لشکر کشی ترکیه به شمال سوریه اقدامی جنایتکارانه علیه مردم کردستان است

لشکر کشی ترکیه به شمال سوریه اقدامی جنایتکارانه علیه مردم کردستان است

روز ۲۴ اوت ۲۰۱۶ ارتش ترکیه بر اساس سیاست رسمی و اعلام شده دولت این کشورکه مورد حمایت دولتهای ائتلاف ” ضد داعش” قرار گرفت به شمال سوریه حمله کرد و شهر جرابلس را از دست داعش گرفت و تحویل جریانات اسلامی تروریست دیگری به اسم ارتش آزاد سوریه داد. برخلاف روش تا کنونی، تروریستهای اسلامی داعش این بارشهر جرابلس را بدون مقاومت ترک و نیروهای تروریست اسلامی دیگری به جای آنها مستقر شدند. این اقدام ترکیه نه جنگ با داعش بلکه یک جابجایی کاملا آرام و برنامه ریزی شده تروریستهای اسلامی از جانب دولت اردوغان بود.

اهداف اولیه این عملیات مشترک ترکیه و بخشی از ارتش آزاد از زبان اردوغان چنین بیان شد: تسلط بر غرب فرات و تصرف شهر منبج و عقب راندن نیروهای ی.پ.گ به شرق فرات. شهر منبج که بعد از ٧٣ روز جنگ با داعش به دست نیروهای مسلح سوریه دمکراتیک افتاد، اکنون قرار است دوباره به میدان جنگ دیگری به رهبری ترکیه عڵیه نیروهای مسلح سوریه دمکراتیک تبدیل شود. روز ٢٨ اوت ٢٠١۶ ترکیه همراه تروریستهای اسلامی به اسم ارتش آزاد برای نزدیک شدن به شهر منبج هشت روستای این منطقه را در فاصله جرابلس و منبج تصرف کردند. در جریان این عملیات نظامی قتل عام مردم این روستا ها بشکل بیرحمانه ای اتفاق افتاد. اخبار منتشره حاکی از این است که فقط در دو روستا ۵۰ نفر از مردم بوسیله هواپیماهای جنگی و توپخانه ترکیه هدف قرار گرفته و قتل عام شده اند.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه روز ٢٨ اوت ٢٠١۶، حداقل ٢٠ غیرنظامی بر اثر بمباران جنگنده های ارتش ترکیه در روستای “بئر الکوسا” در جنوب شهر جرابلس کشته شده و بیش از ۵٠ نفر مجروح شده اند. منابع محلی همزمان گزارش کرده اند که شماری از مجروحان بمباران این روستاها به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داده و شمار جانباختگان به ۳۵ تن رسیده است. همزمان بر اثر بمباران مشابهی درروستای “سری سات” ١۵ غیرنظامی در کرانه های غربی رود فرات جان خود را از دست داده اند. این اولین جنایت و کشتار جمعی بعد از دخالت مستقیم ارتش ترکیه و اشغال جرابلس است.

کشور سوریه از اوایل سال ٢٠١٢ تا کنون گرفتار جنگ داخلی است. حکومت خونریز سوریه و دستجات تروریست اسلامی اپوزیسیون آن کشور با حمایت دولتهای منطقه و قدرتهای جهانی، این کشور را به ویرانه ای تبدیل کرده و صدها هزار نفر را قتل عام و میلیونها انسان بی پناه را آواره کرده اند. سناریوی سیاهی که به سوریه تحمیل شد نتیجه رقابت و جنگ نیابتی قدرتهای منطقه و جهانی بود. اکنون این جنگ نیابتی با دخالت مستقیم ترکیه و اشغال بخشی از شمال سوریه سناریوی سیاه سوریه را سیاه تر و خونین تر کرده است. کشتار جمعی ارتش ترکیه علیه مردم کردستان سوریه تازه آغاز شده است. اگر سدی در مقابل فانتزیهای ویرانگر و وحشیانه اردوغان برای احیای امپراطوری عثمانی شکل نگیرد بدون شک باید شاهد کشتارهای بیرحمانه بسیار بیشتری باشیم.

جنگ و کشتار جمعی ارتش ترکیه علیه مردم کردستان سوریه قرار است تنها منطقه ای که در شمال سوریه بوسیله نیروهای سناریوی سفید اداره میشود را از بین ببرد. این در حالی است که نیروهای مسلح کردستان سوریه تنها نیروی قدرتمند جدیی هستند که علیه داعش میجنگند و شکستهای کشنده ای به داعش تحمیل کرده اند. اکنون این تنها روزنه و تنها نیروی سناریوی سفید در کشور سوریه مورد هجوم دولت ترکیه قرار گرفته و قرار است این منطقه را هم با سناریوی سیاه مواجه کنند.

