بە یاد رفیق رسول نشاط خرم (مام رەسول/ ئاڵوەتان)

بە یاد رفیق رسول نشاط خرم (مام رەسول/ ئاڵوەتان)

جریان سیاسی و چپ، رادیکال در کردستان کە در مدتی نسبتا کوتاە بواسطە دفاع از کارگر و زحمتکش و اعتماد بە نفس دادن بە اقشار تحت ستم و زحمتکش در جامعە کردستان، توانست بسیاری از این انسانهای آزادە و فداکار و جسور کە در مقابل ظلم و زور سینە سپر میکردند و در دورانی با تعدادی از کادرهای اولیە کومەلە آشنا بودند و بە الفبای اولیە مبارزە سیاسی مسلح گشتند کم نبودە و نیستند. با یادی از رفیق جانباختە مام رسول نشاط خرم (مام رەسول ئاڵوەتان) از زحمتکشان منطقە میآوی سردشت و فداکاریهای این زحمتکش انقلابی کە از دوران قیام تودەای مردم ایران و با حضور فعالان کومەلە در این خطە، مبارزات خود را بە کومەلە گرە زد.
مام رسول کە از کودکی با فقر و تنگدستی و کار شاق و طاقت فرسا زندگی را تجربە کرد، انسانی جسور و نترس وخوش صحبت و خوشنام بود.
تازە برای ماموریت بە اطراف مقرهای مرکزی کومەلە در سال ١٣۶٠ پس از کنگرە دوم کومەلە در سفری بە منطقە سردشت و اطراف میرآوی اورا شناختم در زندان مرکزی کومەلە ماموریت فعالیت داشت و انسانی جدی و با احساس مسئولیت و از خود گذشتە بود.
در این دوران گاهگاهی در جابجایی ها و ماموریت ها ملاقات میکردیم.
تا اینکە مقرهای مرکزیت کومەلە و رادیو و امورات مالی و تاسیساتی همگی بە مناطق آلان سردشت منتقل شد. پس از مدتی مام رسول عزیز، در بخش های تدارکاتی و نقل و انتقالات فعالیتهایمان هماهنگ تر شد.
چە کسی ست کە فراموش کردە باشد در عقب نشینی کە پس از یورش گستردە جمهوری اسلامی بە مناطق آلان سردشت انجام گرفت کە بسیار حساس و سنگین و میبایست سریع و منظم از طریق رودخانە و جابجائی در مرحلە اول خانوادەهای تحت سرپرستی کومەلە کە شامل زن و کودک و حتی زنان حاملە و پیر و زخمی و آسیب دیدە بود یکی از موثرترین افراد همراە ما کە بی تردید و دودلی و در کمال آرامش و دقت شبانەروزی در این کارها نقش داشت مام رسول نشاط خرم بود کە هیچگاه فراموش نمی کنم. فردی خستگی ناپذیر کە در حمل و نقل و عبور از رودخانە بە آنطرف خاک کردستان عراق و چون کسی کە منطقە را می شناخت در آنمدت سخت و پر اضطراب یک لحظە دریغ نکرد و چە کاروانهایی را از خطر رهانید.
مدتی طولانی با هم کار کردیم خصوصیاتی ویژە داشت. از زحمتکشانی بود کە بە مدرسە نرفتە بود و لیکن آگاهانە مبارزە در صفوف کومەلە را علیە جهل و خرافە و بی حقوقی انتخاب کردە بود.
یادش بخیر، میگفتی، این کوە را پائین بیاور، عین خیالش نبود ولی گاها میگفتیم حالا وقت کمی هم درس خواندن است، همیشە خودرا بە کوچە علی چپ میزد و پای مریضی بمیان میامد. روز و شب، نصفە شب هرگاە برای ماموریتی بە او مراجعە میکردی در حالیکە زن و فرزندان کوچک داشت، یکبار جواب منفی نمی شنیدی.
پس از کنگرە چهارم کومەلە کە در منطقەای بە نام گلالە در خاک کردستان عراق بودیم حوزە و جمع اعضا تشکیل شد و چون جمع زیادی رفقای زحمتکش بیسواد و کم سواد داشتیم جزو فعالیت های حوزەهای حزبی یکی این بود کە طرح شاگرد و مربی برای تدریس و آموزش اولیە در دستور فعالیت هایمان قرار داشت تعدادی از این رفقا همراە ما بودند، از جملە رفیق مام رسول.
مام رسول حاضر بود، شب و روز ماموریت و کارهای تشکیلاتی انجام دهد ولی یک ساعت در کلاس درس حاضر نشود.
یادش بخیر تا وقت درس میشد میگفت مریضم و گاها بعد از چند ساعتی بە سراغش میرفتم و میگفتم، راستی فلان کار رو دستمون موندە، نمیدانیم چکار کنیم، بی آنکە تردید کند بلند میشد و آمادگی انجام کار را اعلام میکرد و بە شوخی میگفتم، تاحالا مریض بودی، تو باید استراحت کنی، میگفت نە کافیە خوب شدم بگذار کارهای تشکیلات عقب نیفتد.
بە شوخی بهش میگفتم، اگر بگم ماموریت درس خواندن است چی میگی. با خندە میگفت،از من گذشتە و اصرار نکن من اهل عمل و کار هستم. و واقعا بدون تردید اهل عمل و دلسوز و فداکار و از خود گذشتە بود. در راه آرمانهای آزادیخواهانه کومه له تردید بخود راه نمیداد.
در دورەای از فعالیتهایمان در منطقە ، مرکزی بنام مرکز سرپرستی خانوادەها و پیشمرگان و جانباختگان کومەلە مشغول فعالیت بودم کە در آن دوران هم در کنار ما با خلوص نیت و شادابی در انجام وظایف تشکیلاتی کوشا بود و روابط و مناسبات خوبی با اطرافیان و رفقا و خانواده ها برقرار میکرد.
رفیقی صمیمی، خوش صحبت و شوخ و در عین حال با احساس مسئولیت و وظایفش را در سخت ترین شرایط با آرامش و بموقع انجام میداد.
تمام آرزوهایش را در صفوف کومەلە مهیا میدید و مبلغ راستین این راە بود. در سالهای زندگی در خارج از کشور نیز بارها در ملاقاتهائی کە داشتیم مصمم بودنش همان بود و خود را رهرو راستین مبارزات کارگران و زحمتکشان میدانست. متاسفانە تازە آرامش گرفتە بود، مریضی دردناک و طاقت فرسا بە او مهلت نداد و پس از دست و پنجە نرم کردن با مریضی متاسفانە مارا بجا گذاشت و ادامە راە مبارزە را بە ما سپرد.
یاد عزیز رفیق رسول نشاط خرم (مام رەسوڵ) هموارە باماست و فراموش نمیشوند.
عزیزان دلبند مام رسول از همسرش رفیق خدیجە تا فرزندانش احمد پسر بزرگش هم مدتی طولانی در صف پیشمرگان کومه له بودوخالد، شورش و چیمن یادگارهای این عزیز از دوران سخت زندگی مبارزاتی اش در دورەای طولانی ست کە عزیز و دوست داشتنی اند.
اردشیر نصرالە بیگی
ماە مە ٢٠١۶ میلادی