در مورد تشکیل “اتحادیه علماى مذهبى” توسط حزب دمکرات کردستان ایران

محمد آسنگران

خطاب به همه مردم آزادیخواه و جریانات اپوزیسیون مترقی
به اعضا و کادرهای حزب دمکرات کردستان ایران

حزب دمکرات کردستان ایران تصمیم به ایجاد "اتحادیه ملاهای کردستان" گرفته است. دبیر کل این حزب این اقدام را در جهت "توده ای کردن مبارزه" و از نتایج کنگره چهاردهم این حزب اعلام کرده است. سیاستهای حزب دمکرات در تمام طول حیات خود با مذهب عجین بوده است، هرچند ریاکارانه وانمود کرده است که یک حزب سکولار است. اما اکنون پا را از قرآن خوانی در رادیو و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از جریانات اسلامی فراتر نهاده و تصمیم به متشکل کردن جریانات اسلامی گرفته است. این اقدام حزب دمکرات یک سیاست تماما ارتجاعی و همنوائی آشکار با رژیم اسلامی و علیه سکولاریسم و ترقی خواهی است، ضد تمدن و علیه آزادیخواهی است و باید با جواب دندان شکن مردم آزادیخواه و همه جریانات مترقی پاسخ گیرد.

حزب دمکرات با سیاست متشکل کردن آخوندهای کرد و تقویت سنی گری در مقابل شیعه گری وارد فاز زمینه سازی جنگ فرقه های مذهبی شده است. سیاستی که هم اکنون در جامعه عراق هزاران قربانی داشته است و به این زودی پایانی برای آن قابل تصور نیست. متشکل کردن ملاها و جریانات اسلامی در کردستان اعلام جنگ به هر نوع ترقی خواهی، آزادی و سکولاریسم و اعلام جنگ آشکار علیه مبارزه مردم برای خلاصی از حکومت مذهبی و پایان دادن به تعرض مذهب به زندگی مردم است. حزب دمکرات با این سیاست ارتجاعی خود، آشکارا در مقابل خواست به حق مردم برای جدائی مذهب از دولت قرار گرفته و در کنار مدافعین قوانین مذهبی، کمر به تحکیم این قوانین و تحمیل آن به جامعه بسته است. 

این سیاست حزب دمکرات یک شیفت دیگر به سمت ارتجاعی ترین قشر جامعه و آخوندهای کردستان است که در ٣٠ سال گذشته به انحاء مختلف تلاش کرده اند قوانین اسلامی را مشروع جلوه دهند. جریاناتی که امروز مورد لطف حزب دمکرات قرار گرفته اند، ٣٠ سال قبل با تلاش مفتی زاده و مکتب قرآنی ها و در هماهنگی با رهبران جمهوری اسلامی سعی کردند جامعه کردستان را اسلامی کنند و سدی درمقابل مدرنیسم و آزادیخواهی مردم و کمونیسم ایجاد کنند اما مفتضحانه شکست خوردند و جز رسوائی چیزی نصیبشان نشد. امروز جامعه ایران و کردستان صدبار سکولارتر، ضدمذهب تر، آگاه تر و رادیکال تر از ٣٠ سال قبل است و ما به رهبری حزب دمکرات اطمینان میدهیم که این سیاست به بی آبروئی کامل این حزب منجر میشود و چیزی جز سرافنکندگی نصیبش نخواهد شد.

توسل به ارتجاع مذهبی و تشکیل "اتحادیه علمای دینی" نتیجه شکست سیاستهای تا کنونی حزب دمکرات است. حزب دمکرات در کنگره ١٣ خود پرچم "فدرالیسم قومی برای کردستان و ایران" را بلند کرد. این عقبگرد نتیجه قدرت گیری جریانات ناسیونالیستی در کردستان عراق بود و شیفت امروز این حزب به متشکل کردن مرتجع ترین و مفتخورترین بخش جامعه و تبدیل شدن به یک حزب قومی¬مذهبی که حاصل تصمیم کنگره ١۴ این حزب است، نتیجه شکست سیاستهای آمریکا در عراق و بی افقی ناسیونالیسم کرد در کردستان عراق است. سیاست های دو کنگره اخیر این حزب، به هرکس که از گذشته این حزب هم چیزی نداند، به حد کافی ماهیت عقب مانده و ضد مردمی آنرا نشان میدهد.

