دانش آموز و کوله بری!

عطا خلقی
به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، از سوی رئیس آموزش و پرورش استان کردستان، فراخوانی داده شده و همایشی تحت عنوان ”دانش آموز و کوله بری” اعلام شده است. در کنار فراخوان عکسی هم آمده است که تصویر یک کودک ده دوازده ساله ای را که کوله ای بر دوش دارد نشان میدهد.

گویا قرار است آموزش و پرورش استان کردستان با برپایی چنین همایشی روی کوله بری کودکان دانش آموز تمرکز کند و در قالب عکس و فیلم کوتاه، کاریکاتور و مقاله مسئله را ”بررسی” کند! توضیحات متن فراخوان آنقدر گویاست که نیازی به تحلیل ندارد.

برپایی چنین همایشی از سوی آموزش و پرورش کردستان، تمرکز روی غیر انسانی بودن کار کودکان و ارائه طرحی که ممنوعیت رسمی کار کودک و تأمین زندگی آنها را در بر داشته باشد، نیست. اهداف دیگری تعقیب میشود که جای تأمل دارد. بگذارید نیت و انگیزه برگزار کنندگان چنین همایشی را از زبان خود کارگزاران رژیم بشنویم:

خسرو ساکی رئیس سازمان آموزش و پرورش استان کردستان میگوید: این همایش در ۹ موضوع از جمله نقش پدیده قاچاق کالا در تخریب بازارهای ملی و استانی، اثرات پدیده قاچاق کالا در حوزه فرهنگی و مقابله با هویت ملی و اثرات پدیده قاچاق کالا (کوله بری) در تعلیم و تربیت جوانان برگزار میشود.

ایشان در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، موارد مورد بحث در این همایش را باین ترتیب دسته بندی میکند:

پدیده قاچاق کالا و اثرات آن در تولید و مصرف، پدیده قاچاق کالا و احکام دینی اسلام، پدیده قاچاق کالا و پیامدهای بهداشت و روان، امنیت مرزی، منزلت اجتماعی و پدیده قاچاق کالا و مشکلات تردد نیروی انسانی در دو سوی مرز.

اگر به مواردی که جناب رئیس آموزش و پرورش در دستور گذاشته اند خوب دقت کنیم درمی یابیم که درد جنابشان و رؤسای ما فوق و کل نظام شان نه کوله بری کودک دانش آموز، نه خرد شدن جسم و جان کودکی زیر یک بار سنگین، نه خرد و خمیر شدن احساسات و عواطف کودک، نه مجال نیافتن کودک برای بازی و شیطنت کردنهای کودکانه، نه فرصت نداشتن کودک برای رسیدن به درس و مشقش، که گردش کالا به این طریق و اثراتش در تولید و مصرف و تخریب بازارهای ملی و استانی و مغایرتش با احکام دین اسلام است!

این آقا رک تر از این می توانست جانبداریش رااز سرمایه و حمایت دین مبینش از سرمایه و سرمایه دار اعلام کند؟! این تنها آقای ساکی نیست که از سود و سرمایه دفاع میکند، ایشان نمایندگی منافع رژیمی را میکند که اساسا بر پایه استثمار و بهره کشی استوار است. بنا براین نباید انتظار داشت از دل چنین همایش هایی راهی انسانی یافت تا دیگر شاهد کوله بری کودکان دانش آموز نباشیم.

کارگردانان و شرکت کنندگان همایش ”دانش آموز و کوله بری” قرار نیست راهی بیابند تا این کودکان دیگر مجبور نشوند صبح تا شب هموزن خودشان اشیاء و کالا بدوش گیرند و با ترس و خوف از میادین مین و زیر رگبار مرزداران دو کشور گل و شل و برف و یخ را لگد کنند و با سر و صورت و دست و پای یخ زده بروند و برگردند و باین طریق نانی تو سفره خانواده شان بگذارند! نگرانی این جنابان احکام دینی اسلام است که مهم ترین اصلش تأمین امنیت سود بیشتر برای صاحبان سرمایه است.

در این همایش قرار نیست برای این کودکان که بسیاری از آنان نان آور اصلی خانواده اند ممر معاشی تعریف شود تا بجای کوله های سنگین هم وزنشان کوله کتاب مدرسه شان را بدوش گیرند و مدرسه های رها شده شان را بچسبند!

از اطلاعیه جناب رئیس آموزش و پرورش استان کردستان پیداست که در این همایش، کارشناسان نظامی واطلاعاتی و دوایر دیگری و یکی دو صاحبنظر تعلیم و تربیت و بهداشت و روان هم دعوت بعمل خواهند آورد. ایشان بزرگوارانه از علاقه مندان به شرکت در این همایش خواسته اند تا آثار خودشان را تا قبل از تاریخ بیستم دیماه به کارشناسی فعالیت های گروهی دانش آموزان و… ارسال کنند.