بنابر این آنچه باید به صراحت گفته و تاکید بشود این است که لشکر کشی دولت ترکیه علیه مردم کردستان سوریه برای احیای موقعیت تضعیف شده اردوغان و در پی گسترش سناریوی سیاه سوریه به شمال این کشور است. ترکیه از سال ٢٠١٣ تا کنون نه تنها داعش را کمک کرده بلکه مشکلی با هم مرز بودن خود و داعش نداشته است. اکنون میخواهد مرزهای شمال سوریه را که از وجود داعش پاکسازی شده و به دست نیروهای مسلح کرد افتاده است، دوباره تصرف و تحویل تروریستهای اسلامی دیگری به اسامی ” جبهه فتح شام (النصره سابق)، احرار شام، گردان های سلطان مراد، گردان های نورالدین زنگی و…” بدهد. نیروهایی که اکنون در شهر جرابلس مستقر شده و هیچ تفاوتی با داعش ندارند.

جنگ ترکیه و حمایت ائتلاف از آن به معنی قدرتمند کردن جریانات تروریست اسلامی در زیر چتر ارتش آزاد است. حمله اخیر ترکیه نه علیه داعش بلکه اساسا جنگی علیه نیروهای سکولار ناسیونالیست کرد در شمال سوریه است.

من از اواخر سال ٢٠١١ تا کنون بارها نوشته و تاکید کرده ام که جنگ در سوریه جنگ دولت تروریست اسد و دستجات تروریست اسلامی است. هدف همه آنها ابتدا این بود که انقلاب سوریه را شکست بدهند و این کار را در همان شش ماه اول در سال٢٠١١به سرانجام رساندند. بنابر این از اوایل سال ٢٠١٢ تا کنون ما شاهد سناریوی سیاهی در کشور سوریه هستیم که میدان رقابت دولتهای منطقه و قدرتهای جهانی است. هر کدام از این دولتها و قدرتهای جهانی نیروهای تروریست اسلامی خاصی را در داخل سوریه حمایت کرده و جنگ نیابتی خود علیه رقبا را بوسیله آنها پیش برده اند.

تنها منطقه ای که از این معادله تا حدودی دور بود مناطق کرد نشین شمال سوریه بود. مهمترین دلیل آن هم این بود که حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن ی.پ.گ. خود را سکولار میداند و به عنوان حزب ملیگرای کرد وارد سیاست در این کشور شده است. این حزب خود را پیرو سیاستهای اوجلان میداند و حزب هم جنس پ.ک.ک است. این حزب در مقطعی که ارتش سوریه در حال هزیمت بود در یک توافق غیر رسمی اسد و جمهوری اسلامی با پ.ک.ک از بحران سوریه استفاده کرد و جایگزین ارتش سوریه در مناطق کرد نشین شد. اما از همان ابتدا با مخالفت جریانات اسلامی مواجه گردید. جنگ تروریستهای اسلامی با آنها به هدف تسلط پیدا کردن بر شمال سوریه و مناطق مرزی با ترکیه بود و به همین دلیل تروریستهای اسلامی مورد حمایت ترکیه بودند.

****

هنگامیکه داعش در کوبانی شکست خورد، این یک اتفاق مهم در تحولات سوریه بود که در دنیا توجه زیاد و سمپاتی عمیقی را جلب کرد و عقب نشینی و شکستهای پی در پی داعش از این مقطع آغاز شد. با تصرف هر بخشی از مناطق تحت تسلط داعش بوسیله نیروهای مسلح کرد در کردستان سوریه اردوغان نگران تر و ماجراجوتر میشد. این اتفاقات که اخیرا منجر به تصرف شهر منبج در غرب رودخانه فرات بوسیله نیروهای کرد شد، عملا شکست مهم دیگری را به داعش تحمیل کرد. اهمیت این شهر در جنگ با داعش این بود که داعش به سرعت دستش از هم مرز بودن با ترکیه قطع میشد. زیرا قرار بود هدف بعدی شهر جرابلس باشد و در قدمهای بعد کانتون کوبانی و عفرین را به هم وصل کنند. این تحولات مایه نگرانی شدید اردوغان شد.

