از کومەله آبی گرم نمیشود (کومەله و “اتحادیه علمای مذهبی” حزب دموکرات)

محمود قزوینی

اینکه حزب دموکرات کردستان ایران ( جناح مصطفی هجری) اعلام کرده است که "اتحادیه علمای مذهبی" تشکیل میدهد، امری عادی و معمولی در عرف حزب دموکرات و احزاب ناسیونالیست کرد میباشد. یکی از تکیه گاههای مهم ناسیونالیسم کرد مانند هر ناسیونالیسم دیگری مذهب میباشد. حزب دموکرات با این اقدام میخواهد سنی گری را بطور فعالتری وارد ناسیونالیسم کرد سازد.

همانطور که تشکیل "اتحادیه علمای مذهبی" در عرف حزب دموکرات معمولی است، خاموشی کومه له در این مورد هم امری عادی و معمولی است. کومه له خود را جریانی چپ و سوسیالیست میداند، اما در طول تقریبا ١٨ سال، یعنی از زمان جدائی کمونیسم کارگری تاکنون، به حزب ناسیونالیستی کرد در کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان ایران، نگفته است بالای چشمت ابروست. اگر رابطه دوستانه و صمیمانه کومه له با طالبانی و بارزانی زیر عنوان دیپلماسی که چیزی جز بده بستانهای سیاسی نیست توجیه میشود، رابطه دوستانه کومه له با حزب دموکرات که حتی کومه له را از نقد ارتجاعی ترین و خطرناکترین طرحهای آن حزب معاف میکند جای هیچگونه بهانه ای باقی نمیگذارد.
هر حزب چپی اعلام " اتحادیه علمای مذهبی" از طرف حزب دموکرات را یک موقعیت مناسب دیگر برای افشاء چهره این حزب و تلاشش برای به زیر نفوذ مذهب بردن مردم و گسترش مذهب با همه عواقب فاجعه بار آن میداند. بخصوص اینکه  افشاء این اقدام حزب دموکرات با زحمت کم، محصول فراوان به همراه دارد. زیرا مردم ایران جمهوری اسلامی و جنایات جریانات مذهبی، درنده خوئی و سبعیتشان، دخالت مذهب در دولت و دولت مذهبی را تجربه کرده اند و خواهان برچیدن و به گور سپردنشان هستند. برای همین اقدام یک حزب در اپوزیسیون برای سازمان دادن جریانات مخوف مذهبی  در صورت افشاء شدن، مساوی و هم طراز با جریانات حاکم اسلامی قلمداد میشود و کنار زده میشود. در صورتی که در مقابل اقداماتی مانند  تشکیل " اتحادیه علمای مذهبی" سدی بسته نشود، میتواند سنی گری به عنوان آنتی تز شیعه گری طرح شود و در رکاب ناسیونالیسم کرد قدرتمند  نیز شود.
لزومی ندارد سازمانی مارکسیست و کمونیست  باشد تا در مقابل اقدام حزب دموکرات برای تشکیل " اتحادیه علمای مذهبی" بایستد. بخصوص در جامعه ای که مبارزه با دولت مذهبی و سرنگونی آن در برنامه احزاب اپوزیسیون سکولار میباشد. اما  کومه له نمیخواهد به این اقدام حزب دموکرات بپردازد و ان را افشاء کند، چون این اقدام کومه له به عنوان بر هم زدن مدارای ناسیونالیستی میان این احزاب تلقی میشود. رهبری کومه له همچنین از این وحشت دارد که نقد کومه له به این اقدام حزب دموکرات، بمعنای آغاز نقد و افشاء حزب دموکرات در صفوف کادرها و اعضاء کومه له تعبیر شود و پدیده برخورد و نقد حزب دموکرات در صفوف کومه له گسترش یابد. برای همین کومه له باید مثل همیشه در مقابل حزب دموکرات خاموش باشد و دلش را به سوسیالیست، سوسیالیست و کارگر، کارگر گفتن دلخوش کند.
رهبری کومه له حتی از سر حسابگری هم شده باشد، میتواند با حمله به این اقدام حزب دموکرات، از شر" فراکسیون فعالیت به نام کومه له" در درون خود خلاص شود. اگر کومه له نقد و حمله به حزب دموکرات را آغاز کند، "فراکسیون فعالیت به نام کومه له" دود میشود و به هوا میرود. این ساده ترین و بی دردسر ترین راه برای کومه له است. اما کومه له که سالهاست در کمپ ناسیونالیسم کرد جا خوش کرده است، حتی اراده آن را ندارد که برای منفعت و موقعیت خودش هم شده،  دعوای ضعیفی را با حزب دموکرات باز کند. به جای آن میرزابنویسهای کومه له فرصت گیر آورده اند تا به بحث سیاسی بی خاصیت و بی بوئی با فراکسیون ضد کمونیستی درونشان، که حاصل عملکرد سیاسی کومه له در درون کمپ ناسیونالیستهای  کرد است، بپردازند.