همین جا در پاسخ به این فراخوان رئیس آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کنم: من علاقمندم به دفاع از دانش آموز کوله بر نه از کوله بریش، که از حقوق ضایع شده اش که به کوله بری وادارش کرده است چند سطری بنویسم و بفرستم. آیا او حاضراست نوشته من را در ردیف دیگر نظرات بگذارد و از کارشناسان تعلیم و تربیت و مسائل اجتماعی بخواهد که حول و حوشش بحث کنند و بجای توسل به آیات الهی در دفاع از سرمایه و سرمایه دار، راهی بیابند که کودک کودکی کند و دانش بیاموزد نه راهی کوه و کمر شود و برای تأمین زندگی خود و پدر و مادر پیر از کار افتاده یا بیکار و مشتی خواهر وبرادر بی سرپرستش از جانش مایه بگذارد؟

میدانم که جناب رئیس بنا به ماهیت طبقاتی و تعلقات مکتبی اش از عهده چنین کاری بر نمی آید و دین و ایمان و مقام و موقعیتش را گرو نمی گذارد، بهتر است مردم شریف و مبارز کردستان و ایران را مخاطب بگیرم.

شک ندارم مردم ایران علی العموم، و مردم مبارز کردستان بویژه بنا به تجارب سیاسی مبارزاتی چندین ساله شان، بهتر از من میدانند که برگزاری چنین همایش هایی از سوی رژیم و کارگزارانش جز رسمیت دادن هر چه بیشتر به تجاوز به کار و زندگی طیف وسیعی از مردم تهیدست و بیکاری که از این طریق نانی در سفره دارند نیست.

مردم مبارز کردستان نیک میدانند که آنهایی که در چنین همایشی گرد هم می آیند علیرغم اینکه تا چه اندازه مزدور رژیم باشند و وجدانشان در گرو شغل و موقعیت و مقام و پول باشد، آنقدر مخ در کله دارند که بفهمند که کودکی که به فرغون، به
گاری، به تاکسی بار، به بارکش تبدیل میشود، از سر تفریح نیست که شال و کلاه میکند و کوه و کمر را زیر پا میگیرد و زیر رگبار گلوله مرزداران دل در مشت، میادین مین را در مینوردد تا کوله ای را به مقصد برساند.

مردم مبارز کردستان میدانند که این کودکان نه از سر ماجراجویی کودکانه، نه برای خودنمایی و رقابت با همسالان خود، نه برای زدن مدال شهامت به سینه، این کار مرگ آور را هر روز و یا هر چند روز یکبار تکرار میکنند و هربار هم کمین مرگ سر راهشان سبز است؛ که از سر فقر و تنگدستی و نا امنی زندگی است که از جان مایه میگذارند.

اگراز مردم زحمتکش و تهیدست منطقه، همان مردمی که فرزندانشان قدم در جاده مرگ میگذارند و کوله بری میکنند، پرسیده شود آیا اگر شما و فرزندانتان مسکن درست وحسابی می داشتید،؟ اگر دستتان بکاری بند بود و نانی و بیمه ای و تأمینی برای زندگی داشتید،؟اگر از عهده فراهم کردن هزینه تحصیل بچه هایتان بر می آمدید،؟ هنوز هم ترجیح میدادید که از طریق کوله بری فرزندانتان با آن همه خطراتی که در کمین شان است، امورات زندگی تان را بچرخانید؟ مسلما قاطعانه خواهند گفت نه !

اما آقای رئیس و شرکت کنندگان این همایش با اینکه آنقدر مخ در کله دارند که این حقیقت را بفهمند، اما از سر مکتبی بودن و بنا به ماهیت طبقاتی شان و به منظور حفظ موقعیت مزدورانه شان باید به حکم شریعت شان از نظام و سیستمی دفاع کنند که بر مقدرات ۷۰ میلیون انسان چنگ انداخته و بیش از ۳۰٪ نیروی فعالش بیکارند و پدیده کوله بری دانش آموز و کلا کار کودک تنها یکی از برکات این نظام و این رژیم است.

مردم زحمتکش نوار مرزی و شهروندان شهرهای کردستان میدانند که کودکی که بجای کوله پشتی مدرسه اش کوله سنگینی را در شهرها و یا نوار مرزی جا بجا میکند، از سر شیطنت خود کودک یا حرص مال اندوزی خانواده اش نیست؛ از سر ناچاری است. از سر فقر و تنگدستی است. کودک از این کار خسته است. کودک کوله بر و خانواده اش از این کار رنج می برند. این کودکان سهمی از ثروت عظیم این جامعه ندارد.