زیرا جاده اصلی سوریه به ترکیه که راه داد و ستدها و راه عبور تانکرهای نفت داعش به ترکیه بود مسدود و از کنترل داعش خارج شد. با مسدود شدن این جاده و تسلط نیروهای مسلح کردستان سوریه بر آن خانواده اردوغان متحمل ضرر مالی مهمی شدند. زیرا تنها راه اصلی عبور و مرور تانکرهای نفت و معاملات تجاری غیر رسمی اردوغان با داعش این جاده بود و اردوغان نمیخواهد آنرا از دست بدهد. با عقب نشینی داعش از شهر منبج عملا راه اصلی منبع درآمد داعش و اردوغان از این منطقه مسدود شد. به همین دلیل اردوغان شکست داعش در منبج را شکست خودش میدانست و اکنون با تمام توان تلاش خواهد کرد که غرب رودخانه فرات و مسیر این جاده مراصلاتی را دوباره در اختیار بگیرد.

ناگفته نماند که تحولات یک سال اخیر در سوریه و شکستهای پی در پی داعش نقش ترکیه در سوریه و منطقه را بشدت ضعیف کرده بود و دولتهایی مانند عربستان سعودی و جمهوری اسلامی نقش بسیار مهمتری از ترکیه پیدا کرده بودند. بویژه اینکه کودتای نافرجام در ترکیه اردوغان را در موقعیت ضعیفتری هم قرار داده بود.

اردوغان تنها راه احیا و یا ترمیم موقعیت ترکیه در بازیهای منطقه ای را این میدانست که بتواند توافق آمریکا و روسیه را کسب کند تا بر اساس منافع مشترکشان وارد دخالت مستقیم در شمال سوریه بشود تا بتواند برای تضعف نیروهای مسلح کردستان سوریه وارد عمل بشود. برای این کار امتیازات زیادی به روسیه و جمهوری اسلامی و اسد پرداخت کرد.

اولین امتیازی که به این جبهه پرداخت نمود معذرت خواهی از روسیه و قبول دخالت بشاراسد در پروسه مذاکرات در مورد سوریه بود. این موضوع مهم است زیرا تنها دو دولت بازیگری که میخواستند اسد سرنگون بشود ترکیه و عربستان بودند. با این سیاست و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن فاصله ترکیه و آمریکا بیشتر شد. زیرا آمریکا نیروهای مسلح کرد در کردستان سوریه را در جنگ علیه داعش حمایت میکرد و مخالف لشکر کشی ترکیه به شمال سوریه بود. اردوغان با نزدیک شدن به روسیه و جمهوری اسلامی باعث شد از آمریکا امتیازاتی بگیرد. حمایت کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا از لشکر کشی ترکیه به جرابلس یکی از آنها بود.

اما این لشکر کشی اوضاع سوریه را پیچیده تر میکند. با شدت گرفتن جنگ ترکیه علیه نیروهای مسلح کردستان، عملا داعش مجال و فرصتی پیدا میکند که خود را از زیر فشار تعرض مخالفین اصلیش در سوریه نجات بدهد. با توجه به موارد فوق حمله ترکیه به کردستان سوریه اقدامی بشدت ارتجاعی و سناریو سیاهی است.

لازم است تاکید کنم بارزانی و حزبش تنها حزب سیاسی کردستان است که از اقدام ترکیه خرسند است. زیرا یکی از احتمالات این میباشد که اگر ترکیه بتواند نیروهای مسلح کردستان سوریه را به عقب نشینی وادار کند، علاوه بر تروریستهای اسلامی نیروهای مسلح کردستان سوریه که نزدیک به بارزانی هستند و اکنون در کردستان عراق مستقر و منتظر فرصت میباشند را در اداره این مناطق شریک کند.

مردم کردستان و همه مردم آزادیخواه در جهان باید حمله ترکیه به نیروی ضد داعش و حمایتش از جریانات تروریست اسلامی را محکوم کنند و نقش سناریو سیاهی سیاست ترکیه علیه نیروهای سناریو سفید سوریه را افشا نمایند. باید فشار افکار عمومی بتواند سیاست حمایتی آمریکا و چراغ سبز روسیه از لشکر کشی ترکیه را تغییر بدهد. زیرا گسترش جنگ ترکیه علیه نیروهای مسلح کردستان سوریه عملا داعش را از زیر ضرب خارج میکند و کشتارهای جمعی بیشتری را در کردستان سوریه باعث خواهد شد.

محمد آسنگران

۲۹ اوت ۲۰۱۶