وقتی کومه له در مقابل حزب دموکرات و تمام ناسیونالیسم کرد در منطقه ساکت است و مماشات میکند و همیشه بدنبال تحکیم دوستی با آنهاست، وقتی کومه له کارش به آنجا کشیده شده است که برای جلال طالبانی برای رئیس جمهور شدنش در عراق پیام تبریک میفرستد و با این عمل بر جنایات آمریکا و ناسیونالیسم کرد و همه جک و جانورهای دیگر صحه میگذارد، تولد جریانات افراطی ناسیونالیستی قومی مانند مهتدی و عمرایلخانی زاده و سادع وطندوست و….یک امر و رویداد طبیعی در درون کو مه له است.
اقدام حزب دموکرات کردستان ایران( جناح مصطفی هجری) در تشکیل " اتحادیه علمای مذهبی" افشاگر چهره ناسیونالیسم  کرد است. سکوت کومه له در این مورد افشاگر ناسیونالیسم کومه له نیز میباشد.  این طور که پیش میرود بعید نیست فردا جناح دیگر حزب دموکرات ( حسن زاده)  خودشان بر علیه این آبروریزی دوستان قدیمیشان بایستند. آنوقت در این واقعه کومه له در جناح راست بخشی از حزب دموکرات قرار میگیرد.
کومه له در جامعه ای که مردمش در جنگ با یک رژیم اسلامیند، حاضر نیست راه انداختن و فعال کردن دستگاه اسلام در سیاست و  جامعه توسط احزاب اپوزیسیون ناسیونالیستی کرد را محکوم کند. ١٨ سال خوابیدن در کمپ ناسیونالیسم کار کومه له را تماما ساخته است.  از کومه له فقط جریانات رادیکال ناسیونالیستی متولد میشوند. امید به یک اقدام کوچک چپگرایانه از طرف کومه له مانند محکوم کردن اقدام حزب دموکرات برای تشکیل اتحادیه آخوندها و باز کردن آژیتاسیون تبلیغاتی بر علیه آن، امیدی عبث به نظر میاید. شاید جناح حسن زاده در رقابت با جناح رقیبش این اقدام را انجام دهد، اما بعید است کومه له حتی برای تمام کردن شیشه عمر فراکسیون داخلی اش حاضر به این کار شود. کومه له در مقابل ناسیونالیست ها و حزب دموکرات ساکت است، اما در مقابل دانشجویان کمونیستی که زیر ضرب رژیم قرار گرفتند اکتیو عمل میکند. تشکیل اتحادیه علما حزب دموکرات برایش مسئله ای نیست و گذشت میکند، اما در مقابل دانشجویان کمونیست جوان بدون گذشت عمل میکند و ر
ادیکال است. 
یادش بخیر زمانی که کومه له کمونیست و جوان پوزه حزب دموکرات، رزگاری و همه جریانات ارتجاعی را  به زمین میمالید. یادش بخیر زمانی که کومه له برای دفاع از سازمان پیکار در بوکان در مقابل حزب دموکرات صف آرائی نظامی میکرد، یادش بخیر زمانی که کومه له برای دفاع از فعالین کارگری در مقابل حزب دموکرات و سرمایه داران حامی آن حاضر بود هر کاری انجام دهد.
یادش بخیر زمانی که کومه له کمونیست با شرکت در تشکیل حزب کمونیست ایران و اتخاذ سیاستهای مارکسیستی، کمونیسم رادیکال  در ایران را پر قدرت و پرجاذبه نموده بود. و یادش بخیر زمانی که کومه له کمونیست رهبری سیاسی و فکری خود را در منصور حکمت میدید.
زمانی کومه له محبوب کمونیستهای رادیکال و کارگران کمونیست در سراسر ایران بود وهر کمونیستی در ایران به آن افتخار میکرد. اما امروز بر علیه همان کمونیستها در دانشگاه، آنهم زمانی که زیر شکنجه و ضرب رزیم قرار دارند عمل میکند.

 امروز کمونیسم در کردستان ایران بدون کنار زدن کومه له ای که  در جناح چپ ناسیونالیسم کرد جا میگیرد، نمیتواند کاری را پیش ببرد. کمونیسم در کردستان ایران جنبشی قوی و نسبتا توده ای است. نبرد با ناسیونالیسم کرد و حزب دموکرات و اتحادیه آخوندهایش به دوش این جنبش و نیروهای آن قرار دارد. از کومه له آبی گرم نمیشود.