قتل عام ارامنه ٬ جنایتی هولناک و تکان دهنده در تاریخ بشری

بهروز شادیمقدم

بعداز کشتار عظیم و وحشیانۀ یهودیان بدست فاشیست ها در اروپا قتل عام ارامنه در ترکیه از طرف ناسیونالیست های ترک بزرگترین واقعۀ تکان دهندۀ سربه نیست کردن میلیونی انسان ها درقرن اخیراست .

در اوائل جنگ جهانی اول دولت عثمانی در ترکیه با به راه انداختن کشتار مردم ارمنی زندگی را بر این مردمان تیره و تار کرد .

 

گروهی که به ترکان جوان معروف بودند و در راس اَنها "  اَتاتورک " با حمایت احزاب و گروه های ارمنی که از سیاست های خشن و کشتارهای سلطان عبدالحمید ( سلطان عثمانی )به تنگ آمده بودند ، کمیته ای بنام < اتحاد و ترقی > تشکیل داده و با وعدۀ پیروزی بر دشمن و تامین رفاه و اَزادی برای مردم ارامنه و در واقع برای تقویت و قدرتمند شدن خود و با سیاست فریب و ریا از توان مبارزاتی انقلابیون ارمنی سو استفاده کرده تا در مرحلۀ بعدی ِ به قدرت رسیدنشان اَنان و مردم ارامنه را به مسلخ مرگ ببرند .

 

اَتاتورک شیاد به کمک ترکان جوان ِ پان ترکیسم در این توطئۀ شوم موفق شد و بعد از سرنگونی دولت عثمانی این بار با همکاری سران عشایر کرد ، ملت کرد ( ۱ ) ترکیه را فریفته و به مثابه اَلت دستی در ادامۀ سیاست دولت عثمانی به قتل عام ارامنه دست زد .

 

جابجایی های توطئه گرانه و ریختن توده های مردم به رود خانه های سر راه ، کشتارهای دسته جمعی ، از کلۀ انسانها مناره ها و تپه ها ساختن ، مردم ارامنه را در اوج گرسنگی قرار دادن تا اَنجا که فقط پوستی و استخوانی میشدند و میمردند و در گورهای دسته جمعی زنده و مرده دفن میگردیدند. سر مبارزین و معترضین را از تنه جدا کرده و برسر چوبی نسب نموده و بر سر راه ها و معابر مینهادند و یا به نشانۀ افتخار از اَنها در کنارخود عکس میگرفتند  .

 

اَتاتورک جنایت کار و دم و دستگاه حکومت ضد بشری و ناسیونالیستی اش  بعد از خاتمۀ این کشتار به پاس همکاری کرد ها سیاست سرکوب و کشتار ملت کرد را نیز عملی کرد که این سیاست شوینیستی تاکنون از طرف حکومت های ترکیه ادامه دارد .

 

بعداز کشتار فجیع ارامنه که حدود ۵/۳ میلیون نفر قتل عام شدند ، باقی ماندۀ این ملت به طرف کشورهای ایران ، عراق ، سوریه و شوروی رفته و در اَنجاها ساکن شدند .

 

اما بزرگترین مدافع و پشتیبان اَنها لنین و دولت نوپای شوروی بود که اکثریت این مردم فراری و تحت ستم را در جمهوری ارمنستان اسکان داد .

 

یاد قتل عام ارامنه برای نسل های بعدی مردم ارامنه فراموش نشدنی و برای بشریت هم همینطور .

 

 

            بهروز شادیمقدم  ۲۲ . ۱۲ . ۲۰۰۸

                                                                                                                                                     

    http://shadochdt.wordpress.com

 ( ۱ ) در جریان انقلاب مشروطه ایران هم محمد علی میرزا ولیعد قاجار در تبریز با ابراهیم اَغای سمینقو ( یکی از عشایر کرد در منطقۀ اَذربایجان ) توطئه و تبانی کرد که از کردها چون سرکوب گران  

مشروطیت استفاده کند .

 

 درروزهای مبارزۀ مشروطه خواهان باحکومت قاجار و در جریان جنگ ۱۱ ماهۀ تبریز ، هنگامی که مشروطیت به پشتیبان احتیاج داشت ، کردهای فریب دشمن خورده با حملات مکررشان در پشت جبهه به مشروطه خواهان مشکلی به مشکلات دیگر اَنها اضافه کرده بودند .