سهم کودک کوله بر از آن همه ثروت میلیاردی که در کف ملیاردرهای نو ظهور و مشتی آخوند و پاسدار و حاجی بازاری های خداپرست قبضه شده است، کوله بری است و بس.

اگر کارگزاران حکومتی از سر مکتبی بودن شان و بنا به وظایف مزدوری شان برای جلوگیری از ”تخریب بازارهای ملی و استانی” و مخدوش شدن ”احکام دینی اسلام”، همایشی راه می اندازند، بدین منظور است تا زمینه تهاجم های روزهای آتی خود را بر ایندسته از قربانیان فقر و بیکاری رسمیت دهند.

مردم مبارز کردستان خوب میدانند که پدیده کار کودکان در هر شکلش که باشد از کوله بری آنها در داخل شهرها ونوار مرزی گرفته تا آدامس و فال حافظ فروختن شان درخیابانها، تا واکس زدن و پاک کردن شیشه اتومبیل های سر چهار راه ها، تا کار کردن شان در کوره پزخانه ها، و تا نشستن شان پشت دار قالی بافی ها، نتیجه کارکرد سرمایه و محصول نظامی است که بر پایه بهره کشی مشتی وحوش سرمایه دار از گرده میلیونها انسان اسیر بنا نهاده شده است.

از آقای رئیس باید پرسید شمایی که از مردم کردستان خواسته اید اثر و نظرشان را بنویسند و به همایش تان بفرستند، حاضرید این نظر را هم در همایش تان اعلام کنید که اثباتا به شما میگوید:

اگر تولید نه برای سودآوری که برای پاسخ گفتن به نیاز انسان باشد، برای بهتر زیستن و انسانی زیستن همه انسانها باشد، آنوقت همه بچه های کارکن از جمله دانش آموزان کوله بر هم کوله های سنگین شان را زمین خواهند گذاشت و کوله پشتی های مدرسه شان را بدوش میگیرند و بجای اینکه مرزهای مین کاری را زیر نفیر گلوله های برادران پاسدار شما در نوردند، دست در دست و شانه به شانه همکلاسی هایشان خندان و ذوق کنان و سوت زنان راه مدرسه را پیش میگیرند!

آیا شمایی که قرار است در همایش تان از قبح قاچاق صحبت کنید، حاضرید از قاچاقچیان بزرگ و از مافیای ترافیک مواد مخدر هم که سردسته هایشان مرئی و نامرئی به فرماندهان ارشد سپاه و اطلاعات و آخوندهای صاحب منصب رژیم تان وصل اند، اسمی هم بیاورید؟

آیا شمایی که قرار است سر امنیت مرزی صحبت کنید، جرأت خواهید کرد که علل ناامنی های مرزی را توضیح دهید؟ آیا خواهید گفت که چرا حکومت تان شبانه روز و بلا وقفه نوار مرزی و روستاهای مرزی کردستان عراق را با موشک و توپ زیر آتش میگیرد؟

طبعا جناب رئیس و هیچکدام از شرکت کنندگان این همایش نه جرأت بیان اینگونه حقایق راخواهند داشت، نه مصالح مکتبی و منافع طبقاتی شان حکم میکند که چنین نا پرهیزی هایی بکنند. اما این جنابان باید خاطر جمع باشند که ماهیت برپایی چنین همایش های فرمایشی و توطئه های پشت بندش برای مردم منطقه کاملا شناخته شده است و از هم اکنون آماده اند تا جواب در خور به نتایج همایش تان را بدهند.

مطمئنا از هم اکنون و قبل از پایان همایش تان کارگران و فعالین اجتماعی به میان مردم خواهند رفت و با افشاگری هایشان نقش توهم پراکنی ها و ریاکاری های شما را بر باد خواهند داد، و ضمن محکوم کردن کار کودکان در هر شکلش و در هر عرصه ای، ممنوعیت کار کودکان
و طرح تأمین زندگی برای کلیه افراد را تبلیغ خواهند کرد.

حتما کمونیست ها و کارگران آگاه و انقلابی و فعالین مدافع حقوق کودک به میان مردم خواهند رفت و از هر امکانی که در دسترس داشته باشند بهره خواهند جست و توطئه های لعاب کشیده دفاع از حقوق کودک شما را افشا خواهند کرد. و مبلغ توقعاتی خواهند شد که شایسته انسان است.

۲۰- ۱۲- ۲۰۰۸