در سال ۵٨ حزب دمکرات از یک طرف و ملا حسنی جنایکار از طرف دیگر با سیاست ارتجاعی، قومی  مذهبی مردم کرد زبان و ترک زبان را در نقده به جان هم انداختند و فجایعی فراموش نشدنی خلق کردند که کشتار مردم نقده، ایندرقاش و قلاتان را به دنبال داشت. شبیه آن سیاست امروز در کردستان عراق توسط باندهای مختلف ناسیونالیست و مذهبی از مردم قربانی میگیرد و به جنایتهای بیشماری منجر شده است. سیاست جدید حزب دمکرات ادامه و در راستای این سیاست های ارتجاعی است و باید در نطفه خفه شود. این حزب اکنون ناتوان از مقابله با رشد جنبش آزایخواهی و سکولاریستی و سوسیالیستی است. در مخالفت و مقابله با نقش طبقه کارگر، کمونیستها  و برابری طلبی و برای مقابله با مبارزه سرنگونی طلبانه مردم، حزب دمکرات به ملاهای مرتجع و جریاناتی از نوع مفتی زاده و شیوخ مرتجع منطقه متوسل شده است.  

دراین رابطه جا دارد از آن بخش از اعضا و کادرهای این حزب که خود را سکولار و غیر مذهبی میدانند، بپرسم که آیا حاضرند زیر چتر این ارتجاع مذهبی و نیروی تقویت کننده جریانات اسلامی در کردستان باشند. آیا حاضرند شاهد تدارک جنگهای مذهبی- قومی از جانب این حزب باشند و سکوت اختیار کنند؟ آیا حاضرند شریک این سیاست ضدمردمی رهبری حزب دمکرات باشند؟ و یا درمقابل این سیاست ارتجاعی که به منظور مقابله با سکولاریسم و ترقی خواهی و به منظور بند و بستهای آتی با جمهوری اسلامی صورت میگیرد، خواهند ایستاد و خود را شریک رسوائی تازه رهبری این حزب نخواهند کرد؟

مردم آزادیخواه کردستان، کارگران، زنان، جوانان انقلابی!

حزب دمکرات با بلند کردن این پرچم عقب مانده و تماما ارتجاعی، تصمیم گرفته است درمقابل شور آزادیخواهی شما، درمقابل جنبش سرنگونی طلبی شما و خواست بحق همه مردم برای پایان دادن به هرنوع حکومت مذهبی و حاکمیت قوانین مذهبی، ملاهای مرتجع اسلامی را علم کند و بدینطریق مانعی درمقابل شما برای سرنگونی این حکومت مذهبی مدافع سرمایه ایجاد کند. این سیاست در تاریخ معاصر کردستان امتحان پس داده و شکست خورده است. مفتی زاده و مکتب قرآنیها، همراه با شیوخ و ملاهای مرتجع منطقه بعد از انقلاب سال ۵۷ با همین پرچم به جنگ کمونیستها و آزادیخواهی آمدند و شکست خوردند.
باید یک بار دیگر این سیاست که اکنون حزب دمکرات پرچم دار آن شده است را قاطعانه محکوم کرد و شکست داد. همچنانکه ٣٠ سال قبل جریان مفتی زاده و شیوخ نقشبندی را شکست دادید و به گورستان تاریخ فرستادید. اینبارهم باید این سیاست ارتجاعی را که میخواهد کردستان را به میدان جنگهای قومی – مذهبی تبدیل کند به شکست بکشانید. جامعه کردستان جامعه ای مدرن و مترقی است. هیچ جریان عقب مانده و ضد آزادی نباید امکان پیدا کند که با احیا کردن ارتجاع اسلامی جامعه را به میدان تاخت و تاز دستجات مذهبی تبدیل کند.

جنبش آزادیخواهی و سوسیالیستی و در راس آن حزب کمونیست کارگری در کردستان با تمام قدرت در مقابل این ارتجاع و عقب ماندگی ایستاده است و به هیچ جریانی اجازه نمیدهد مبارزات حق طلبانه و آز