 

قابل توجه احزاب و افراد ناسیونالیست کرد که میخواهند وانمود کنند که ملت کرد در طول حیات خود فقط جنگیده و مبارزه کرده است . غافل از اینکه ملتی که تحت ستم قرار بگیرد ارتجاع و دشمنان مردم میتوانند از اَنها به مثابه اَلت دستی در جهت منافع خود سو استفاده کنند . چنانچه در این دو واقعۀ تاریخی پیش اَمد و در این راه خود طبقات ارتجاعی کردستان و نمایندگان اَن طبقات امثال ابراهیم اَغای سمینقو ( این شخصیت محبوب ناسیونالیستهای کرد ) ، دربه بازی گرفتن ملت تحت ستم کرد نقش اصلی را داشتند .

 

همکاری کردها با ناسیونالیستهای خونخوار ترک در قتل عام ارامنه و نقش سرکوبگرانه اَنها در انقلاب مشروطیت چیز کوچکی نیست .

 

خواننده برای اطلاعات بیشتردر این مورد میتواند به کتابهای " انقلاب مشروطیت ایران  " از احمد کسروی و " قتل عام ارامنه " از اسماعیل رائین مراجعه کند .

 

                                                                                                   ++++

 

درزیربرای اطلاعات بیشتر و همچنین دیدن عکسهای این واقعۀ ضد  بشری  " قتل عام ارامنه " میتوانید سایت های زیررا ببینید :

 

http://www.24april1915.ara118.com/?part=photo&albom=1

http://www.ourararat.com/far/F_PICS.HTM

http://www.sanyeh.com/post-61.aspx

 

خبری که درروزهای اخیر منتشر شده :

 

روشنفکران ترکیه و عذرخواهی از ارامنه

 

 

گروهی از استادان دانشگاه ها و روزنامه نگاران ترکیه در دادخواستی اینترنتی از ارامنه برای کشتار سال ۱۹۱۵ عذرخواهی کرده اند .

 

به نظر ارامنه و بسیاری از مورخان جهان، کشتار صدها هزار ارمنی، برابر با قتل عام است اما ترکیه این مساله را رد می کند.

 

سارا رینسفورد، خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید نویسندگان این دادخواست اینترنتی از دولت ترکیه نمی خواهند از ارمنی ها عذرخواهی کند بلکه می خواهند که در جامعه ترکیه که این مساله در آن یک "تابو" است، بحث ایجاد کنند.

 

عنوان این دادخواست اینترنتی "من عذر می خواهم" است که از رنج و دردی که ارامنه در سال ۱۹۱۵ در ترکیه عثمانی بردند، عذرخواهی می کند.

 

این دادخواست عمدا از عنوان جنجالی قتل عام برای این کشتارها استفاده نکرده است.

 

سال پیش هراند دینک، روزنامه نگار ارمنی ترکیه که بارها در این باره سخن گفته بود در برابر دفتر هفته نامه ای که کار می کرد، کشته شد.

 

اقدام این روشنفکران در ترکیه بی سابقه است. تا کنون درباره مساله کشتار ارامنه در ترکیه صحبت چندانی نشده و طی سال های گذشته افرادی که در این باره اظهارنظر کرده اند، از سوی مراجع قضایی تحت تعقیب قرار گرفته اند.

 

این گروه از روشنفکران ترک گفته اند که آنها می خواهند مساله انکار رنج ارامنه در ترکیه عثمانی را به چالش بگیرند و فضایی ایجاد کنند تا در ترکیه درباره این موضوع بحث شود.

 

سیاستمداران ملی گرای ترک به این اقدام واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند.

 

بانیان این دادخواست می گویند تا کنون نامه های دلگرم کننده زیادی دریافت کرده اند.

 

چنگیز اختر یکی از بانیان این دادخواست می گوید تفکر و صحبت کردن در باره این مساله که ارامنه چرا و چطور از سرزمینی که چهار هزار سال در آن سکونت داشتند، ناپدید شدند، مسئولیت تمام مردم ترکیه است.

 

در اولین ساعات ارائه این دادخواست اینترنتی، بیش از هزار نفر آن را امضا کرده اند.