدی نژاد پا به دومین سال ریاست جمهوریش گذاشته بود و ادامه بحران اقتصادی سفره اکثریت مردم را بی رونقتر کرده است. آمار فقر سیر سعودی پیدا کرد و نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده است. بازار کلیه فروشی و تن فروشی و صادر کردن زنان و دختران کم سن و سال به کشورهای حاشیه خلیج همچنان داغ و گرم است.

 جدا از بی حقوقی مطلق مردم ایران، بالغ بر ۳۰۰ نفر اعدام شده بودند و تداوم اعدامهای دست جمعی با همن شدت  و وحشیگری پا به سال ۲۰۰۸ نهاد، آمارهای اعدام هنوز دقیق نیست، همچنان بخشی از اعدام شدگان شامل جوانان زیر سن بلوغ بودند و در همین چهارشنبه گذشته ۲۳ دسامبر ۹ نفر دیگر را در زندان اوین بدار آویختن و این درکنار سرکوب ۱۳ و ۱۶ آذر و دستگیری بیش ۷۰ نفر از رهبران جنبش دانشجوئی و تعرض به کارگران  نیشکر هفت تپه و نساجی سنندج و جاهای دیگر، ادامه زندانی کردن منصور اسانلو، فرهاد حاجی میرضائی، عابد توانچه، محمد صدیق کبوتوند و دها نفر از رهبران جنبش کارگری، زنان و فعالین مدنی روبرو بودیم و همچنین شاهد صدور حکم اعدام برای فرزاد کمانگر، عدانان حسنپور و هیوا بوتیمار و تعداد دیگر بودیم. ماشین سرکوب و اعدام رژیم اسلامی در در سال ۲۰۰۸ همچنان مشغول سرکوب اعتراضات مردم، زندانی کردن فعالین سیاسی و مدنی و صدور و اجرای حکم اعدام بودند.

اسب ها در سربالائی همدیگر را گاز میگیرند!

بدنبال شکست دوم خرداد یها اختلافات در درون حاکمیت همچنان ادامه یافت، مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را فراموش نکرده بودند که عباس پالیسدار که خود جزوه افراده وزارت اطلاعات بود پرده از فساد مالی سران ریز و درشت رژیم برداشت و افشاء کننده، خود سر از زندان در آورد. طرح دولت وحدت ملی، حمایت رفسنجانی از آن و حمایت خامنه ای از احمدی نژاد و طرح بحث فقهه باید تخصصی شود و روش هزار ساله پیش در انتخاب فقهه دیگر کار ساز نیست از طرف رفسنجانی و همچنین اختلافات رفسنجانی در مورد اداره اقتصاد احمدی نژاد آن عرصه های است که رهبران رژیم را در مقابل هم به زور آزمائی قرار داده است. بمعنی دیگر همانند اسبها که در سربالائی که توان دویدن را ندارند همدیگر را گاز میگیرند. احمدی نژاد به مخالفین درون حکومتی گفت طی دوران حکومت او ۴۰ هزار دروغ را به دولت او نسبت داده اند.

شکافهای درون حاکمیت روز به روز عمیقتر میشوند، از طرفی خاتمی برای شرکت دوباره اش در انتخابات ریاست جمهوری اشوه میرود. رفسنجانی عزم  جزم کرده است که نباید احمدی نژاد دوباره انتخاب شود، اما او از فساد و تقلب درانتخابات در جمهوری اسلامی آگاه است و اینکه به کمپ حسین علی منتظری بپیوندد، دور از انتظار نیست.

چشم انداز!

شکست نظامی آمریکا در عراق قطعی شد و این بمعنای شکست نوع کنسرواتیو حاکمیت حزب جمهوریخوا آمریکا است. بحران اقتصادی در سطح جهان، چالش اصلی پیشاروی بشریت در سال ۲۰۰۹ است!

سرمایه داران تلاش میکنند هزینه بحران جاری و شکستشان را بر سر مردم و کارگران تولید کننده خالی کنند. اگر چه در سال ۲۰۰۸ جبهه مردم و کارگران همچنان فاقد تحزب و سازمان طبقاتی خود بودند اما این روند در سال ۲۰۰۹ دیگر قابل دوام نیست! جنگ طبقاتی دوره آینده سر آغازش باید سال ۲۰۰۹ باشد چرا که دیگر این وضع قابل تحمل نیست! کارگران و مردم یونان بدون ایجاد تحزب کمونیسم کارگری، شروع کردند و هنوز به نتیجه مطلوبی دست نیافته اند. کارگران فرانسه و آلمان و انگلیس و دیگر کشورها در ب