حملات مشترک ایران و ترکیه‌ بر علیه‌ مناطق مسکونی و کوهستانی کردستان

احمد اندریاری

مناطق کوهستانی کردستان ، ما بین مرزهای ایران،عراق و ترکیه‌ بیش از سه‌ هفته‌ میباشد که‌ از جانب توپخانه‌های سپاه‌ پاسداران ایران و جنگنده‌های ارتش ترکیه‌ مورد هدف قرار میگرد.

بیش از سه‌ هفته‌ است که‌، مناطق شاهو بطور مستمر  توسط سپاه پاسداران  توپ باران  میشوند .

پس از گذشت سه‌ هفته‌ از توپباران کوهستانهای منطقه ی شاهو

از سوی رژیم ایران و به بهانه ی حضور نیروهای حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، رژیم دو پایگاه توپخانه ای دیگر در دو ناحیه ی جدا از کوه شاهو احداث کرد.

یکی از این دو پایگاه در منطقه ی سریاسی و در کنار پاسگاه سه راه پاوه- باینگان- روانسر قرار دارد. این پایگاه مجهز به سه قبضه توپ ۱۵۵ میلی متری و یک قبضه کاتیوشا است و همچنین سی نفر نیروی نظامی رسمی و کادر و ده نفر سرباز ویژه در آن مستقر هستند.

پایگاه دیگر در گردنه ی "مله پالنگانه" در محور پاوه-روانسر قرار دارد. این پایگاه هم از لحاظ عدوات نظامی مجهز به دو توپ ۱۵۵ میلی متری می باشد. از شمار نیروهای انسانی این پایگاه خبری در دست نیست.

از طرف دیگر ،هواپیماهای جنگی ترکیه، روستاهای کوهستانهای قندیل را در این مدت چندین بار بمباران کرده‌اند.

هواپیماهای جنگی و هواپیماهای جاسوسی ترکیه‌ بر آسمان منطقه  به‌ طور مداوم پرواز میکنند.

در نتیجه ی این بمباران و توپباران ها، روستانشینان منطقه متحمل خسارات فراوانی شده اند و چندین خانه و مدرسه بر اثر این حملات از بین رفته اند و بیشتر ساکنین این منطقه جهت حفاظت از جان خود، منطقه را ترک کرده اند. از سوی دیگر بر اثر این حملات، کوهستان قندیل دچار آتش سوزی شده است.

رژیمهای متخاصم ترکیه‌ و ایران وجود نیروهای ازادی خواه ،حزب حیات ازاد کردستان.پژاک و حزب کارگران کردستان را بهانه‌ این اقدامات خصمانه‌ خود اعلام داشته‌ اند.

لازم به‌ یاد اوریست که‌ ترکیه‌ قبلا ۷ هواپیمای جاسوسی از نوع،هرون،را  به‌ ارزش ۱۸۳ میلیون دلار از اسرائیل به‌ منظور کشف مناطق تحت کنترل گریلاهای،حزب کارگران کردستان‌ خریداری کرده‌ بود که‌ هفته‌ گذشته‌ اخرین ان هواپیما توسط یگانهای ضد هوای نیروهای گریلا مورد اثابت قرار و سقوط کرد.

تا به‌ امرز مناطق،قندیل ،لولان،خنیره‌،شاهو،کوسالان، و روستاهای،ژاراوه‌،رزگه‌،ماره‌دو،و،،،،ده‌ها روستا ومنطقه‌ دیگر  به‌ شیوه مشترک از جانب رژیمهای ترکیه‌ و ایران مورد هدف قرار دارند.

۱۹٫۱۲٫۲۰۰۸

احمد اندریاری

arezandaryari@gmail.com