ستون آخر! پیشرو کردى شماره ۲۵۷ ارگان کمیته مرکز کومەله

نسان نودینیان
بالاخره کومه له٬ در ستون آخر پیشرو کردی از ارگان کمیته مرکزی این حزب چند سطر در مورد٬ حزب دمکرات شاخه (مصطفی هجری) اتحادیه "ملایان کرد" تحت عنوان (کلاوی بابردوو)  کلاه باد برده منتشر کرده. و خیال خود را راحت کرده که اعلام "موضع" کرده است. 

افشاگری و ایستادن در مقابل رویداد و تحولات سیاسی در کردستان در ایران و منطقه بشیوه کومه له همیشه جالب و دیدنی است. جالب به این لحاظ که رهبری این تشکیلات سیاست نه سیخ بسوزد نه کباب را در دو دهه گذشته اتحاذ کرده است. اگر دنیا از همین سرعت تغییر کنونی بیشتر دگرگون  بشود و جنگ و آتش و خون٬ بیشتر از اینها شعله ور بشه٬ اگر آرایش نیروهای ملی و قومی و مذهبی و دولتها از این هم بیشتر و کمتر٬ سایه سیاه را بر سر جامعه پهن کنند٬ کومه له یاد گرفته همان سیاست "مسالمت آمیز" را به "نفع" زحمتکشان کردستان در اتخاذ سیاست دو لبه و نا روشن حفظ کند.نمونه آخر نوشته ای است در ستون آخر پیشرو ارگان کمیته مرکزی سازمان کومه له. 

روش شناسی کوتاه٬ در مورد اعلام "موضع" کومه له به نقد از این سازمان و اینکه این سازمان تا چه حد از روشهای سازمان های چپ و کمونیست متد تحلیلی مارکسیستی و ارزیابی با سیاستهای کمونیستی فاصله میگیرد٬ ضروری است. ۱. نوشته ستون آخر از پیشرو کردی در هیچکدام از سایتهای این سازمان ترجمه فارسی نشده. ۲. متن کردی ستون آخر هم مستقلا هیچ جایی دیده نمیشود(با مراجعه به محتوای مطالب پیشرو در گوشه ای کوچک "دوا ستون کلاوی بابردوو" اگر با دقت مطالب را تعقیب کنید رویت خواهید کرد. ۳. موضع کومه له در قالب ادبیات خسته کننده و بی ملات "جنگ مذهبی" و یا اینکه حزب دمکرات سال های سال برنامه هایش با قران شروع میشود٬ و کسی به این  نتیجه نرسیده که این حزب اسلامی یا مسلمان است و مردم پخش قران و ایجاد اتحادیه ملایان کرد را بحساب دو رویی این حزب میگذارند و به این دو رویی او باور ندارند. تمام جوهر نقد و اعلام موضع کومه له در این جملات خلاصه شده.  ۴. کومه له و حزب کمونیست ایران نشریه جهان امروز را دارند. مطالب جهان امروز و پیشرو  کردی به هم شبهه اند و یکی ترجمه دیگری مطالب منتشر شده است٬ (کلاوی بابردوو) در جهان امروز منتشر نشده است. نتیجه روش شناسی این است که کومه له قصد بزرگ کردن و بقول همیشگی خودشان بر پا کردن "جنجال" را ندارد و خیلی "آرام" و "متین" در مقابل یک رویداد سیاسی مهم در کردستان و ایران رد میشود. این روش شناسی را هر خواننده و هر فعال سیاسی که مقدرات٬ مواضع٬ و سرنوشت کومه له را روزانه و بطور روتین تعقیب میکند٬ میتواند در ده ها مورد بیان کند. روش نه سیخ بسوزد نه کباب خود به مکتب و متدولوژی این سازمان تبدیل شده است. 

و کلام آخر٬ چه عواملی موجب شده است که در این شرایط، حزب دمکرات آن رگه همیشگی اسلامی درون خود را دوباره فعال کند؟ و در عین حال چه بر سر حال و روز یک تشکیلات کمونیستی آمده است که این چنین دست به عصا و محافظه کار، برخلاف قاطعیت گذشته در برابر آنتی کمونیسم و مذهب و سنی گری پناهی حزب دمکرات، آن هم به شیوه خجالتی و با پچ پچ از پستو، ظاهر شود؟ این کند شدن انتقاد، نمیتواند بخاطر "مصلحت" های دیپلوماتیک و یا پز دوری از "غوغا سالاری" باشد. این فقط میتواند نتیجه ثانوی تبدیل شدن مواضع انتقادی رادیکال و کمونیستی "دوران های قدیمی"، به یک "انتقاد درون خانوادگی" باشد. براستی آیا این نحوه "افشاگری" رهبری کومه له در این شکل مبهم، دو پهلو و خجولانه، انتقادات و انتظارات، هر دو، از موضع چپ ناسیونالیسم کرد، از حزب دمکرات نیست؟ 

دسامبر ۲۰۰۸

nasan_nodinian@yahoo.de