طومار افزایش دستمزدها وضروت حمایت وسیع و عاجل ما

رضا رشیدی

به دنبال مبارزات چندین ماهه و پیگرانه کارگران نیشکر هفت تپه وکارگران لاستیک البرز وسایر بحشها ومراکز کارگری ٬ در طی هفته گذشته به همت سندیکای کارگران شرکت واحد ٬ سندیکا کارگران هفت تپه ٬ اتحادیه آزاد کارگران ایران وچندین مرکز کارگری بیانیه ای صادر شد مبنی برافزایش دستمزدها حق مسلم تمام کارگران است .

همچنان که شاهد بودیم کارگران نیشکر هفت تپه با برگزاری مجامع عمومی منظم موفق شدند حقوق چند ماه معوقه خودرا بگیرند و در ادامه مبارزه شان سندیکای خودرا تشکیل دادند .
کارگران لاستیک البرز با اعتراض به اعتصاب وانتخاب نماینده بخش زیادی از حقوق پرداخت نشده خودرا توانستند از کارفرما بگیرند و در یک سطح سراسری که نپرداحتن د ستمزدها به یک نرم از طرف کارفرمایان به کارگران تحمیل میشود با اعتراض و اقدامات عملی کارگران مواجه شد .
وسیع شدن اعتراص واعتصاب حول دستمزدهای معوقه و پایین بودن سطح دستمزدها ٬ کارگران متعرض را وارد فاز جدیدی از مبارزه کرد .کارگران متشکل با اعلام طومار افزایش دستمزدها ٫مبارزه شان را به سطح بالاتری ارتقاء دادند.برپایی این کمپین از طرف کارگران سندیکای هفت تپه وشرکت واحد واتحادیه آزاد کارگران وسایر مراکز تولیدی ٫میتواند اقدامی موثر در متحد کردن جنبش کارکری در سطح سراسری باشد .
کارگران در بیانیه شان اعلام کردند که تمام نعمات موجود در جامه راتولید می کنند در حالی که خودشان از کمترین رفاه و آسایش و امنیت هم برخوردار نیستند. گرانی ٫پایین بودن دستمزدها ونپرداختن آن فشار طاقت فرسایی رابه کارگران تحمیل میکندوتحمل این وضعیت امکان پذیر نیست .
دستمزد در جدال  وکشمکش بین کارگر وسرمایه دار اهمیت مهمی دارد .صاحبان سرمایه در ایران  از تمامی امکانات خودشان استفاده می کنندکه کارگر را در بی حقوقی مطلق نگه دارند و همواره به فکر پر کردن جیبهایشان هستند وهرگز حاضر نیستند ذره ای از سودشان کم شود. هر بار با بهانه های دروغین سطح میشت کارگر را به زیر می کشند.با پایین نگه داشتن دستمزد کارگر و نپرداختن بمو قع  آن ٫کارگر مجبور می شود در جای دیگر ودر چندین شیفت کار کند٫از مسافرکشی گرفته  تادست فروشی وتن دادن به کارهای خدماتی سخت واستخوان خردکن و  اضافه کاری اجباری ٫قراردادهای موقت وسفید امضا که بتواند نیروی از دست رفته حاصل از کار روزانه خود وخانواده اش را باز تولید نماید .
این کمپین علیه بزرگترین ابزار بی حقوقی کارگر توسط سرمایه داران ٫یعنی مطالبه دستمزد است .این کمپین قابلیت متحد ومتشکل نمودن کارگران را در مبارزه همین امروزه شان دارد ٫ مطالبه ای  فرا کارخانه ایست و میتواندمبارزه  کارگران را در ابعاد سراسری شکل دهد ٫همچنین این کمپین میتواند به آنچنان نیرویی در جامعه تبدل شود که در تقابل بین حکومت سرمایه وکارگر نقش تعیین کننده داشته باشد .این حرکت کارگری قابلیت رفتن به  طرف تشکل سراسری کارگری را هموار میکند.
این یک اقدام شجاعانه وآگاهانه کارگران ورهبران آنهاست باید مورد بیشترین حمایتها قرار بگیرد .تمام افراد وجریانات وتشکل های کارگری که منفعت کارگری را اولویت  خودشان می دانند باید این حرکت باشکوه ومتشکل را تقویت نمایند ودر پیشبرد آن فعالانه شرکت نمایند٫سکوت وبی عملی  در برابر این کمپین ضربه ای خرد کننده به پیکر جنبش کارگری وطبقه کارگر خواهد بود .این اقدام متشکل وتوده ای کارگری همچون موجودیت کمیته پیگیری وسایر کمیته های کارگری در زمان خودشان  در تاریخ جنبش کارگری به عنوان برگ زرین ثبت خواهد شد ٫سکوت وبی تحرکی در مقابل آن هم  در تاریخ جنبش کارگری ثبت می شود .
دوستان ورفقای کارگر٫ کمیته هماهنگی کمک به ایجاد تشکل های کارگری٫کمیته پیگیری ٫شورای همکاری تشکلهاو…..سیاست انفعال آب به آسیاب سرمایه داری  ریختن است ٫به میدان مبارزه عملی پا بگذارید و دوشادوش کارگران این مبارزه را پیش ببرید .
پیش به سوی تقویت وسراسری کردن کمپین افزایش دستمزدها
زنده باد اتحاد کارگری
رضا رشیدی ۲ دی ۸۷