اردوغان رسما جنگ علیه داعش و یه په گ را اعلام کرد

اردوغان رسما جنگ علیه داعش و یه په گ را اعلام کرد

امروز ۲۴ اوت ۲۰۱۶ اردوغان ضمن اعلام رسمی جنگ علیه نیروهای مسلح کردستان سوریه و داعش گفت عملیات بیرون کردن داعش از شهر طرابلس در شمال سوریه آغاز شده است. هم اکنون ۲۰ تانگ زره پوش ترکیه همراه با چند صد نفر نیروهای مسلح ارتش آزاد وارد طرابلس شدند و جنگ باعش را آغاز کردند.
اما اردوغان همزمان با سفر جوبایدن و مسعود بارزان به ترکیه رسما اعلام کرد که نیروهای ارتش ترکیه و بخشهایی از ارتش آزاد وارد خاک سوریه شده و هدف آنها جنگ با داعش و ” ی. پ. گ. است.
قبلا اردوغآن نگرانی خودش را از تصرف شهر منبج بوسیله نیروهای “سوریه دمکراتیک” اعلام کرده بود. او تاکید کرده بود اجازه نمیدهد کنترل شمال سوریه به دست ی. پ. گ. بیفتد.

در این رابطه بارزانی هم در ملاقات با اردوغان نگرانی خود را نسبت به یه.په.گ اعلام کرده است.
عملیات پاکسازی شهر طرابلس بوسیله ارتش ترکیه هماهنگ با آمریکا و دولتهای ائتلاف علیه داعش صورت گرفته است. گفته میشود روسیه هم در این عملیات با ترکیه هماهنگ است.

همه فاکتورهای فوق یک فاز جدید از تحولات منطقه را به ما نشان میدهد. چرخش ترکیه به سمت روسیه پیامدهایی داشته است. یکی از این پیامدها تغییر موضع آمریکا است. آمریکا در چند سال اخیر مخالف دخالت مستقیم ارتش ترکیه برای عبور از مرزهای سوریه بود. امروز برای اولین بار رسما و هماهنگ با آمریکا ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شد و اکنون در بخشهایی از شهر ترابلس مستقر شده است.
همین امروز اردوغان در یک سخنرانی سیاست رسمی دولت ترکیه را چنین اعلام کرد: “ما علیه داعش و نیروهای مسلح کرد کردستان سوریه ی.پ.گ. اعلام جنگ میکنیم.” او تاکید کرد این عملیات ادامه دار خواهد بود و اجازه نمیدهیم شمال سوریه که هم مرز ترکیه است به میدان فعالیت پ.ک.ک و نیروهای نزدیک به او تبدیل شود.
همزمان اعلام کرد با آزاد سازی شهر طرابلس منطقه امن اعلام و پناهندگان سوری در این منطقه اسکان داده میشوند. این سیاستی بود که ترکیه از چند سال قبل آرزوی اجرایی شدن آنرا داشت اما چون آمریکا مخالف بود اجرا نشد.
چرخش ترکیه به سمت روسیه و قطب جمهوری اسلامی و بشار اسد باعث شد آمریکا از این موضع خود کوتاه بیاید که امتیازی به ترکیه محسوب میشود.

اما در این میان مهمترین فاکتور تحولاتی است که به ضرر نیروهای مسلح احزاب ناسیونالیست کرد رقم خورده است. هماهنگ شدن و نزدیکی ترکیه با روسیه و جمهوری اسلامی اولین پیامدش حمله اسد به نیروهای مسلح کردستان سوریه در شهر حسکه در شمال شرقی سوریه بود. هر چند در این عملیات اکنون به توافق رسیده اند اما مهم این بود که اسد نشان بدهد اگر توافقی پایدار با ترکیه عملی شود او میتواند علیه نیروهای مسلح کردستان سوریه وارد جنگ تمام عیار شود.
پیامد دوم همچنانکه بالاتر اشاره کردم اقدام نظامی دولت ترکیه برای دخالت مستقیم در جنگ به قول اردوغان علیه داعش و ی.پ.گ در خاک سوریه است. و هدف از این جنگ را تامین امنیت مرزهای خود با سوریه اعلام کرده است. با این اقدام ترکیه مانع وصل شدن کوبانی به عفرین میشود. همچنانکه تا کنون بوسیله داعش از هم جدا شده بودند. از امروز قرار است به جای داعش دولت ترکیه این فاصله را تحت کنترل خود بگیرد.
اگر روند تحولات به همین صورت پیش برود باید انتظار گسترش جنگ دولت ترکیه علیه نیروهای مسلح کرد در کردستان سوریه را داشت و هدف اردوغان اشغال شمال سوریه است.

اگر این اتفاق بیفتد بارزانی هم خشنود خواهد بود چرا که در آن حالت هماهنگ با دولت ترکیه نیروهای نزدیک به بارزانی در این منطقه مستقر خواهند شد.
اما این تحولات فقط هنگامی ممکن است که توافقات وسیعتری بین روسیه و آمریکا و جمهوری اسلامی و ترکیه صورت گرفته باشد. آنچه روشن است سیاست قطبهای درگیر در منطقه به ضرر نیروهای ناسیونالیست کرد پیش میرود و اولین برگ آن رقم خورده است.
آسنگران